Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

    Hoi iedereen...

    Heb pas een flashlight Nikon SB700 aangekocht en heb een vraagje over de settings die je moet instellen in mijn Nikon D5300,
    als ik mijn SB700 flashlight ga gebruiken...

    meestal fotografeer ik op de stand M, zet mijn ISO op auto tot max 6400, en ik stel dan manueel de Focus in en de sluitersnelheid die ik nodig heb.
    kan ik de zelfde instellingen gebruiken vanaf de moment ik mijn flashlight op het toestel zet of moet ik dan de ISO waarde laten zakken tot 100-400 ?

    Mack
    Last edited by Mackenzie; 24 januari 2017, 21:02. Reden: aanpassing tekst
    Life WITHOUT Freedom...Is NO Freedom at all !!!
    Nikon D5300 - AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 GII DX VR kitlens
    AF-S Nikkor 18-140mm 1:3.5-5.6 G ED DX VR - Nikon SB-700 Speedlight

  • #2
    Re: settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

    Mack, ik heb helaas nog weinig Nikon materiaal, maar je merkt gauw genoeg of die instellingen werken. Mijn gevoel zegt dat de camera en flitser zich wellicht aanpassen aan je ideeen, maar ik vraag me echt af waarom je de vraag stelt. Als alles goed gaat hoef je het niet van anderen te horen en als het fout gaat zet je de body op een vaste iso waarde rond de 400. Dan nog is er in de M stand genoeg mogelijk in te stellen om verkeerd belichte foto's te krijgen, maar het is een keuze....
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Mack, ik heb helaas nog weinig Nikon materiaal, maar je merkt gauw genoeg of die instellingen werken. Mijn gevoel zegt dat de camera en flitser zich wellicht aanpassen aan je ideeen, maar ik vraag me echt af waarom je de vraag stelt. Als alles goed gaat hoef je het niet van anderen te horen en als het fout gaat zet je de body op een vaste iso waarde rond de 400. Dan nog is er in de M stand genoeg mogelijk in te stellen om verkeerd belichte foto's te krijgen, maar het is een keuze....
      Hoi Spanjaart...
      heb de flitser nog maar net...en heb met flits geen enkele ervaring...toch zeker niet met deze...
      maar je hebt gelijk...da ding opzetten...en gaan....en kijken wat de beste settings zijn...

      toch bedankt,
      Mack
      Life WITHOUT Freedom...Is NO Freedom at all !!!
      Nikon D5300 - AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 GII DX VR kitlens
      AF-S Nikkor 18-140mm 1:3.5-5.6 G ED DX VR - Nikon SB-700 Speedlight

      Comment


      • #4
        Re: settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

        Al naar gelang de combinatie camera /flash, en de settings van de flash (manueel /TTL, ON/OFF HOT SHOE) is er wel wat verschil in het uiteindelijk resultaat mogelijk.
        Om verrassingen te voorkomen werk ik volledig manueel met de camera (kortste tijd 1/250 ) en wanneer toch automatisch instellingen worden gebruikt in TTL de lichtsterkte van de flash automatisch laten variëren.

        Meer specifieke uitleg o.a. ook terug te vinden op http://www.scantips.com/lights/flashbasics4d.html

        mvg
        Patric

        Comment


        • #5
          Re: settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

          Interessant onderwerp. Ben net zelf flitsen aan het vergelijken geweest en de SB700 zat mee in het pakket van de kanshebbers. Alles volledig manueel zetten: diafragma, sluitertijd én iso. De iso heeft rechtstreekse invloed op je flitsgedrag: bvb bij de SB700 het je (op full frame) met een 35mm lens een richtgetal van 28 op iso100 en een richtgetal van 39 op iso200. Een richtgetal van 28 of 39 biedt andere mogelijkheden van scherptediepte of afstand. Als je je iso dan op automatisch zet, weet je flits het ook niet meer natuurlijk... en hoe ga jij dan kunnen bepalen wat je gaat doen, welk beeld je wil hebben? Automatische iso maakt het ook moeilijker om bvb je achtergrond te onderbelichten zodat je geflitste onderwerp er beter uitkomt, want je camera gaat iets willen corrigeren wat jij expres "fout" wil doen om een bepaald beeld te bekomen. Het is even nadenken en rekenen, maar maakt het veel boeiender. à propos, op crop sensor liggen die richtgetallen anders...

          onderaan volgende pagina heb je een aantal richtgetallen van diverse Nikon flitsers: http://www.scantips.com/lights/flashpower.html (opgelet, berekend in de Amerikaanse maateenheid "feet" in plaats van in meter)
          www.freddyhelsen.be

          Comment


          • #6
            Re: settup Nikon D5300 en SB700 Flashlight

            Als je achtergrondsfeer mee wil hebben, zet je de ISO zo hoog als nodig om die sfeer mee te hebben. Je kan dan de camera instellen en eerst een foto nemen zonder flits (met een sluitertijd voldoende snel om scherp te hebben wat je wil scherp hebben, een diafragma afhankelijk van hoeveel scherptediepte je wil en de ISO zo hoog als nodig), en van het moment dat de achtergrond goed belicht is, zet je de flits op om daarmee dan je onderwerp goed te belichten.

            Wil je echter beweging weergeven, bv tijdens dansfeest, dan kan je de ISO gewoon laag houden (100), diafragma rond de f8 of iets dergelijks, en sluitertijd traag (bv 1/10 of nog trager). Als je dan flitst op tweede gordijn, heb je mooi de beweging mee van de mensen en het licht, maar is je onderwerp scherp dankzij de flits.

            En telkens de camera in manuele voorkeurstand, want je wil zelf je diafragma, sluitertijd en ISO onder controle hebben.

            PS - ik neem aan dat je Speedlight SB-700 bedoelde?
            Last edited by Luddie; 29 januari 2017, 14:36.

            Comment

            Working...
            X