Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

    Hi Iedereen

    Ik heb gisteren de mini fotostudio gebouwd zoals ze hier op het forum aangegeven staat.
    Ikea bak, papiertje erin, rolletjes eronder, bouwlampen ernaast, kortom exact hetzelfde als in de uitleg.
    Nu ben ik al sinds gisterenmiddag aan het proberen om een mooie witte achtergrond te krijgen voor mijn foto's.

    Telkens ik een foto trek zijn de kleuren niet goed, of is de achtergrond te grijs of te roos of geel.
    Ik heb ook al 2 verschillende camera's geprobeerd op verschillende afstanden en instellingen, het lukt me niet..
    Ik heb zelfs al een keer met de iPhone geprobeerd en deze geeft zelfs momenteel de beste foto's.
    De DSLR die ik gebruik is een (helaas ietwat oude) Nikon D40.
    Heb ook al een compactcamera gebruikt, Canon ixus 900.

    Hier zijn de resultaten die ik eruit haal:





    Kan iemand me tips geven om toch een mooie witte achtergrond te krijgen zoals deze foto:



    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

    Eerst en vooral kan je de witbalans juist instellen, zeker met bouwlampen en dergelijke. Dit kan gemakkelijk in bv Lightroom.
    Volgens mij is de armband op de voorbeeldfoto uitgesneden, er is helemaal geen schaduw te zien en dat lijkt mij met goede lichtopstelling moeilijk te zijn. Misschien is de ondergrond plexi om langs onder te belichten? (ik gok maar wegens geen praktijkervaring hiermee :-) )

    Mogelijk heb je hier wat aan:

    https://www.pixelz.com/blog/photograph-white-products-on-white-backgrounds-ecommerce/
    http://www.modahaus.com/jewelry-phot...ckground-tips/
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

    Comment


    • #3
      Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

      Lijkt me makkelijk op te lossen door gebruik te maken van een lichtbak waarin lampen zitten en een melkkleurige plexi op de bovenkant
      Op die plexi leg je dan de armband
      Het is maar een idee, maar zo zou ik het doen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

        Interessante tips.Maar zal je probleem waarschijnlijk niet oplossen.Zeker lezen,vnl de eerste ivm. belichting,alhoewel die zwevende ring toch ook goed gevonden is.Plexi is inderdaad geen slecht idee.
        Ikeaboxen en bouwlampen zijn niet neutraal wit.
        Probeer eens handmatig je witbalans in te stellen op je D40.Staat op p.70 van de handleiding.(Even handleiding geoogled,om te kijken of dat voorzien is op een D40.Ik gebruik nm. Canon).
        Gebruik je een gebogen papieren witte achtergrond??
        Eventueel achtergrond wat overbelichten (1 tot 2 stops).Wordt wel wat spelen met de lampen,en reflectieschermpjes.Je kunt zelfs eventueel een groot stuk wit carton gebruiken ,met alleen een centrale opening waar alleen je lens doorkomt,om voorzijde op te lichten.Hangt ervan af welke lens je gebruiken op welke afstand.Als je op 2 m.staat zal je carton niet veel meer uithalen in combinatie met je bouwlampen.Gekreukeld zilverpapier kan ook helpen.Alles dus wat reflecteert.
        En let verder verdorie op voor je handen,want die lampen worden schandalig warm na een tijdje,maar dat had je waarschijnlijk wel al ondervonden.

        Comment


        • #5
          Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

          Lang geleden heb ik deze foto gemaakt met een simpele Nikon Coolpix compactcamera en deze opstelling. Ik had een raam op het noorden, heb een beetje overbelicht, en heb dan achteraf (geloof ik) in Gimp nog een beetje opgelicht. De kleuren zijn vrij waarheidsgetrouw.

          Nu zou ik in ieder geval de witbalans manueel instellen, ofwel op de camera, ofwel (ik schiet toch in RAW) achteraf in Lightroom.

          Rozemarijn

          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

            Met welk programma bewerk je de foto's? Ik denk dat bij alle Photoshops (elements) zowel bij 'levels' als bij 'curves' 3 pipetjes staan als je met het wit pipetje op je achtergrond klik wordt die wit gemaakt. In LR en Camera Raw kan dat met het pipetje of het schuivertje voor de witbalans. Je kan dat natuurlijk ook doen met een grijskaart en/of je witbalans in de camera gaan aanpassen.

            de eerste techniek toegepast op je eerste afbeelding (elke laag een andere foto) je kan ze één met een keer zichtbaar maken en het effect bekijken.
            https://dl.dropboxusercontent.com/u/...0witbalans.psd
            Last edited by kawaracer; 28 januari 2017, 17:55.

            Comment


            • #7
              Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

              Kleurzweem heeft te maken met een fout ingestelde witbalans - die lampen geven ook geen 100% wit licht - alsook de bak is misschien lichtjes gekleurd.
              Op je camera heb je de presets voor witbalans : auto, zonlicht, bewolkt, tl-lampen, ...
              Maar beter is om je camera te laten meten : klik
              Steek je lampen aan en plaats een grijskaart (of grijs voorwerp) beeldvullend in de zoeker.
              Of neem je foto in RAW (als de D40 dat kan) - dan kan je de witbalans nog aanpassen in nabewerking
              Succes
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                Steek je lampen aan en plaats een grijskaart (of grijs voorwerp) beeldvullend in de zoeker.

                Peter
                Helemaal met eens , vooral beeldvullend is van belang zodat je zekers bent dat je inwendige lichtmeter enkel dit vlak meet . Lichtmeters zijn gekalibreerd voor 18% grijs , het is daarom dat je witte achtergrond grijs wordt , doordat je lichtmeter dit vlak meer ziet dan je onderwerp.
                Indien je geen grijskaart hebt , probeer een ander grijs voorwerp of print een grijs blad uit en kleeft dit op karton..Kijk ook eens in je histogram , dat kan je veel duidelijk maken waar je precies zit met je belichting.
                De kleurzwemen zullen waarschijnlijk daar zijn omdat je andere manuele instellingen in de witbalans geprobeerd hebt , maar dat laatste is maar een gok.
                De eerste keer lukte het nie maar de tweede keer lukte het van de eerste keer.< Canon 80D > < Canon EF-S 24 mm F2.8 > < Canon 70 - 200 mm F4 L USM> <Canon EF-S 10 -18 mm F/4.5-5.6 IS STM> < Sigma DC OS 17-50mm F/2.8 EX HSM >

                Comment


                • #9
                  Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                  ik heb anders met een grijskaart leren werken, ik leg die net in beeld en maak een testfoto van mijn onderwerp om dan in de raw converter met de pipet op de grijskaart te klikken en deze instellingen van de witbalans te copieren naar de eigenlijke foto's. Dat is misschien niet de juiste manier van werken maar het geeft wel resultaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                    Zo werkt het inderdaad ook.(Ik doe dat eigenlijk meestal ook)
                    Als je handmatig je wb op je toestel wilt instellen,dan beeldvullend.
                    Wil je nadien corrigeren in PS of LR,grijskaart in je foto opnemen,zoals jij doet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                      Bedankt voor de tips allemaal.
                      De instellingen op de camera een beetje aangepast en de 'levels' optie gebruiken in photoshop krijg ik het gewenste resultaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                        Met plezier gedaan.
                        Ook bedankt voor de respons.
                        Vele TS-starters laten ons dikwijls in het ongewisse.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Vele TS-starters laten ons dikwijls in het ongewisse.
                          Hoe zo dat komen ? ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
                            Hoe zo dat komen ? ...
                            Weet jij het ????

                            Comment


                            • #15
                              Re: Armbandjes fotograferen, witte achtergrond lukt niet

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Weet jij het ????
                              Ja, ik weet het.
                              Ik heb het hier al eens aangekaart en het werd niet in dank afgenomen door de forumleiding dus zeg ik het niet meer.
                              Ik wil jou wel eens een privé mail zenden met het antwoord.

                              Comment

                              Working...
                              X