Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom - DxO - Capture One

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom - DxO - Capture One

    Welke van deze drie gebruik jij of zou jij gebruiken, en waarom?

    Ik gebruik al jaren LR om de RAW files van mijn Nikon om te zetten en om mijn foto's te beheren. De catalogus functie vind ik heel handig om mee te werken. De omzetting van de RAW files loopt goed en ik ben best tevreden over de resultaten. Maar...

    Sinds kort heb ik een tweede camera van Sony. Daarbij vind ik persoonlijk dat de omzetting van de RAW files niet zo goed is in LR. Ik ben dus op zoek gegaan naar presets of alternatieven en daarbij kwam ik uit bij DxO en bij Capture One. Beide lijken me beter in de omzetting van de RAW files dan LR. Maar dan moet ik wel mijn hele arsenaal aan foto's anders gaan beheren, wat me nu ook weer niet zo handig lijkt.

    DxO werkt blijkbaar ook makkelijk samen met LR. Via plugins kan je snel switchen tussen beide programma's en kan je gebruik maken van LR voor alle tags, beoordelingen, vlagjes, kleurtjes, etc. in LR, maar wel het voordeel halen van de betere RAW conversie en misschien wel het belangrijkste, de goede noise reduction van DxO. Nadeel is dan weer dat dit programma best duur is.

    Capture One zou een vervanger kunnen zijn voor LR aangezien daar ook een catalogus systeem is ingebouwd. Voor Sony is er trouwens ook een goedkopere versie beschikbaar, maar daar kan ik met mijn Nikon files weer niet in terecht, tenzij ik de dure versie zou aankopen.

    Of moet ik toch maar bij LR blijven en op zoek gaan naar goede presets voor de omzetting van de Sony files...

    Ik weet het niet meer. Iemand ervaringen, tips, advies hierover?

    #firstworldproblems

  • #2
    Re: Lightroom - DxO - Capture One

    Probeer de demo's eens?

    Ikzelf heb nu dxo9 (gratis) en cyberlink photodirector 8 ultra(40€). Het spijtige van de nieuwe dxo is dat ze de perspectief correctie module nu apart hebben ontwikkeld en je dus nog eens mag bijbetalen. Hadden ze dit er in gelaten dan was dxo de absolute winnaar geweest.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom - DxO - Capture One

      Het database principe van LR staat me niet geweldig aan, maar ja. Elke converter heeft wel iets goed en minder goed. DXO kan enkel maar op de gehele foto werken en heeft geen locale correcties zoals graduele filter (als ik me niet vergis). Volgens mij is capture one het beste alternatief.
      Ik had gehoopt dat On1raw een goede vervanger kon zijn, maar dat valt dik tegen.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom - DxO - Capture One

        Ik dacht dat bij de aankoop van een Sony de Capture One Express gratis was (niet voor alle modellen?). Ik heb ooit DXO gekocht en gebruik het haast nooit. Wat DXO schitterend doet is de ruisonderdrukking en ook nevel wegwerken - met 1 druk op de knop.
        Vorig jaar heb ik me laten verleiden tot C1 en gebruik niks anders meer. Fotografie is maar een hobby voor me en C1 is wel echt duur, maar ik heb er geen spijt van.
        Je kan je foto's rechtstreeks vanuit C1 naar DXO of Lightroom sturen om te bewerken en dan terugsturen naar C1.
        C1 heeft ook perspectief correctie inbegrepen. Zoals Tonerider zei moet je die module bij DXO extra aankopen.
        DXO heeft wel meer gegevens van lenzen om te helpen bij autocorrectie. De lijst met ondersteunde lenzen in C1 is een pak kleiner (geen Tamron, ...).

        mvg
        Philip

        ps. Ik geloof dat DXO elk jaar solden doet, maar ik denk dat je die net gemist hebt. Misschien eens nakijken op de website.
        Last edited by philitalia; 18 januari 2017, 07:21.
        Mvg Philip

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom - DxO - Capture One

          Adobe standaard camera profiel (LR) geeft inderdaad redelijk vlakke beelden, kun je verhelpen door in de sub-module camerakalibratie (laatste item in module ontwikkelen), het profiel te wijzigen van “adobe standaard” naar “camera standaard”.

          Indien je je beperkt tot de basis functies van RAW-bewerking is in jou geval LR aangewezen, voor meer geavanceerd gebruik C1 pro.

          BTW, RAW-files van fuji en sony bevatten ook de lensprofielen van de eigen lenzen, C1 laat toe te kiezen tussen profiel van fabrikant en profiel C1. Indien profiel niet aanwezig in C1 dB kun je nog altijd dit van de fabrikant gebruiken, “Manufacturer Profile”, is immers ook de default setting.
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom - DxO - Capture One

            Ik werk nu ook al een gehele tijd met LR. En hoor links en rechts dat Capture One toch iets meer diepte bied naar het bewerkingsgedeelte en kleurengamma.
            Maar als je op weinig foto's werkt, en hoofdzakelijk je werk doet in PS denk ik dat het verschil weinig uitmaakt, toch?
            Ik doe klein voorbereidend werk in LR om dan het grotere werk in PS te doen.

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom - DxO - Capture One

              C1 is een krachtigere RAW-converter dan LR, zelf heb ik vrij lang LR/PS en C1 (full versie) naast elkaar gebruikt. Ben uiteindelijk volledig overgeschakeld naar C1 omdat ik vlugger en eenvoudiger tot gelijke, of zelfs betere resultaten kom met C1. Maar nogmaals indien men niet zinnens is alle toeters en bellen van C1 te gebruiken kan men evengoed bij LR blijven. C1 is heel flexibel in het beheren van foto’s, en het zou mogelijk zijn van LR catalogen te importeren in C1, maar heb daar zelf geen ervaring mee. http://blog.phaseone.com/import-your...ns-in-no-time/

              Voor mij is PS eerder een grafisch programma meer geschikt voor het maken van fotomontages. Een RAW-converter daarentegen zie ik als een geavanceerde digitale donkere kamer, welke de fotograaf de mogelijkheid biedt, buiten het corrigeren van de beelden ook toelaat deze een eigen persoonlijk karakter te geven. De meeste RAW-converters, alsook c1, hebben de mogelijkheid om PS of andere editors rechtstreeks op te roepen voor bvb meer geavanceerd knip/plak werk. Zelden gebruik ik zelf nog een externe editor, en heb totaal geen behoefte meer aan dure programma’s zoals PS, maar dat wordt mede bepaalt door mijn type van fotografie

              De full versie van Capture one is niet goedkoop maar PS is dat zekers ook niet. De topic starter heeft een Sony toestel , voor hem is de express versie van c1 gratis en kan hij de full versie voor sony aan een relatief zacht prijsje kopen, maar die versie herkent dan weer niet zijn nikon bestanden. Volgens mij haalt hij enkel voordeel uit c1 indien hij een intensief gebruiker van RAW-converters is.
              www.polartha.com

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom - DxO - Capture One

                Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                C1 is een krachtigere RAW-converter dan LR, zelf heb ik vrij lang LR/PS en C1 (full versie) naast elkaar gebruikt. Ben uiteindelijk volledig overgeschakeld naar C1 omdat ik vlugger en eenvoudiger tot gelijke, of zelfs betere resultaten kom met C1. Maar nogmaals indien men niet zinnens is alle toeters en bellen van C1 te gebruiken kan men evengoed bij LR blijven. C1 is heel flexibel in het beheren van foto’s, en het zou mogelijk zijn van LR catalogen te importeren in C1, maar heb daar zelf geen ervaring mee. http://blog.phaseone.com/import-your...ns-in-no-time/
                Over welke toeters en bellen heb je het eigenlijk ?
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom - DxO - Capture One

                  Hierbij een overzichtje van wat ik versta onder toeters en bellen, voor details raad ik aan de handleiding van capture one eens door te nemen

                  - geavanceerde functies ivm organiseren van albums, sessies en folders, bewerken foto’s zonder import etc..

                  -import/export EPC

                  -customization van tool-tabs en cursor-tool, organisatie van tools, creatie workspaces en floating tools

                  -geavanceerde tethered functies, eventuele bediening via smartphone (capture pilot)

                  -gebruik van andere referentie kleuren dan enkel wit/grijs voor WB

                  -kleur balans tool

                  -geavanceerde opties kleur editor zoals egaliseren geselecteerde kleur, fijn regeling kleurselectie zowel in de breedte als in de diepte, creatie layer masks op basis van kleur selectie etc.

                  -opties clarity tool (punch, neutral,classic) ook op layers

                  -High dynamic range tool

                  -curven: luma correctie

                  -lens correctie profiel uit RAW file (fuji/sony) ipv database

                  -single pixel correctie (hot pixels lange sluitertijd)

                  - uitgebreide functies op layers (local adjustment tools)

                  -keystone correction

                  -geavanceerde print settings

                  -etc etc.
                  www.polartha.com

                  Comment

                  Working...
                  X