Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste camera

    Ik ben momenteel op zoek naar een eerste reflexcamera. Ik heb op het forum al heel wat doorlezen, echter nog geen recente specifieke thread gevonden.

    Qua budget dacht ik aan een richtlijn van 500 euro.
    Een afwijking hier op van 100 a 200 euro is mogelijk, maar een 1000 euro is me te veel.

    Bedoeling is om de camera te gebruiken voor fotografie op reis (landschappen, plaatsen, gebouwen, ..) en sporadische fotografie van dagelijkse gebeurtenissen, objecten, mensen.
    Het is zeker niet de bedoeling om 'fotograaf' te worden of dit als een steevaste hobby te gaan doen, vandaar het bovengenoemd budget.

    Ik heb 2 zaken die ik belangrijk vind:
    - een lens die bovenstaande toepassingen kan vastleggen, zonder te moeten wisselen van lens (hierbij had ik begrepen op het forum dat een 18-105mm lens wordt aangeraden).
    opmerking: ik zie vaak bij camera's een 18-55 mm lens en een 55-x lens. Ben ik juist dat dit niet interessant is om je camera voor brede doeleinden te gebruiken gezien je dan moet wisselen van lens?
    - een mogelijkheid om foto's rechtstreeks naar mijn smartphone (zowel iphone als android) te sturen
    - een mogelijkheid om foto's vanop afstand te trekken (als ik me niet vergis, via een app die fungeert als remote control).

    Hierbij kijk ik persoonlijk richting de CANON D5300 + 55-105mm lens. (685 euro)

    Graag had ik jullie opinie gekregen wat een goede keuze is volgens budget? Of dit een goede keuze zou zijn, of als er een betere keuze is).

    Bedankt voor jullie input!

  • #2
    Re: Eerste camera

    Ik geloof dat je de Nikon D5300 bedoelt
    Die heb ik zelf voor bovengenoemde doeleinden, en voor mij voldoet hij prima. Het is een fijne, handzame camera waarbij je de belangrijkste functies makkelijk kan instellen, maar hij werkt ook prima op automatisch. Geeft ook mooie foto's, al is dat voor een groot stuk wel bepaald door de lens die je erop zet. Wat mij betreft is het een camera die zowel voor beginners als voor gevorderden geschikt is.
    De wifi in deze camera is heel handig om de verbinding met je smartphone te maken. Als je alleen maar wil scherpstellen, afdrukken en de foto's naar je smartphone wil sturen, voldoet de Nikon Wireless Mobile Utility app. Als je meer instellingen wil veranderen (vb. sluitertijd, diafragma, ...) raad ik je aan om andere apps te proberen, dat kan je niet met de standaard app van Nikon.
    Ik gebruik zelf de Sigma 18-300mm lens als allround lens op reis vanwege het grote bereik. Alleen voor binnen is die soms niet lichtgevoelig genoeg en heb ik soms wazige foto's vanwege beweging. Vandaar dat ik er nog een extra lichtgevoelige lens van 18-35mm bij heb. Maar een standaard kitlens van 18-105mm is zeker een goede start. Die heeft ook al een mooi bereik voor een voordelige prijs.
    Rozemarijn

    Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

    Comment


    • #3
      Re: Eerste camera

      Tweedehands met dat budget kan je alvast een categorie hoger shoppen.
      Je vindt makkelijk camera's die een paar jaar in de kast hebben gelegen en dat toch verkocht worden voor een heel stuk minder, zodat je wat meer aan je lens kan uitgeven.

      Comment


      • #4
        Re: Eerste camera

        @rozemarijn - idd Nikon
        Thanks voor de feedback!

        @Tommie1:
        heb ik ook zitten denken, maar geen idee welke richting ik dan moet zoeken om een 'stap hoger' te zoeken qua camera.
        Enkele suggesties welke een categorie hoger zijn?
        Waar zit het verschil met camera's die een categorie hoger zijn? Alsook het verschil met 'duurdere' lenzen?

        Comment


        • #5
          Re: Eerste camera

          Ik had eerst een Canon700D maar heb nu een Canon750D. Daarmee kan je zeker en vast aan je verwachtingen voldoen. De Canon750D heeft bovendien veel gemeen met de duurdere Canon760D en de Canon70D en is op enkele vlakken zelfs beter! De 750D heeft ook o.a. Wifi waardoor je foto's direct naar je smartphone kan doorsturen of met je smartphone je fototoestel kan bedienen. Handig als je op vakantie leuke foto's hebt gemaak en die snel wil delen op bijvoorbeeld Facebook.

          Qua "all round" lens gebruik ik een Sigma lens: 18-250mm. Dat is prijs-kwaliteit een leuke lens, geen absolute hoogvlieger maar als je er niet van houdt om continu van lens te wisselen is dat wel eentje die je gemakkelijk kan gebruiken. Aangezien ik veel dieren fotografeer (vogels, reeën, eekhoorns...) maak ik zelf doorgaans wel eerder gebruik van de Sigma 150-600. Die is veel duurder maar dat zie je ook wel aan de kwaliteit. Maar op vakantie gebruik ik dus eerder mijn andere Sigma lens.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste camera

            Je hebt echt wel wat opties als je de verwachtingen redelijk bescheiden houdt: D5300 met uitlens, 2de hands,.. Ik wil er een optie aan toevoegen: koop een NIKON D3300 (of 3400) met kitlens 18-105 en koop een 35mm f/1.8 als lichtsterke prime. De 3000-reeks is dan wel een instapreeks maar zeker niet slecht van kwaliteit. Op reis gebruik ik wel vaker de 3200 met de 35mm erop en dan kan je best mooie plaatjes schieten ... mits je zorg draagt voor de compositie en de juiste instellingen. Succes ermee!!
            NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

            Comment


            • #7
              Re: Eerste camera

              Oorspronkelijk geplaatst door LuckyShoot Bekijk bericht
              Je hebt echt wel wat opties als je de verwachtingen redelijk bescheiden houdt: D5300 met uitlens, 2de hands,.. Ik wil er een optie aan toevoegen: koop een NIKON D3300 (of 3400) met kitlens 18-105 en koop een 35mm f/1.8 als lichtsterke prime. De 3000-reeks is dan wel een instapreeks maar zeker niet slecht van kwaliteit. Op reis gebruik ik wel vaker de 3200 met de 35mm erop en dan kan je best mooie plaatjes schieten ... mits je zorg draagt voor de compositie en de juiste instellingen. Succes ermee!!
              Ik heb begrepen dat de D5300 een betere startcamera zou zijn dan de D3300 volgens reviews. Vandaar ik eerder naar de 5300 keek.
              Ik vermoed dat het grootste verschil de wifi-connectiviteit is? Ik heb wel gezien dat de D3300 wel voor een scherpere prijs te vinden is..

              Kan je een 35mm f/1.8 even toelichten? Dit zegt me helaas niets

              Comment


              • #8
                Re: Eerste camera

                Oorspronkelijk geplaatst door lxclxc Bekijk bericht
                Ik heb begrepen dat de D5300 een betere startcamera zou zijn dan de D3300 volgens reviews. Vandaar ik eerder naar de 5300 keek.
                Ik vermoed dat het grootste verschil de wifi-connectiviteit is? Ik heb wel gezien dat de D3300 wel voor een scherpere prijs te vinden is..

                Kan je een 35mm f/1.8 even toelichten? Dit zegt me helaas niets
                Voor een vergelijk tussen de D3300 en de D5300 hebben ze hier enkele punten tegenover elkaar gezet waarop beide modellen verschillen.

                Wat de lens betreft : daar bedoelt LuckyShoot het volgende mee :
                - 35mm : de brandpuntsafstand. Ruwweg gezegd, hoe kleiner dit getal, hoe meer je op je foto krijgt, maar dat wist je vast al wel.
                - Prime : dit betekent dat het een lens met een vaste brandpuntsafstand is, waarmee je niet kan zoomen. Dichterbij of verder weg stappen is de boodschap.
                - f/1.8 : de diafragmaopening. Dit bepaalt hoeveel licht je lens doorlaat naar de sensor van je camera. Dit wordt uitgedrukt in een waarde "f/een getal". Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht je lens doorlaat, hoe lichtgevoeliger je lens is. Met een lichtgevoelige lens kan je dus in slechtere lichtomstandigheden langer zonder flits fotograferen zonder bewogen foto's te krijgen.

                Die 35mm f/1.8 prime van Nikon heeft als voordeel dat het een goeie lens is aan een voordelige prijs. Je kan 'm nieuw al vinden voor rond de € 200. Je moet dan wel meer aandacht besteden aan je compositie omdat je niet kan zoomen, maar dat leer je vaak snel. Het is zeker een goed idee om naast je kitlens een dergelijke lichtsterke lens aan te schaffen.
                Last edited by Rozemarijn; 19 januari 2017, 11:32. Reden: typo
                Rozemarijn

                Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door lxclxc Bekijk bericht
                  Ik heb begrepen dat de D5300 een betere startcamera zou zijn dan de D3300 volgens reviews. Vandaar ik eerder naar de 5300 keek.
                  Ik vermoed dat het grootste verschil de wifi-connectiviteit is? Ik heb wel gezien dat de D3300 wel voor een scherpere prijs te vinden is..

                  Kan je een 35mm f/1.8 even toelichten? Dit zegt me helaas niets
                  oh ja, de D5300 is zeker beter en de D7200 nog beter, zonder twijfel! Ik wou je vooral een bijkomende optie (of verwarring) geven http://forum.belgiumdigital.com/images/smilies/wink.gif Als je binnen een bescheiden budget wil blijven (en daar heb je gelijk in) kan je iets minder aan een body geven maar ietsje meer investeren in je lens/lenzen. Rozemarijn legt het prima uit! http://forum.belgiumdigital.com/images/smilies/good.gif Met een D3300 en een goeie lens - en ik beschouw de Nikkor 35 mm f/1.8 als een goeie lens, zeker voor de prijs - kan je hele mooie plaatjes gaan schieten maar juist ... de 5300 is zeker beter!!
                  NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste camera

                    Bedankt voor de feedback!

                    Rozemarijn, dat is duidelijk uitgelegd.

                    Mijn voorkeur gaat dan inderdaad nog steeds uit naar de D5300.
                    Ik heb de indruk dat een D7200 dan mss een stap te hoog is voor sporadisch gebruik.
                    Ik heb zeker interesse om fotografie te doen en instellingen zelf aan te passen ipv automatisch maar ik denk dat de D5300 hierin zeker zal voldoen en ik niet perse de stap naar de D7200 hoef te zetten.

                    Ik denk dat jullie feedback me overtuigt dat de D5300 met een 18-105mm een goede instap is voor all-round fotografie en dan kan ik later nog altijd kijken om mijn lens uit te breiden naar een prime/lichtgevoeligere of een andere.

                    Welke grootte van geheugenkaart raden jullie aan?
                    (om bv 3 weken een rondreis te maken en toe te komen - volstaat 32 GB?)
                    Last edited by lxclxc; 19 januari 2017, 15:27.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste camera

                      Die geheugenkaart hangt van verschillende zaken af.
                      1. Hoeveel fotos denk je te nemen? (Hangt hij heel de dag rond je schouder of haal je hem enkel uit de rugzak als je een mooie lokatie ziet? Heb je een andere compact camera mee? ...)
                      2. In welk formaat schiet je? Enkel raw of raw+jpeg of mss enkel jpeg...
                      3. Neem je een laptop mee om tussendoor backups te maken en evt al fotos over te zetten?
                      4. Ga je af en toe ook filmen of enkel fotos trekken? En zo ja, in welke kwaliteit. Met video loopt je kaart natuurlijk sneller vol dan enkel foto.

                      In het algemeen kom je wel toe met 32 gb, maar ik zou er toch wat extra meenemen. Vaak kan je wel een sd kaartje bij de camera krijgen voor een betere prijs (als je mondig genoeg bent [emoji14] )
                      Ik denk dat ik met een kaartje van 16 gb zo'n 500 fotos trek in enkel raw.

                      Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste camera

                        Ik heb geïnvesteerd in een snelle geheugenkaart van 64Gb (deze). Die is snel genoeg om bij continu-opnames de foto's zonder problemen en zonder te haperen weg te schrijven. Het kaartje is in de D5300 groot genoeg voor een 4000-tal foto's in hoogste kwaliteit jpeg, en voor een 1000-tal foto's in hoogste kwaliteit raw+jpeg.
                        Als je een kaartje kiest, is de schrijfsnelheid belangrijker dan de leessnelheid, hoewel je achter de schrijfsnelheid vaak een beetje moet graven in de specificaties. Het is belangrijker dat je camera z'n buffer snel naar je kaartje kan schrijven dan dat jij je kaartje snel kan uitlezen in de computer.
                        Ik heb ook nog een goedkoop 64Gb Lexar kaartje (€ 15 in promo ofzo) als back-up, maar die gebruik ik zo min mogelijk omdat die een pak trager is bij continu-opnames.
                        Ik maak er wel een gewoonte van om de foto's zo snel mogelijk op de computer + externe harde schijf te krijgen.
                        Last edited by Rozemarijn; 20 januari 2017, 11:25.
                        Rozemarijn

                        Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste camera

                          Beste prijs/capaciteitsverhouding vind je bij de duopacks van 32GB.
                          Ik heb net 2 x 32GB snelle kaartjes gekocht voor 37€.
                          Dat vond ik een goeie deal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste camera

                            kan je ons ook vertellen welke het zijn en waar je ze vond?
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Beste prijs/capaciteitsverhouding vind je bij de duopacks van 32GB.
                              Ik heb net 2 x 32GB snelle kaartjes gekocht voor 37€.
                              Dat vond ik een goeie deal.
                              Dat is inderdaad een mooie deal. Waar gevonden?

                              Comment

                              Working...
                              X