Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

    Afgelopen maandag is mijn camera EM1 ivm ruis-problemen opgehaald en vrijdag terug afgeleverd, wat een topsnelheid
    Helaas heeft men aan het ruis-probleem niets verholpen, enkel de sensor is gereinigd
    Hier een foto van afgelopen vakantie: https://www.dropbox.com/s/wmfijw2obv...70355.JPG?dl=0

    Wel merk ik nu dat de IBIS zich duidelijk in de stand OFF laat horen, beeldstabilisatie staat nochtans uit
    Iets wat bij lange sluitertijden op statief geen enkel nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS en lange sluitertijden een zeer hoog batterijverbruik.

    Wat betreft de ruis, heb ik als vlugge test een Raw-opname in Live Time genomen met ruisfilter UIT.
    Reden! wanneer de ruisfilter aan staat … wordt de tijd voor het wegschrijven x2 aan de opnametijd, iets waar je bij het nemen van enkele foto's achter elkaar geen wachttijden van enkele minuten wenst.
    Vandaar dat ik verkies om de ruisfilter uit te zetten en de foto op de pc verder te bewerken.

    Raw-opame: Live Time +/- 240sec. Ruisfilter Off
    Hier een Jpeg foto van voor de repair: https://www.dropbox.com/s/wmfijw2obv...70355.JPG?dl=0
    Hier een Jpeg foto van vandaag en na de repair: https://www.dropbox.com/s/6zi2d523ua...20031.JPG?dl=0
    Hier een Raw foto van vandaag en na de repair:https://www.dropbox.com/s/dgraojhkbk...00015.ORF?dl=0

    Ruis ter vergelijking.
    Foto met korte tijd https://www.dropbox.com/s/82pks7ydlp...0tijd.JPG?dl=0
    Foto met tijdopname 240sec. https://www.dropbox.com/s/iu6awea7ai...0tijd.JPG?dl=0

    Iemand die voor me even de stand "IBIS OFF" voor me wil nazien.
    Ik merk op dat de IBIS zich in de stand OFF niet uitschakelt en zich toch duidelijk laat horen, zelfs tijdens het lang wegschrijven van de foto?
    Iets wat bij lange sluitertijden op statief vooral geen enkele nut heeft, met als gevolg door de ratelende IBIS voor een zeer een hoog batterijverbruik zorgt
    Last edited by Moris; 22 januari 2017, 18:01.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

    Met IBIS off heb ik ook nog een licht gezoom.

    Aangezien de sensor beweeglijk in de body zit zal er energie gebruikt worden om de sensor op z'n plaats te houden. Bij is komt er dan nog het compenseren van de beweging bij.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

      Met IBIS off heb ik ook nog een licht gezoom.

      Aangezien de sensor beweeglijk in de body zit zal er energie gebruikt worden om de sensor op z'n plaats te houden. Bij is komt er dan nog het compenseren van de beweging bij.

      Dit soort ruis...heb ik nog niet gehad.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
        Met IBIS off heb ik ook nog een licht gezoom.

        Aangezien de sensor beweeglijk in de body zit zal er energie gebruikt worden om de sensor op z'n plaats te houden. Bij is komt er dan nog het compenseren van de beweging bij.

        Dit soort ruis...heb ik nog niet gehad.
        Ik hoor de IBIS in de stand uit op wel een afstand van > 1 meter, is dit buiten de hoge ruis gerekend normaal
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

          geen idee of die ruis normaal is maar het resultaat is wel brol. dit heb ik nog nooit gezien gehad, lijkt wel of het op super hoge iso.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

            Gezoem is maar zachtjes, denk niet dat ik het op een meter hoor.
            Plaats je vraag hier eens: https://www.facebook.com/groups/2551...65510/?fref=ts
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              geen idee of die ruis normaal is maar het resultaat is wel brol. dit heb ik nog nooit gezien gehad, lijkt wel of het op super hoge iso.
              Iso staat nochtans op 200
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                Krijg dit soort ruis enkel als ik in post de belichting moet bijtrekken.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                  Hmmm, dan lijkt er met de Sonsor van de EM-1 echt wel iets aan de hand te zijn
                  Mag ik je vriendelijk vragen om van je OMD een Raw-opame: Live Time +/- 240sec. Ruisfilter Off te posten
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                    Hoi,

                    heb je ook al andere camera's geprobeerd om 4 minuten open te zetten...?
                    Ik heb 'm bij nacht opnames maximaal 20 seconden open.
                    Ik denk dat de sensor gewoon warm wordt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                      Wanneer ik mijn resultaten vergelijk met bv een Olympus EM-5 / EM5 II zijn deze resultaten onder dezelfde omstandigheden van een hoger niveau.
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                        De EM5 II zou het inderdaad beter doen.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                          Alvast bedankt voor de raw-file
                          Ik veronderstel dat je ruis filter en ruisonderdrukker beiden uit staan?
                          Deze opname ziet er mij kwa ruis alvast een stuk beter uit
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus EM1 ruis en IBIS probleem.

                            Camera wordt vandaag voor nazicht en herstelling opgehaald, ben benieuwd
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment

                            Working...
                            X