Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X100F

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X100F

    De aangekondigde X100F intrigeert mij.
    Echter een paar dingen die ik in vraag stel.

    Dus aan X100 gebruikers (T en S)

    "Macro mode is soft bij close-up met open diafragma (volgens hetgeen ik al gelezen heb)
    Of dat nu een feature van Fuji is of niet, weet ik dus niet... maar dit euvel (voor mij dan) zou verdwenen zijn op f4.
    Ook op normale afstanden zou 2.0 perfect te gebruiken zijn"

    Vraag voor eigenaars van een X100 : Op welke afstand is deze "softness" verdwenen op 2.0 ?



    "De EVF zoeker is van het LCD type.. dus geen Oled
    Dus dat betekent over het algemeen dat zwart eerder grijs is en invloed geeft op opnames met weinig light en contrast (alleen in de zoeker bedoel ik)
    Kleuren zijn dikwijls meer uitgewassen op zo'n LCD zoeker ..
    Mijn ervaring is dat de zoeker van bijvoorbeeld een Olympus OMD EM1 (I/II) een veel fletsere weergave heeft dan bv. een Sony a6500 of Fuji X-T (ongeacht instellingen van de zoeker zelf)"


    Vraag voor eigenaars van een XT en X100: Hoe verhoudt de EVF zoeker van zo'n X100 zich tegenover bv een XT in low-light situaties (de X100F zou dezelfde EVF aan boord hebben)



    "Over de OVF zoeker heb ik ook nog een vraag, want dit soort camera's is helemaal vreemd voor mij.
    Wordt parallax correctie toegepast door middel van lijnen of frame's al dan wel of niet variabel* of fix ? Of is er helemaal geen correctie ?"

    *met variabel bedoel ik ... dat de frame's verschuiven naargelang je positie (afstand)
    Last edited by Funcky; 23 januari 2017, 09:13.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Fuji X100F

    Heb een tijdje geleden een x100s gehad, dus ik weet niet alles meer voor de volle 100%...

    Een exacte afstand kan ik je niet geven, ik weet wel dat het inderdaad merkbaar was bij een close-up van bv een bloem of iets dergelijks. Maar wanneer ik een portret maakte op pakweg armlengte van het onderwerp, dan merkte ik het niet meer. Ik spreek hier wel voor mezelf, ik ben geen pro fotograaf, en ook geen pixel peeper die elke foto gaat vergroten tot 100% in lightroom om te checken of alles oké en haarscherp is... Ik spreek hier over beoordeling op een gewoon computerscherm of tablet, voor foto's bestemd voor kleine afdruk thuis of om op social media te plaatsen.

    Zoeker kan ik je niet mee helpen, ik was eigenaar van een x100s, en gebruikte zelden de EVF.

    Wat betreft de parallax correctie, indien deze aangezet is toont de zoeker een aangepast kader over het optische zoekerbeeld. Dit kader verschuif vanaf het ogenblik dat er gefocust wordt als ik me goed herinner. Hoe korter de focus afstand, hoe meer dit kader verschuift (naar rechts onder van het zoekerbeeld).

    Als het allemaal wat vaag klinkt kan je op het internet wel enkele afbeeldingen vinden van die parallax correctie in de zoeker, gewoon even googelen op 'parallax correction fuji x100s'. Bij afbeeldingen vind je dan al meteen enkele voorbeelden.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X100F

      heb de x100t 6 maand gehad en idd, voor de macro stand moet je hem niet kopen, zeker niet
      indien je voorbeelden wil, ik heb er nog 2 van gerechtjes op mijn pc staan, stuur anders via pb eens je e-mail indien je ze wilt (beiden vollopen op f2)

      ik vond de zoeker voldoende om door te kijken maar vergeleken met a6000, dat weet ik niet meer, dacht dat ze mekaar waard waren

      nog eens ter info, als je niet van heel dicht en met macro stand schiet, dan is f2 ŕltijd te gebruiken, zonder enige nadelen
      meer nog, de lens maakt dit toestel top, de unieke sluiter ook (geruisloos, je hoort niks!)

      ikzelf vond de grootste nadelen bij de x100t de voor mij de te trage AF, en toch iets beperktere inzetbaarheid door de vaste lens,
      heb nog zitten twijfelen voor de lensadapters erbij aan te schaffen maar dat werd dan wel behoorlijk duur
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X100F

        @ yakke
        Bedankt.. hier kan ik mee verder... zeer bruikbaar antwoord (zeker over de OVF)

        @bulke41
        bedankt voor het voorstel.. ik zal je mijn e-mail doorgeven via pm
        Je hebt ook gelijk wat Af betreft... het zal ongeveer hetzelfde zijn dan mijn X70 maar bij de X100F verwacht ik een betere AF.. de eerste testen zijn alvast positief.


        De X100F zou mijn X70 moeten vervangen maar de X70 heeft toch enkele troeven zoals...
        1. heel compact
        2. touchscreen
        3. volledig rechtop tiltscreen
        4. heel goede close up eigenschappen ... altijd scherp ...ook op 2.8

        De X100F heeft als voordelen
        1. Een zoeker
        2. 2.0... alhoewel ander brandpunt
        3. Betere video (video op X70 is niet te best)
        4. waarschijnlijk betere AF
        5. 1 stop beter in hogere iso's
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X100F

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          @ yakke
          Bedankt.. hier kan ik mee verder... zeer bruikbaar antwoord (zeker over de OVF)

          @bulke41
          bedankt voor het voorstel.. ik zal je mijn e-mail doorgeven via pm
          Je hebt ook gelijk wat Af betreft... het zal ongeveer hetzelfde zijn dan mijn X70 maar bij de X100F verwacht ik een betere AF.. de eerste testen zijn alvast positief.


          De X100F zou mijn X70 moeten vervangen maar de X70 heeft toch enkele troeven zoals...
          1. heel compact
          2. touchscreen
          3. volledig rechtop tiltscreen
          4. heel goede close up eigenschappen ... altijd scherp ...ook op 2.8

          De X100F heeft als voordelen
          1. Een zoeker
          2. 2.0... alhoewel ander brandpunt
          3. Betere video (video op X70 is niet te best)
          4. waarschijnlijk betere AF
          5. 1 stop beter in hogere iso's
          Wel ik heb persoonlijk de omgekeerde beweging gemaakt, namelijk van x100s naar x70...
          Je offert enkele zaken op, maar mijn x100s bleef vaker thuis, een x70 schuift zo in je broek- of jaszak.
          Daarnaast ben ik meer een groothoek fotograaf, dus het brandpunt van een x70 ligt me veel beter dan een x100s.

          De zoeker mis ik inderdaad bij momenten nog, al maakt het kantelbare scherm veel goed.

          Ik spreek hier wel voor mij persoonlijk, maar zou toch durven aanraden om er een nachtje over te slapen alvorens de x70 weg te doen, je doet er een compact wondertje mee de deur uit... niettegenstaande is een x100f een mooie aanvulling naast een x70...

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X100F

            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
            Wel ik heb persoonlijk de omgekeerde beweging gemaakt, namelijk van x100s naar x70...
            Je offert enkele zaken op, maar mijn x100s bleef vaker thuis, een x70 schuift zo in je broek- of jaszak.
            Daarnaast ben ik meer een groothoek fotograaf, dus het brandpunt van een x70 ligt me veel beter dan een x100s.

            De zoeker mis ik inderdaad bij momenten nog, al maakt het kantelbare scherm veel goed.

            Ik spreek hier wel voor mij persoonlijk, maar zou toch durven aanraden om er een nachtje over te slapen alvorens de x70 weg te doen, je doet er een compact wondertje mee de deur uit... niettegenstaande is een x100f een mooie aanvulling naast een x70...

            Eigenlijk geen slecht idee om nog een XT00F erbij te nemen.
            Voor de rest ben het het volkomen volledig met je eens.
            Het LCD screen maakt inderdaad veel goed, kan volledig omhoog, touch.. de Drive knop, de auto stand schakelaar ... en nog...

            De aparte ovf lijkt me ook al niet erg interessant.

            Zoals je zegt, "best eens een nachtje over slapen"
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X100F

              Is de x100f eigenlijk nu weather sealed?

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X100F

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                Is de x100f eigenlijk nu weather sealed?
                Neen. Om dat te realiseren moest Fuji een nieuwe lens ontwikkelen en dat is niet gebeurd.
                Trouwens weather sealed is het nooit, hoogstens weather- and dust-resistant.

                Comment

                Working...
                X