Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grid voor softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grid voor softbox

    Momenteel gebruik ik voor mijn studio foto's een verlichtingsset van Falcon Eyes met 2 flitsers van 350 W/s en softboxen van 50x70cm.
    Eigenlijk ben ik best tevreden met deze set maar zou ik de softboxen willen uitbreiden met een grid. Ik heb al wat gegoogled maar vind niet echt een apart grid voor dit type terug.
    Nu ben ik aan het twijfelen om eventueel nieuwe softboxen incl. grid aan te kopen en deze d.m.v. een verloopadapter aan te sluiten op mijn studioflitsers.
    Er zijn echter 100-en mogelijkheden qua prijs en merken waarbij ik nu dus ook door het bos de bomen niet meer zie. Dus wilde ik bij jullie eens informeren of jullie geen degelijke oplossingen kennen?
    Budget zou ik toch proberen te beperken tot 100€ per softbox (incl. grid). Indien jullie nog andere afmetingen zouden aanraden, laat maar weten. Ik gebruik de softboxen momenteel vooral voor portretten van maximaal 2 personen (kinderen of volwassenen).

  • #2
    Re: Grid voor softbox

    Kan je niet gewoon een ander merk/type grid voor een 50x70cm bestellen ? Op ebay vind je dat zeker terug (China) voor een zacht prijsje.
    Waarom zou je trouwens een verloopadapter nodig hebben. Is dat geen Bowens S-mount voor je Falcon Eyes ?
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Grid voor softbox

      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
      Kan je niet gewoon een ander merk/type grid voor een 50x70cm bestellen ? Op ebay vind je dat zeker terug (China) voor een zacht prijsje.
      Waarom zou je trouwens een verloopadapter nodig hebben. Is dat geen Bowens S-mount voor je Falcon Eyes ?
      Bedankt voor je reactie. De diffuusdoek moet ik over de kap trekken en spant als het ware over de box. Ik vond tot hiertoe enkel grids terug die je met velcro aan de binnenkant van de box bevestigt maar dat lukt bij mij jammer genoeg dus niet. De bevestiging is met 4 klemschroeven bij dit type.

      Groetjes Marchristan.

      Comment


      • #4
        Re: Grid voor softbox

        Oei, dat is inderdaad een vervelend probleem. Die aparte grids zijn inderdaad met velcro, net als de diffuser doek.
        Je zal dan inderdaad een adapter nodig hebben voor een andere softbox.
        Ik denk dat je hiermee wel s-mount kan monteren op je flitsers.

        Persoonlijk denk ik dat je best de set als compleet doorverkoopt, en een standaard systeem neemt
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Grid voor softbox

          Voorlopig wil ik verder met de studioflitsers die ik nu heb. De softboxen zou ik nu al willen aankopen maar dan met bajonet aansluiting en grid. In een latere fase zou ik dan eventueel andere studioflitsers willen aankopen. Heb nu al veel softboxen gevonden op het net van tig verschillende merken maar zou graag met jullie expertise een degelijk kwalitatief model willen kiezen. Zo zijn er ook blijkbaar softboxen met paraplu systeem wat me heel handig lijkt om op locatie te nemen maar vraag mij dan wel af of deze kwalitatief goed zijn. Daarom lees ik graag wat jullie eventueel aanraden...

          Groetjes Marchristan.

          Comment


          • #6
            Re: Grid voor softbox

            Softboxen met een paraplu systeem (voorbeeld) zijn gemaakt voor speedlights, niet voor studioflitsers. Hierbij wordt de speedlight in de softbox geplaatst en flits je naar binnen in de softbox. Door de reflecterende binnenkant wordt het licht geweerkaatst in alle richtingen en komt het door de diffuserdoek weer naar buiten. Ik heb er zo een aantal aangezien ikzelf speedlights gebruik. Speedlights hebben in tegenstelling tot studioflitsers enkel directioneel licht.
            Er zijn wel softboxen waar je de speedlight langs achter monteert (en door de softbox flitst) (voorbeeld). Deze hebben meestel 2 diffuser doeken: 1 kleine vanbinnen, en 1 gewone langs buiten. Dit weeral om het directionele licht van de speedlight voldoende diffuus te krijgen. Deze laatste hebben soms een bowens s-mount waardoor je ze ook op studiofliters kan monteren. Je hebt ze echter niet in grote maten. De eerste categorie vind je iets groter (maar dus enkel voor speedlights).

            Je hebt ook een paraplu met diffuser doek (of omgekeerd) (zoals deze en deze). Hier kan je meestal wel een studioflitser in kwijt. Maar dit zijn zeer bredere modifiers. Je kan er geen direct licht met een grid mee nabootsen. Er zijn uiteraard geen grids voor.

            Je hebt wel makkelijk opvouwbare studio softboxen (voorbeeld, opgepast elinchrom mount). Deze hebben een studioflitser mount, maar zijn wel makkelijk op te vouwen voor transport. Dat zal eerder iets voor jou zijn denk ik ? Behalve dat jij er wel 1tje moet hebben die wel een grid bij heeft, niet diegene uit mijn vb. En misschien ook een maat groter.
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Grid voor softbox

              Dikke merci voor al deze feedback. Na nog wat research kwam ik ook het merk Menik tegen voor softboxen. Heeft er iemand hier ervaring mee? Gezien de prijs heel goed meevalt, ben ik een beetje bang van de kwaliteit... Momenteel zijn er enkele mooie aanbiedingen bij Folux.

              Groetjes Marchristan.

              Comment


              • #8
                Re: Grid voor softbox

                Na nog wat meer research en o.a. ook jullie feedback ben ik geneigd om misschien toch in zijn geheel een nieuwe set aan te kopen. Ik zal hieronder mijn gedachten even opsommen: op de huidige softboxen die ik nu heb, kan ik geen grid plaatsen. De studioflitsers die ik nu heb, hebben geen bajonet aansluiting waardoor ik verplicht ben om een adapterring aan te schaffen indien ik andere softboxen of accesoires wil aansluiten. Ik zou graag de studioflitsers vanop afstand willen instellen (vooral vermogen dan). Nu moet ik vooral bij volwassenen telkens de studioflitser op statief kantelen als ik het vermogen wil aanpassen en moet ik ze soms zelfs een beetje terug inschuiven omdat ik anders tegen het plafond stoot wanneer ik het statief kantel. Ik zou eventueel willen starten met 1 licht + softbox + draadloze zenderset en nadien deze verder uitbreiden. Welke merken + types raden jullie aan om zo voor de toekomst een degelijke basisuitrusting te hebben? Van vermogen lijkt 400-500 W/s mij voldoende (studio 3x4m, 2-3 personen max).
                Alvast bedankt voor jullie raad!

                Comment


                • #9
                  Re: Grid voor softbox

                  Kan u in china geen goedkope grids vinden? Je gaat mogelijks wat mogen knutselen met wat velcro - maar ik heb in elk geval dat al vaker tegengekomen. Ik spreek niet of 't kwalitief in orde gaat zijn - maar goed - je kan maar voor xx€ geschoren zijn (en na 8à10 weken geduld - want 't is chinees nieuwjaar en dan jaagt de staat iedereen naar de familie ).
                  Ik ben dat in elk geval al tegengekomen.
                  Heb wat spulletjes gekocht in China van Godox - lijkt me wel ok voor wat 't moet dienen bij mij - heb niet voor't allergoedkoopste gekozen. Ik denk dat je godox ook hier kan terugvinden in de handel, en er zijn nog wel softboxen die op je falcon eyes moeten passen (met een specifieke ring) - falcon eyes dat dealen ze toch bij benel denk ik (mail hen desnoods als je vragen hebt)? Daar zullen zeker spulletjes voor u aanwezig zijn - en die staan ook regelmatig op fotobeurzen (zoals deze waar BD in maart ook aanwezig zal zijn). Dan kan je het gerief even bekijken - zeker eens naartoe gaan - daar staan ook de grotere jongens met het mooiere gerief... Zeker een keertje de moeite waard - en er is BD en er zijn modellen om eens te fotograferen met een flits-installatie. (kaarten voor leden zijn met korting te verkrijgen via voorverkoop - zie leden-sectie).
                  Ik ben zeker geen expert in dit soort materie - maar ik heb m'n softbox toch in mekaar gekregen - dus kan 't zijn dat er toch iets bruikbaars te lezen valt in dit schrijfsel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grid voor softbox

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Kan u in china geen goedkope grids vinden? Je gaat mogelijks wat mogen knutselen met wat velcro - maar ik heb in elk geval dat al vaker tegengekomen. Ik spreek niet of 't kwalitief in orde gaat zijn - maar goed - je kan maar voor xx€ geschoren zijn (en na 8à10 weken geduld - want 't is chinees nieuwjaar en dan jaagt de staat iedereen naar de familie ).
                    Ik ben dat in elk geval al tegengekomen.
                    Heb wat spulletjes gekocht in China van Godox - lijkt me wel ok voor wat 't moet dienen bij mij - heb niet voor't allergoedkoopste gekozen. Ik denk dat je godox ook hier kan terugvinden in de handel, en er zijn nog wel softboxen die op je falcon eyes moeten passen (met een specifieke ring) - falcon eyes dat dealen ze toch bij benel denk ik (mail hen desnoods als je vragen hebt)? Daar zullen zeker spulletjes voor u aanwezig zijn - en die staan ook regelmatig op fotobeurzen (zoals deze waar BD in maart ook aanwezig zal zijn). Dan kan je het gerief even bekijken - zeker eens naartoe gaan - daar staan ook de grotere jongens met het mooiere gerief... Zeker een keertje de moeite waard - en er is BD en er zijn modellen om eens te fotograferen met een flits-installatie. (kaarten voor leden zijn met korting te verkrijgen via voorverkoop - zie leden-sectie).
                    Ik ben zeker geen expert in dit soort materie - maar ik heb m'n softbox toch in mekaar gekregen - dus kan 't zijn dat er toch iets bruikbaars te lezen valt in dit schrijfsel.
                    Bedankt alvast voor je reactie en het meedenken
                    Ik ga alvast mijn softboxen sowieso aanpassen door velcro aan de binnenzijde te plaatsen zodat ik de diffuserdoeken aan de binnenzijde kan vastmaken en ik hopelijk hierdoor al wat minder "lichtafval" heb.
                    Ik heb nog eens gekeken op de website van Benel en moet zeggen dat ik de nieuwe TF--xxxx L reeks met digitaal display wel heel interessant vind. Deze kunnen in combinatie met een digitale trigger volledig vanop afstand ingesteld worden. Een interessante set is bijv. : https://www.bonjourfoto.nl/Professio...t-met-LCD.html
                    En blijkbaar heb je voor 10€ meer de set met 600 W/s lampen. Indien iemand hier ervaring mee heeft, mag je die altijd doorgeven want ben wel benieuwd. De showroom is blijkbaar in het noorden van Nederland wat toch wel een beetje te ver voor me is om deze eens te gaan bekijken.
                    Op Folux is er ook nog wel een interessante set (merk Bresser) die je met digitale trigger vanop afstand kunt bedienen. Hierbij de link: http://www.folux.nl/Webwinkel-Produc...epakket-4.html
                    Voor de trigger moet je dan nog +/- 100€ bijrekenen. Als mensen hier ervaringen mee hebben, lees ik ze graag
                    De Photo Days staan al op mijn agenda ingepland. Altijd leuk om zoveel mooi fotomateriaal te kunnen bewonderen

                    Comment

                    Working...
                    X