Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

    Heeft iemand ervaring met de Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II? Heb deze lens 2dehands op het oog, maar vind de prijs (400 euro) precies nogal aan de hoge kant. Op dyxum zijn de reviews voor deze lens uitstekend, op andere plaatsen wordt er toch getwijfeld over de optische kwaliteiten van de lens, maar uiteindelijk is er niet echt super veel info overe deze lens te vinden.

    Dus als iemand hier ervaring heeft met deze lens of zijn gedacht wil delen (bv over de prijs) dan is alle info welkom.

    Alvast bedankt
    Kristof

  • #2
    Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

    In het digitale tijdperk is het moeilijk om precieze reviews te vinden over oudere lenzen.
    De resultaten zijn dan ook heel wisselvallig.
    Goed presterende lenzen uit het verleden blijken bij hoge resoluties wel eens veel van hun pluimen te verliezen.
    Er valt soms geen lijn in te trekken.
    Zolang je geen betrouwbare reviews hebt omtrent de prestaties op jouw specifiek toestel, beter niet aan wagen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

      Op welke body wil je die gebruiken ?
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

        Vraag of je enkele testfoto's kan komen nemen. Op een laptop kan je ze onmiddellijk beoordelen.
        Tweedehands lenzen kopen op afstand en laten leveren doe ik nooit omwille van de kans op discussies en geen enkele garantie bij problemen.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

          Ik zou de lens gebruiken op een sony a57.

          Laten leveren zonder te testen zou ik sowieso niet doen. Heb afgesproken met de koper om tot daar te rijden (een hele rit, zo'n 250km enkel) om de lens te testen. Misschien een goed idee om de laptop mee te nemen, dan kan ik de foto's beter en groter bekijken.

          Op dyxum wordt de lens alom geprezen, oa ook door iemand die een a57 gebruikt. Ik heb ook eens op ebay rond gekeken en de weinige lenzen die daar aangeboden worden zijn voor nikon of canon en worden toch ook voor 400 euro of meer te koop aangeboden.

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

            De verkoper gebruikte de lens op een a77, dus qua resolutie zit die al hoger dan mijn a57 die met 16mp niet echt hoog scoort naar hedendaagse normen. Maar ja, naar de normen van 20 jaar geleden is 16mp wel veel natuurlijk...

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

              Ik heb even wat extra info opgezocht:
              - heeft uitsluitend een manuele focus
              - weegt 1,5 kg (da's heel veel).
              (- heeft geen beeldstabilisatie maar Sony heeft een ingebouwde beeldstabilisatie).
              Tokina
              Photozone review Tokina 100-300

              Ook omwille van de afstand die je moet afleggen om deze lens te testen/op te halen, zou ik toch een alternatief overwegen t.o.v. dit pre-historisch monster.

              Zo is de Tamron 70-300mm F4.0-5.6 Di USD Sony een zeer kwalitatieve lens (339€). De versie zonder USD heb je al voor 115€. De review van de nikon versie heeft bovendien merkelijk betere scores dan de tokina. Beiden wegen bovendien slechts 435g (sony versie).

              P.S. Tokina is geen 'brol'. Ze hebben bvb. zeer kwalitatieve breedhoeklenzen.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

                Bedankt voor je advies. Volgens mij is deze lens niet enkel manuele focus hoor? Maar de rest van je argumenten zijn wel overtuigend. Weet niet waarom deze lens me zo aanspreekt, misschien laat ik me teveel leiden door de reviews op dyxum. Daar zegt iedereen blijkbaar, als je ze kan vinden, koop ze dan indien schappelijk geprijsd (en schappelijk is dan blijkbaar tussen 300 en 400 euro). Zijn ook reviews van 2015 en 2016, dus niet enkel heel oude reviews.

                Uit de review die je hierboven hebt gedeeld haal ik bij het verdict volgende als laatste zin uit:

                As mentioned the lens is discontinued now and on the used market it is a rare but very affordable item (around 350 EUR locall) in mint condition). In this price scope it remains a highly attractive lens.

                Ik weet het allemaal niet goed hoor. Misschien moet ik inderdaad maar een betaalbaar alternatief zoeken.

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

                  Ik zou toch ook aanraden deze laten voorbijgaan. Dit is een 1,5kg fullframe lens die jij op een kleine crop body wilt gebruiken. Dat is toch erg top heavy. Met oudere lenzen moet je inderdaad ook wat oppassen met overdreven positieve reviews. Ik heb zelf 2 tokina's gehad, waarvan ik 1 nog heb. Tokina maakt goeie lenzen, maar in dit bereik ben je beter met iets anders op je crop body imho.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

                    Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik zal ze ter harte nemen en inderdaad wat verder rondkijken naar een andere, misschien recentere en lichtere lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

                      Of ik vervang gewoon ineens alles door een sony rx10 (ii of iii) of een panasonic fz1000 of 2000. Ook nog een optie.. Zal op het forum hier nog eens wat opzoekwerk moeten doen daarover

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina 100-300mm F4 AT-X 340 AF-II ervaringen

                        Ik weet niets van de lens, maar de een lens met AF-II in de naam dat niet zou hebben, gaat er bij mij niet in.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment

                        Working...
                        X