Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke camera?

    Ik ga binnen 1,5maand op vakantie naar Zuid-Afrika. We gaan er verschillende safari's doen en uiteraard genieten van alle uitzichten en prachtige landschappen.
    Ik heb op dit moment een Nikon D5000 met een 18-55 en 55-200 lens zonder extra flits.
    Ik wou deze eigenlijk verkopen en kijken voor een bridge camera met een optische zoom van 50-60 of meer.
    Maar ik krijg verschillende meningen om dit niet te doen en dat ik mijn reis perfect met de 55-200 lens zou kunnen doen. De persoon in kwestie heeft een lens van 18-300 maar dan heb je een heel groot bereik en dit is toch wel een groot verschil met een 55-200lens.

    Wat is jullie mening wat ik best kan gebruiken als camera en/of lens? Ik denk niet dat het handig is als je constant van lens moet wisselen.

    Alvast bedankt 😉

  • #2
    Hier kan je in detail invullen waaraan je camera moet voldoen : https://www.dpreview.com/products/search/cameras#!
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke camera?

      Hoi,
      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Hier kan je in detail invullen waaraan je camera moet voldoen : https://www.dpreview.com/products/search/cameras#!
      Ha.ha,ha...
      ik vulde deze test in... en kwam op mijn D750 uit...
      Geen wonder dat ik daar zo tevree over ben

      Comment


      • #4
        Re: Welke camera?

        Terug OT.
        De keuze van een camera en lens is nogal persoonlijk.

        Een lens van 18-300 lijkt ideaal, maar je boet in op lichtsterkte en scherpte.
        Of dat veel verschil maakt is nog de vraag.

        In Afrika heb je voor landschappen een breedhoek nodig, en als je beestjes wil fotograferen dan weer een super tele.
        300mm is niet genoeg om een closeup van de leeuw te maken als je op 50 in de auto zit, en ook niet om een vogeltje beeldvullend te fotograferen (tenzij een struisvogel..).

        De Camera zou ik niet veranderen, maar afhankelijk van je budget kan je er een grote tele bijkopen, en ja je zal af en toe moeten wisselen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke camera?

          Koop je een Bridge ala Panasonic FZ1000 of de nieuwere FZ2000 en je hebt alles voor je reis in Zuid-Afrika genoeg groothoek en zeker genoeg tele...
          En daarboven nog een goede beeldkwaliteit ook....alvast beter dan een reflex met een 18-300mm erop.

          Grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Welke camera?

            Ik zou je adviseren om eens te kijken of je de Nikon 200-500 F5,6 kan huren. Ik denk dat dit veel mooier resultaat geeft, als een bridge camera op flinke tele.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Welke camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ik zou je adviseren om eens te kijken of je de Nikon 200-500 F5,6 kan huren. Ik denk dat dit veel mooier resultaat geeft, als een bridge camera op flinke tele.
              Rogier, zelfs een 500mm lens gaat je nooit zo dicht brengen als een goeie bridge camera, de Nikon P900 met zijn 83x zoom, of 2000mm geeft meer dan voldoende goede resultaten....'t is niet dat hij een tentoonstelling gaat houden achteraf he.....
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke camera?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Rogier, zelfs een 500mm lens gaat je nooit zo dicht brengen als een goeie bridge camera, de Nikon P900 met zijn 83x zoom, of 2000mm geeft meer dan voldoende goede resultaten....'t is niet dat hij een tentoonstelling gaat houden achteraf he.....
                Veel geluk om de P900 ook effectief op 2000m te gebruiken... een statief is dan al zeker een must. Ook heeft die ivm de Nikon D5000 een erg kleine sensor en is die lens allesbehalve lichtsterk. Waarschijnlijk zal er wel licht genoeg zijn op zo'n safari maar als het begint te schemeren heb je al zeker niks aan die mega zoom.


                Ik zou aanraden om te investeren in een echt goede verrekijker en vooral te genieten van je reis. Leuk zo'n Nikon 200-500 maar je sleurt dan wel een extra 2.5kg mee !!! (travel light, tis daar ook pokkewarm ) Op sommige safari's staan de dieren zo dicht dat je met je huidige set-up nog wel uit te voeten kan. Vaak leveren die foto's van dieren op grote afstand ook niet echt mooie plaatjes op (heat haze, bewegingsonscherpte, ...) maar de wideangle shots die echt een beeld geven van de omgeving daar kijk je achteraf wel vaker naar terug (uit eigen ervaring toch)

                Comment


                • #9
                  Re: Welke camera?

                  een 18-55 en 55-200 op crop sensor lijkt me meer dan voldoende om mee te nemen. Ik zou niks nieuws kopen. Zoek even voor jezelf uit wat voor soort fotografie en welke beelden je wil in functie van het materiaal dat je bezit. Hoe breng je een zo goed mogelijk totaalportret van je reis? Dat zal veel meer voldoening geven en veel mooiere foto's dan zo groot mogelijk zoombereik. Een close-up foto van een leeuw op safari ziet er net hetzelfde uit dan en close-up foto van een leeuw in Planckendael. Toch? Als fotograaf kan jij je dan onderscheiden van de toeristen. Eventueel kan je een convertor overwegen (hoewel dat ook z'n nadelen heeft) of de dieren centraal op je beeld nemen en achteraf wat croppen in postproductie... Mogelijkheden genoeg om je budget ter plaatse te spenderen aan je leuke vakantie en niet aan materiaal waarvan je 90% van je beelden ook met je huidige toestel kan doen.
                  www.freddyhelsen.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                    een 18-55 en 55-200 op crop sensor lijkt me meer dan voldoende om mee te nemen. Ik zou niks nieuws kopen. Zoek even voor jezelf uit wat voor soort fotografie en welke beelden je wil in functie van het materiaal dat je bezit. Hoe breng je een zo goed mogelijk totaalportret van je reis? Dat zal veel meer voldoening geven en veel mooiere foto's dan zo groot mogelijk zoombereik. Een close-up foto van een leeuw op safari ziet er net hetzelfde uit dan en close-up foto van een leeuw in Planckendael. Toch? Als fotograaf kan jij je dan onderscheiden van de toeristen. Eventueel kan je een convertor overwegen (hoewel dat ook z'n nadelen heeft) of de dieren centraal op je beeld nemen en achteraf wat croppen in postproductie... Mogelijkheden genoeg om je budget ter plaatse te spenderen aan je leuke vakantie en niet aan materiaal waarvan je 90% van je beelden ook met je huidige toestel kan doen.
                    Volgens mij is 200 mm iets te weinig voor op safari...en een 200-500mm wanneer ga die nog eens gebruiken buiten op safari..neen ik zou je de Panasonic FZ1000 aanraden,deze heeft een 1' sensor en 16x optische zoom plus is het objectief redelijk lichtsterk. 2.8f-4.0f en zo zit je goed voor al je reizen...
                    Ik heb ook in Afrika geweest en had toen nog een Analoog toestel bij met zo een toeter op maar had er toen geweest wat er nu is dan zou ik het wel weten. Een megazoom tot 2000 mm zou ik zelf niet aanschaffen maar de FZ1000 gaat tot 400 mm en dan mag het nog schemeren deze neemt mooie foto's








                    OOrdeel zelf maar...

                    grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke camera?

                      Al je voorbeeld foto's hadden ook met een standard zoom gekunnen... dit is nu niet echt het argument om dit toestel mee op safari te nemen voor de 400mm zoom...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                        Volgens mij is 200 mm iets te weinig voor op safari...en een 200-500mm wanneer ga die nog eens gebruiken buiten op safari..neen ik zou je de Panasonic FZ1000 aanraden,deze heeft een 1' sensor en 16x optische zoom plus is het objectief redelijk lichtsterk. 2.8f-4.0f en zo zit je goed voor al je reizen...
                        Volgens mij had ik het over huren van de lens. Maar een converter op een 55-200 zou ik echt afraden. Alleen de telelens F2.8 & F4 over heel het bereik is nog enigszins kwallief goed genoeg.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke camera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Veel geluk om de P900 ook effectief op 2000m te gebruiken... een statief is dan al zeker een must. Ook heeft die ivm de Nikon D5000 een erg kleine sensor en is die lens allesbehalve lichtsterk. Waarschijnlijk zal er wel licht genoeg zijn op zo'n safari maar als het begint te schemeren heb je al zeker niks aan die mega zoom.


                          Ik zou aanraden om te investeren in een echt goede verrekijker en vooral te genieten van je reis. Leuk zo'n Nikon 200-500 maar je sleurt dan wel een extra 2.5kg mee !!! (travel light, tis daar ook pokkewarm ) Op sommige safari's staan de dieren zo dicht dat je met je huidige set-up nog wel uit te voeten kan. Vaak leveren die foto's van dieren op grote afstand ook niet echt mooie plaatjes op (heat haze, bewegingsonscherpte, ...) maar de wideangle shots die echt een beeld geven van de omgeving daar kijk je achteraf wel vaker naar terug (uit eigen ervaring toch)
                          Idd: goeie verrekijker en bij de terugkomst één van de boeken van Nick Brandt aanschaffen. http://www.nickbrandt.com/portfolio.cfm?nK=7617&nS=2
                          https://efbeo.wordpress.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke camera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                            Volgens mij had ik het over huren van de lens. Maar een converter op een 55-200 zou ik echt afraden. Alleen de telelens F2.8 & F4 over heel het bereik is nog enigszins kwallief goed genoeg.
                            Niet echt de raad waar Esther op zit te wachten denk ik...huur een 200-500mm 5.6f voor 1.5 maand Wat zal dat kosten plus je zit dan wel met een 2.5 kilo zware lens op je camera. Die je waarschijnlijk alleen gebruikt op safari
                            Nee dan liever een goeie Bridge ala Panasonic FZ1000 vind ik...heel goede beeldkwaliteit en redelijk genoeg tele en groothoek voor alle omstandigheden in Afrika....kostprijs is nu ook scherp door de opvolger...

                            grtz

                            Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                              Idd: goeie verrekijker en bij de terugkomst één van de boeken van Nick Brandt aanschaffen. http://www.nickbrandt.com/portfolio.cfm?nK=7617&nS=2
                              En in plaats van op zo'n stoffige vermoeiende reis te gaan, een filmpje huren van
                              National Geographic of iets dergelijks. Spaar je ook nog een flinke duit mee.

                              Comment

                              Working...
                              X