Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5DII of toch verder sparen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5DII of toch verder sparen?

    In het najaar staat er een reis gepland naar Zuid-Afrika. Met dit in het achterhoofd ben ik rond aan het kijken naar een body ter vervanging van mijn 600D. Hierbij twijfel ik tussen een aantal body's:

    - 2e EOS 7D (heb er momenteel al één in het bezit). Voordeel: budget, geen andere lens 'nodig', snel, fijne AF, werkt prettiger dan de 600D. Nadeel: overstap naar Fullframe naast een Crop zou wel voorkeur hebben
    - EOS 5DII (i.c.m. een 24-105 F4L). Voordeel: zijn inmiddels redelijk betaalbaar, fullframe. Nadeel: AF en snelheid schijnt niet top te zijn, ouder toestel dus oudere technieken, 'verplicht' nieuwe lens aanschaffen
    - EOS 5DIII (i.c.m. een 24-105 F4L). Voordeel: AF en snelheid. Nadeel: nog steeds erg duur, ook gebruikt, 'verplicht' nieuwe lens aanschaffen.

    Momenteel gebruik ik met name mijn EOS 7D i.c.m. een Canon EF-S 17-55mm F/2.8 iS USM en een Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM.

    De body zal naast de EOS 7D gebruikt gaan worden, zodat ik op de vakantie mijn lenzen niet continu hoef te verwisselen. De 100-400mm zal op de 7D blijven, omdat de crop hier in zijn voordeel is. De 7D zal m.n. gebruikt worden voor de fotografie van dieren, de 2e body meer voor landschappen of wanneer de dieren heel dichtbij zijn. Naast de vakanties vind ik helaas heel weinig tijd om te fotograferen, vandaar ook mijn twijfel of een 5DIII zijn geld voor mij wel waard is.

    Tips zijn welkom! (en als je zelf van je camera af wilt.. pb gerust )

  • #2
    Re: 5DII of toch verder sparen?

    Misschien ook even de 6D in overweging nemen..
    Ikzelf merk weinig verschil met de 5D III ALS je het middelste focuspunt gebruikt..
    Body is kleiner (lees: lichter) en vooral goedkoper dan een 5DIII.. Dit toestel wordt vaak gezien als minderwaardig aan de 5D reeks, maar is dit qua beeldkwaliteit zeker niet..
    5D II zou ik je niet meer aanraden, om de redenen die je zelf aanhaalt..
    Last edited by Kreeftman; 2 februari 2017, 18:03.
    Canon EOS 5R - Leica Q - Leica M262

    Comment


    • #3
      Re: 5DII of toch verder sparen?

      Ik heb beide: 5DIII en 6D.

      beide zijn fullframe en hebben voor- en nadelen.

      6D: enkel middelste scherpstelpunt is van het crosstype, is lichter, iso prestatie beter, AF heeft minder licht nodig, voor de rest prima toestel
      5DIII: tweedehands goed betaalbaar, 61 scherpstelpunten met veel crosstype punten (vogelfotografie), stevig werkpaard, spatwaterdicht (ook beter bestand tegen stof), wel zwaarder.

      Hou er wel rekening mee dat uw 100-400 op een full frame zich anders gedraagt dan op een crop. Met een fullframe kun je nadien croppen zodat je dat cropvoordeel niet echt nodig hebt. De kleuren zijn met FF zeker beter dan met een 7D.
      Daarom zou ik gaan voor een 6D of 5DIII (tweedehands) en de tele op deze zetten en voor landschappen werken met 7D en 17-55. De ruimte tusse 55 crop en 100 FF zul je nauwelijks voelen.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: 5DII of toch verder sparen?

        Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik de 6D in eerste instantie niet in overweging heb genomen is het feit dat ze tweedehands nog weinig loskomen en ze daardoor duidelijk duurder zijn dan een 5DII. Maar inderdaad, door sparen voor een 6D zou zeker een optie zijn. Nu heb ik ook nog even de tijd, wellicht komt er ineens een mooie aanbieding voorbij.

        @PhilippeDeli: ik wil graag de 100-400mm in Zuid-Afrika i.c.m. mijn 7D gebruiken. Ik Tanzania heb ik dit ook gedaan en ik heb 'm daar zeer geregeld op 400mm moeten gebruiken. Met een fullframe ga ik daar natuurlijk een stuk bereik verliezen. Daarom wil ik bij een fullframe ook graag de 24-105mm F4L aanschaffen. Heerlijk allround en ik heb er goede recensies over gelezen.

        Comment


        • #5
          Re: 5DII of toch verder sparen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bellisimo Bekijk bericht
          Bedankt voor jullie reacties. De reden waarom ik de 6D in eerste instantie niet in overweging heb genomen is het feit dat ze tweedehands nog weinig loskomen en ze daardoor duidelijk duurder zijn dan een 5DII. Maar inderdaad, door sparen voor een 6D zou zeker een optie zijn. Nu heb ik ook nog even de tijd, wellicht komt er ineens een mooie aanbieding voorbij.

          @PhilippeDeli: ik wil graag de 100-400mm in Zuid-Afrika i.c.m. mijn 7D gebruiken. Ik Tanzania heb ik dit ook gedaan en ik heb 'm daar zeer geregeld op 400mm moeten gebruiken. Met een fullframe ga ik daar natuurlijk een stuk bereik verliezen. Daarom wil ik bij een fullframe ook graag de 24-105mm F4L aanschaffen. Heerlijk allround en ik heb er goede recensies over gelezen.

          Ik ben het volledig eens met bovenstaande opmerkingen wat betreft de 6D.
          Maar ik ben nog steeds overtuigd van de kwaliteiten van de 5D II. Voor landschappen, architectuur en reportagefotografie staat die zeker zijn mannetje, rekening houdend met het minimale (ik zie het niet eens) verschil in beeldkwaliteit met een 5D III...
          Het is en blijft een betrouwbare camera met een AF (vergelijkbaar met de 6D, maar minder gevoelig bij weinig licht) waarmee goed te werken valt. En momenteel zijn er echt koopjes te doen tweedehands met niet teveel kliks.
          Ik overweeg zelfs zo eentje te zoeken als 2e body naast mijn 5D III.

          Just my 2 cents.
          Not all who wander are lost ...
          EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

          Comment


          • #6
            Re: 5DII of toch verder sparen?

            24-105 blijkt niet zo zalig op een FF. Daarom dat ik zelf combineer met een 24-70.
            Moest ik het opnieuw doen , dan zou ik nog even doorsparen voor een Tamron of een canon f/2.8 II.

            Momenteel in 'aangeboden' verschillende 6D.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: 5DII of toch verder sparen?

              6D vind ik beter als de 5D Mark II.
              5D Mark III tov 6D is hier ook al aangehaald.

              Alleen met de 5D Mark III heb je AF met de 100-400 incombinatie met een 1,4 extender.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment

              Working...
              X