Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

    Hallo iedereen,

    Net uiteindelijk de tijd gevonden om mijn gloednieuwe Canon 7D Mark II uit te pakken en een paar testen te doen. Overmorgen moet ik een optreden in een sporthal fotograferen en zaterdag de inhuldiging van een nieuw schoolgebouw.
    Ik heb nog wel een vraag die misschien dom lijkt, maar ik vind niet direct een antwoord, dus probeer ik het hier
    Je kan bij de 7DII 'cases' instellen, maar ik vraag me af of je daar een keuze MOET maken. Anders kan ik bij vernoemde activiteiten enkel voor case 1 kiezen, denk ik. Of gelden die 'cases' enkel bij AI Servo? Dat is me echt (nog) niet duidelijk. En is de 'uitgebreide' AF modus echt veel verschillend van de omliggende AF modus? Dat kan je alleen testen in real-live, en ik kan moeilijk vragen het optreden nog eens over te doen voor de foto's

    Ik heb al wel gezien dat de ruis bij hogere ISO-waarden beduidend lager is dan bij mijn 7D, dus dat biedt goede perspectieven, vooral voor het fotograferen van het optreden. Misschien kan iemand me nog enkele tips dienaangaande meegeven over de beste instellingen. Best Av of Tv? Ik moet uiteraard wel vermijden onscherpe foto's te hebben door beweging. Tijdens het concert zal ik mijn Sigma 50-150 mm F2.8 gebruiken, dat geeft de beste mogelijkheden qua bereik (ik sta op een 20-tal meter van het podium op een verhoogd plateau).

    Graag tips, ervaringen, enz.

    Alvast bedankt!

    Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

    Waarom niet de stabilisatie van je 70-200 gebruiken?
    Maar een gouden tip van mij: Probeer de camera (camera+lens+eventuele flitser) van te voren al uit. Zodat je al mee overweg kan, voor het moment daar is. Vooraf kun je nog aanpassingen verrichten en eventueel dingen aanpassen na beoordeling op een groot scherm.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

      Eerlijk gezegd denk ik dat je, voor hetgeen je het toestel wilt gebruiken, het verkeerde toestel hebt aangekocht
      Je was véél beter af geweest met een FF

      En inderdaad zoals Rogier schrijft, kom niet ter plaatse met een toestel dat je niet van tevoren volledig hebt uitgetest !

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Waarom niet de stabilisatie van je 70-200 gebruiken?
        Maar een gouden tip van mij: Probeer de camera (camera+lens+eventuele flitser) van te voren al uit. Zodat je al mee overweg kan, voor het moment daar is. Vooraf kun je nog aanpassingen verrichten en eventueel dingen aanpassen na beoordeling op een groot scherm.
        Met de 70-200mm sta ik soms te dichtbij om een overzichtsfoto te maken, vandaar dat ik naar 50-150 'zak'. Ik heb niet de kans gehad van te voren te testen op een live performance, dus het zal ineens een vuurdoop worden! Maar omdat ik voorheen met de 7D aanvaardbare resultaten heb behaald bij soortgelijke evenementen, zou het met de 7D II zeker moeten lukken. Ik vind alleen nergens wat de 'impact' is van die cases... Voorheen had ik onder C1 mijn sportinstellingen bewaard, maar ik vraag me af of dat nu nog nodig is. Ik heb het toestel op case 1 gezet, dat is voor algemeen gebruik volgens de handleiding, dat lijkt me het meest logische.

        Grts,

        Ronny
        Last edited by fotomanneke; 25 januari 2017, 19:28.
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

        Comment


        • #5
          Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Eerlijk gezegd denk ik dat je, voor hetgeen je het toestel wilt gebruiken, het verkeerde toestel hebt aangekocht
          Je was véél beter af geweest met een FF

          En inderdaad zoals Rogier schrijft, kom niet ter plaatse met een toestel dat je niet van tevoren volledig hebt uitgetest !

          grts
          Sieg
          Ik neem voor overgrote deel actiefoto's (ongeveer 8000 per jaar van jeugdvoetbal http://www.voetbalhorizont.be) dus ik ga voor die paar keer echt niet een ff aanschaffen... Voor sport is de 7D Mark alomgeprezen en een (serieuze) verbetering tegenover mijn 7D, dus ik moet geen spijt hebben van de aankoop.

          grts

          Ronny
          Last edited by fotomanneke; 25 januari 2017, 19:33.
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

            Ik ben onlangs ook overgeschakeld van de 7D naar de 7D II en ben daar heel tevreden over maar voor indoor en avondevenementen maak ik toch gebruik van mijn 5D III omwille van een veel betere ISO/ruis verhouding. Voor voetbal is uiteraard het gemis aan de cropfactor een nadeel en in mindere mate de lagere burstsnelheid. Naast de 70-200mm heb je maar 1 enkele zoomlens die een groter bereik heeft (200-400mm) maar deze aankoop is voor mij onverantwoord ;-)
            Wat bedoel je eigenlijk met die cases? Ik gebruik uitsluitend 1 AF-punt (meestal het middelste) in de continuous mode en AI servo. Geen stabilisatie bij korte sluitertijden! Voor dat optreden zou ik in AV fotograferen en mijn ISO zodanig instellen dat mijn sluitertijd voldoende kort is om de actie te bevriezen. Mja ben zelf maar een beginnende hobbyfotograaf dus de kans is niet klein dat anderen hier een afwijkende mening zullen hebben.

            Comment


            • #7
              Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

              De werking van de verschillende cases wordt helder uitgelegd op youtube:
              https://www.youtube.com/watch?v=rEe1...rR21ewkPXZoPoA

              Comment


              • #8
                Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                [QUOTE=Mannes;4527899]De werking van de verschillende cases wordt helder uitgelegd op youtube:
                [URL="https://www.youtube.com/watch?v=rEe10S1aF7c&index=5&list=PL

                je moet dan wel goed engels kunnen ;-)
                Maar als je nu slechts 1 AF punt gebruikt, heeft die tracking keuze dan belang? Ik bepaal immers zelf waar ik op focus ...

                Comment


                • #9
                  Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                  Ik neem voor overgrote deel actiefoto's (ongeveer 8000 per jaar van jeugdvoetbal http://www.voetbalhorizont.be) dus ik ga voor die paar keer echt niet een ff aanschaffen... Voor sport is de 7D Mark alomgeprezen en een (serieuze) verbetering tegenover mijn 7D, dus ik moet geen spijt hebben van de aankoop.

                  grts

                  Ronny
                  Ik wist natuurlijk niet dat je vooral sport fotografeert hé, je noemde hier enkel optreden en architectuur ;-)

                  Spijt zal je er zeker en vast niet van hebben hoor, het is een heel verschil tussen de 7DI en de 7DII
                  Het verschil zit hem vooral in de snelheid van het focussen en het refocussen
                  Het verschil in iso tussen de eerste en de tweede versie is niet zo groot, ongeveer 2/3 van een stop

                  Kwestie van de cases instellen, eigenlijk moet je die niet instellen
                  Elke case heeft gewoon een andere setting
                  Gebruik gewoon de case die jouw het beste ligt en voor welk doel je het wil gebruiken

                  Kwestie van AF, gebruik ai servo, één punt dat je zelf kiest en uiteraard in de continu mode

                  trouwens de case die ikzelf veel gebruik, eigenlijk meestal is case 5 en case 2

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                    Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                    Ik ben onlangs ook overgeschakeld van de 7D naar de 7D II en ben daar heel tevreden over maar voor indoor en avondevenementen maak ik toch gebruik van mijn 5D III omwille van een veel betere ISO/ruis verhouding. Voor voetbal is uiteraard het gemis aan de cropfactor een nadeel en in mindere mate de lagere burstsnelheid. Naast de 70-200mm heb je maar 1 enkele zoomlens die een groter bereik heeft (200-400mm) maar deze aankoop is voor mij onverantwoord ;-)
                    Wat bedoel je eigenlijk met die cases? Ik gebruik uitsluitend 1 AF-punt (meestal het middelste) in de continuous mode en AI servo. Geen stabilisatie bij korte sluitertijden! Voor dat optreden zou ik in AV fotograferen en mijn ISO zodanig instellen dat mijn sluitertijd voldoende kort is om de actie te bevriezen. Mja ben zelf maar een beginnende hobbyfotograaf dus de kans is niet klein dat anderen hier een afwijkende mening zullen hebben.
                    Slechts het middelste AF punt gebruiken is een beetje zonde met al de mogelijke AF zones.
                    Maar hoe meer instelpunten je selecteert, hoe moeilijker het voor de camera wordt om bij snel bewegende onderwerpen en weinig licht te volgen, kies de gulden middenweg.

                    De cases hebben niets met de selectie van AF zones te maken, maar met de prioriteiten in de scherpstelling en tracking.

                    Comment


                    • #11
                      Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                      Iedereen al bedankt voor de info en tips! Ik kan zeker iets doen met al hetgeen er geschreven is zodat het toch niet helemaal een 'hopen-dat-het-goed-is' ervaring wordt Ik heb even gedacht mijn 7D te gebruiken, maar omdat de Mark II o.a. duidelijk beter scoort bij hogere ISO-waarden, wil ik die mogelijkheid niet laten liggen. Hogere ISO betekent kortere sluitertijden en dat kan vooral bij meer donkere situaties (zoals bij een optreden) handig zijn. Hier sluit ik me aan bij paranoia, want ik was inderdaad van plan op Av te fotograferen.

                      @sieg: Ik had kunnen vermelden dat ik vooral sport fotografeer, maar omdat de keuze van de body zelf niet aan de orde was, zag ik daar niet direct het nut van in, vandaar. Sorry dat ik je daarmee op het verkeerde been heb gezet.
                      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                        Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
                        Met de 70-200mm sta ik soms te dichtbij om een overzichtsfoto te maken, vandaar dat ik naar 50-150 'zak'.
                        Dan nam je beter een 24-105 F4 OS/IS L of iets anders in dit bereik mee.
                        Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                        Naast de 70-200mm heb je maar 1 enkele zoomlens die een groter bereik heeft (200-400mm) maar deze aankoop is voor mij onverantwoord ;-)
                        Hoe groter bereik?
                        400/200=2
                        200/70=2,86

                        Als je langer bereik bedoelt, dan klopt het ook niet. Je hebt ook de Sigma 150-500 /120-400 / Canon 100-400 En je hebt zelfs een Sigma 200-500 F2.8 en 300-800 F5,6
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                          Met de Sigma's f/4.5-5.6 of zelfs f4.5-6.3 degelijke actiefoto's nemen? Ik wens jou veel succes! De Canon 100-400 heeft ook maar een diafragma 4.5-5.6 en de Sigma 200-500 f/2.8 is nog duurder dan de Canon 200-400 f/4.0 dus ook geen optie (enfin, toch niet voor mij)

                          Comment


                          • #14
                            Re: enkele vragen bij gebruik van mijn nieuwe Canon 7D II

                            Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                            Met de Sigma's f/4.5-5.6 of zelfs f4.5-6.3 degelijke actiefoto's nemen? Ik wens jou veel succes! De Canon 100-400 heeft ook maar een diafragma 4.5-5.6 en de Sigma 200-500 f/2.8 is nog duurder dan de Canon 200-400 f/4.0 dus ook geen optie (enfin, toch niet voor mij)
                            Ik haakte gewoon in dat je naar mijn inziens onjuist bent met groter bereik. Of ze nu wel of niet geschikt zijn om sport te fotograferen hield ik me niet mee bezig. En ik heb trouwens weleens een tweedehandse 200-500 gezien die meeviel in prijs. Maar het is toch geen lens voor mij.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment

                            Working...
                            X