Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

    Hallo iedereen,

    Enkele dagen geleden heb ik van mijn ouders een oude analoge box camera gekregen,
    een Zeiss Ikon Box-tengor, van wat ze me verteld hebben zou de camera volgens de verkoper
    nog werken en dit zou ik dus graag eens willen proberen. Maar aangezien ik alleen een deel van
    een franse handleiding heb die in het doosje zat blijft het me toch nog een beetje onduidelijk
    hoe het meeste werkt. Ik heb nog nooit met een analoge camera gewerkt dus dit is
    allemaal heel nieuw voor mij, maar als de camera nog volledig zou werken zou ik er dolgraag
    wat met willen experimenteren.
    Is er misschien iemand die me een korte uitleg kan geven hoe de camera werkt en welk soort
    film ervoor gebruikt word en of die nog ergens te koop is?

    Hier alvast een foto van de nieuwe aanwinst:


    Alvast Bedankt,
    Evelien.

  • #2
    Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

    om te beginnen zal je er film moeten op steken, dit is het 120mm type, nog te verkrijgen in de betere fotozaak of gewoon online.
    Qua instellingen is er aan de camera niet al te veel te snappen, afstand kan je instellen en het diafragma, dit is de enige manier om de belichting te regelen.
    De film verderspoelen, gok ik, gaat dmv een rood glaasje waarop je normaal het frame-nummer zal kunnen zien.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

      Ziet er een 56/2 uit. Begin met eerst eens te kijken of alles er is, vooral het rode venstertje aan de achterkant, of de sluiter werkt (kan zijn dat je eens wat aan die grote knop opzij moet draaien) en of het diafragma werkt.

      Wat film betreft heb je 120 rolfilm nodig, de camera maakt dus 8 foto's van 6x9 op 1 rol. Neem geen te hoge iso want er is maar 1 snelheid van 1/25 s en een T stand. Je kiest met een knop aan de linkerkant M-T. Bij T gaat de sluiter open als je de ontspanner bedient, en terug dicht als je nog eens de ontspanner bedient. Probeer met een 100 iso zwart/wit, dan heb je wat meer speling op de belichting. Ontspanner is dat kleine knopje rechts van de lens als je de camera vasthoudt met de lens van je weg. Eronder zit een flitsaansluiting (PC connector).

      Boven de lens is een hendeltje met 3 standen: oneindig-8, 8-2 en 2-1. Wordt ook zone focus genoemd, je kiest gewoon die stand waar je onderwerp zich bevindt. Afstanden in meter.

      Onder de lens heb je een soortgelijke hendel voor het diafragma: f/9, F/11 en f/16.

      Eenmaal je film hebt doe je de camera open en zou je een lege spoel moeten vinden. Je zet de lege spoel op de plaats waar die grote knop opzij de spoel doet draaien als je aan de knop draait. De film gaat dus van de volle spoel naar de lege gaan en moet niet teruggespoeld worden aan het einde. Als er geen lege spoel in zit, vraag eentje in de fotowinkel als je een film gaat halen (of stuur een pm). Nu zet je de volle spoel op de andere plaats en maakt de papierstrook los die de volle spoel bijeen houdt. Dan rol je het papier af (voorzichtig, hou een vinger op de volle spoel zodat ze niet te ver afrolt) en leidt die over de achterkant van wat eruit ziet als een rechthoekige trechter. De buitenkant van het papier moet aan de buitenkant blijven. Je steekt de smalle strook door de lege spoel en draait voorzichtig aan de knop totdat er ongeveer een volle winding papier op de lege spoel zit. Dan doe je de camera dicht.

      Achteraan zit een rood cirkeltje. Als je nu aan de knop draait moet je het papier zien voorbijgaan. Eenmaal je het cijfer 1 ziet, staat hij klaar om de eerste foto te nemen.

      De sluiter spant op bij het doorspoelen naar de volgende foto en je zou geen 2 foto's over elkaar kunnen nemen. Er is een blokering van de ontspanner net ernaast die moet ingedrukt worden. Als je de 8 foto's genomen hebt draai je door totdat je het papier hoort/voelt loskomen. Draai nog even door en doe dan de camera open. Neem de volle (belichte!!!) spoel eruit, voorzichtig zodat ze niet openvalt en dan moet je de papierstrook vastkleven zodat die niet meer openkan. Voor Ilford en Kodak moet je eraan likken zoals een postzegel vroeger, bij Fuji is het zelfklevend. Dan kan de rol naar het labo.

      Veel woorden, maar als je het eenmaal eens gedaan hebt is het poepsimpel. Film insteken en uitladen wel best niet in volle zon maar daar moet je nu niet veel schrik voor hebben.

      Hier vind je een engelse handleiding. http://www.cameramanuals.org/zeiss_i...-tengor-02.pdf

      Comment


      • #4
        Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

        Late bedenking: je gaat moeten opletten voor bewegingsonscherpte. De sluitersnelheid is 1/25 en de lens is een 105mm. Een statief of andere steun ga je zeker kunnen gebruiken.

        Voor de keuze van iso en diafragma kan je eens wat lezen over "sunny 16". Is een methode waarbij je vertrekt van het idee dat je een goede belichting hebt als je in de volle zomerzon f/16 en een sluitersnelheid van 1/iso gebruikt. Bestaan handige tabellen van op het net.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Late bedenking: je gaat moeten opletten voor bewegingsonscherpte. De sluitersnelheid is 1/25 en de lens is een 105mm. Een statief of andere steun ga je zeker kunnen gebruiken.

          Voor de keuze van iso en diafragma kan je eens wat lezen over "sunny 16". Is een methode waarbij je vertrekt van het idee dat je een goede belichting hebt als je in de volle zomerzon f/16 en een sluitersnelheid van 1/iso gebruikt. Bestaan handige tabellen van op het net.
          Voor de duidelijkheid, ik heb er geen aandelen ofzo...
          Wel een on-line winkel die zich uitsluitend concentreert op de analoge film fotografie met goeie prijzen voor de 120 film
          https://www.retrocamera.be/nl/

          'Back to the future' dus. :-)
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

            Bedankt MoFoPictures, Spanik en efbeo voor de tips en uitleg, hiermee kan ik al zeker verder en heb ik ineens ook weer al heel wat bijgeleerd
            Ondertussen ben ik vandaag even binnengesprongen bij de lokale fotografiewinkel en ben ik alvast een rolletje 120 z/w film gaan halen
            om dit weekend al wat te testen en dan hopelijk binnenkort te weten te komen of alles nog goed werkt binnenin.

            Spanik, ik denk dat alles wel werkt (of toch op het eerste zicht en gevoel) Ik heb ondertussen alle knoppen die je overlopen hebt eens bekeken en
            zo te zien zit alles er nog in goede staat op. Het enige wat ik me afvraag is of het normaal is dat als je door dat rechthoekige venstertje kijkt, bovenaan of aan de zijkant, je alleen maar wat wazige kleuren ziet van het onderwerp waar je de camera op richt? Alvast heel erg bedankt voor de handige uitgebreide uitleg en de link naar de Engelstalige handleiding, die heb ik al direct opgeslagen voor in de toekomst.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe werkt Analoge Zeiss Ikon?

              Moeilijk te zeggen op afstand maar je mag dat zeker niet vergelijken met een hedendaagse zoeker. Het beeld is klein, meestal nogal donker met behoorlijk wat vervorming. Meestal is het wel redelijk scherp in het midden.

              Scherm het wat af met je hand en probeer eens of je niet dichter of verderaf moet kijken. Kijk ook eens of die 2 kleine ogen proper zijn.

              Comment

              Working...
              X