Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor D7100

    Ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn D7100.
    ik gebruik nu meestal een 28-75mm, f2.8
    Ik wil nu een lichtsterke van f1.8 of f1.4
    Is vooral om portretten(communie) te nemen. Ook voor gebruik in een kerk waar ik niet altijd een flits wil gebruiken.
    Heb nog nooit gewerkt met een vaste lens.

  • #2
    Re: lens voor D7100

    Gewoon even in je fotos kijken wat je meest gebruikte brandpunt is.
    Wil je toch nog een zoom, sigma maakt een 18-35/f1.8 en een 50-100/f1.8 zoom. Wel niet goedkoop, en niet licht. De lange zoom is 1,5kg.

    Waarschijnlijk is een 35mm/f1.8 of 50mm/f1.8 (of 1.4) een betere (-> goedkopere en lichtere) keuze.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: lens voor D7100

      Hallo,

      Al gekeken naar de Nikon DX 35mm f1.8G of de 50mm versie (iets meer geschikt voor portretten).
      Goede, betaalbare en lichtsterke lenzen.

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: lens voor D7100

        Ga wel al gaan voor een ff lens. Blijkbaar werkt die ook bij crop.
        Ik ben toch van plan om op het einde van het jaar een ff camera aan te kopen.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor D7100

          Iemand ervaring met deze: Nikon AF-S 50mm f/1.8G. Heeft wel geen beeldstabilisatie of is dat niet nodig?
          Of is er eentje dat beter is?

          Comment


          • #6
            Re: lens voor D7100

            Een nikon 50mm f1.8 of f1.4 is een FF lens. Jouw 28-75/2.8 ook.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: lens voor D7100

              Je zou ook kunnen afwegen wat het meeste doorweegt:
              Een lichtsterkere prime en heen en weer lopen i.p.v. te zoomen. Ook wel een storend gegeven in de kerk, maar minder in een studio.
              De ISO (met eventueel risico op ruis) 1 of 2 stops hoger zetten met de huidige lens.
              Eigenlijk een no-brainer wanneer je tevreden bent over de huidige lens en nu op ISO 100 werkt.
              Een 50 mm ligt halverwege het bereik van je huidige lens. En een 1.8 is heerlijk klein van formaat.
              mvg
              Patric

              Comment


              • #8
                Re: lens voor D7100

                De vaste lens zou vooral voor portretten zijn. Mijn zoomlens is dan voor in de kerk.
                Maar er is zoveel prijsverschil in de f1.8, 50mm.

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor D7100

                  Hoezo prijsverschil ? Het is de Nikon 50mm af-s f1.8 die je moet bekijken.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor D7100

                    Als je nu 50mm prettig vindt dat moet je wel naar 85mm kijken als je toch naar FF gaat overstappen...

                    Wat is je budget? En moet dat dienen voor zowel body als lenzen?
                    Sigma heeft met z'n ART reeks enkele top F1.4 primes (zowel de 35mm als 50mm horen bij de scherpste lenzen op de markt en de AF is ook behoorlijk snel), maar ook die kosten aardig wat...

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor D7100

                      Volgens NIKON is de D7100 compatibele met de D lenzen en het prijsverschil tussen de G en de D lens is 80 à 100 euro.
                      En zelf geef ik de voorkeur aan de D-lens gezien zijn compactheid.
                      mg,
                      Patric

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor D7100

                        Een 50mm prime is de lens die je iemand als eerste aanraad. De 1.8 is hierbij de goedkoopste uitvoering. Ik heb vroeger relatief veel gewerkt met de AE-1. Alleen op crop zou ik ook is kijken naar een 30 a 35mm prime. Tamron heeft trouwens 35/50/85mm 1.8 VC. Dus gestabiliseerd. Je zou ook is naar 1 van die lenzen kunnen kijken of een Sigma Art prime. Welke je ook neemt, je zult er veel plezier aan beleven. Wel zou ik even kijken of de brandpunt beetje geschikt is voor je doel. Persoonlijk vond ik mijn 50mm 1.4 soms iets te lang op de 30D (vergelijkbaar met 80mm op fx). Verder vind ik 75mm beetje vreemde eend in de bijt als brandpunt. Het is net te kort voor portret en misschien net wat te lang voor algemene foto' s
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor D7100

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Als je nu 50mm prettig vindt dat moet je wel naar 85mm kijken als je toch naar FF gaat overstappen...

                          Wat is je budget? En moet dat dienen voor zowel body als lenzen?
                          Sigma heeft met z'n ART reeks enkele top F1.4 primes (zowel de 35mm als 50mm horen bij de scherpste lenzen op de markt en de AF is ook behoorlijk snel), maar ook die kosten aardig wat...
                          Ben vooral op zoek naar een heel goeie lens die ik nu op mijn D7200 kan gebruiken en later op een full frame.
                          Dan kan ik mijn zoomlens blijven gebruiken op mijn D7200 en de vaste op mijn ff.
                          Heb eens wat opzoeking gedaan naar de Sigma en blijkbaar is dat een super lens.
                          Heb je hierzelf ervaring mee?

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor D7100

                            Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                            Ben vooral op zoek naar een heel goeie lens die ik nu op mijn D7200 kan gebruiken en later op een full frame.
                            Dan kan ik mijn zoomlens blijven gebruiken op mijn D7200 en de vaste op mijn ff.
                            Heb eens wat opzoeking gedaan naar de Sigma en blijkbaar is dat een super lens.
                            Heb je hierzelf ervaring mee?
                            Ikzelf heb de 35mm f1.4 ART en het enigste waar ik spijt van heb is dat ik ze niet eerder gekocht heb, het is mijn meest gebruikte lens voor gezin, porteret en nachtelijke street
                            De 50mm zo zelfs nog ietsje beter zijn, maar dat is dan weer een andere beeldhoek die minder breed inzetbaar zal zijn op je crop camera

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor D7100

                              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                              Ben vooral op zoek naar een heel goeie lens die ik nu op mijn D7200 kan gebruiken en later op een full frame.
                              Dan kan ik mijn zoomlens blijven gebruiken op mijn D7200 en de vaste op mijn ff.
                              Heb eens wat opzoeking gedaan naar de Sigma en blijkbaar is dat een super lens.
                              Heb je hierzelf ervaring mee?
                              Ik heb de 30mm F1.4 ART en dat is absoluut m'n favoriete lens. Dit is wel een DX lens dus niet op FF te gebruiken (ik heb dan ook geen plannen om over te stappen), voordeel is wel dat ze compacter en lichter is dan de 35mm 1.4 en ook een beetje goedkoper (met een minimale trade off in scherpte). Je vind er iets minder reviews van dan van de 35mm 1.4 waar iedereen zo lyrisch over is maar over het algemeen is iedereen net als ik erg tevreden. Op m'n D3200 is het zo'n leuke lichte walk around combinatie en dat is eigenlijk nog de enige reden dat ik de DSLR toch mee sleur (de Sigma 17-50 en Tamron 70-300 liggen al even stof te happen en ik kijk nu toch uit om te upgraden naar de Fuji X-T20 om die reden...)

                              Daarvoor had ik de Nikon 35mm 1.8, die ook erg goed was (dat wat toen m'n upgrade tov de 18-55 kitlens dus ja...) maar ik merk toch dat de kleuren bij de Sigma precies beter zijn. Ik kan dat niet effe wetenschappelijk bewijzen maar heb toch iedere keer dat gevoel als ik effe naar oude fotos ga kijken. De Nikon is helaas onzacht neergekomen... Er is ook wel een prijs verschil en bouwkwaliteitsverschil en de Sigma is nog een stopje lichtsterker uiteraard.

                              Wikken en wegen hé Succes!
                              Last edited by RobC83; 26 januari 2017, 14:32.

                              Comment

                              Working...
                              X