Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Euro 95-10,verbruik???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Euro 95-10,verbruik???

    Heeft iemand reeds een controle gedaan van zijn verbruik met deze brandstof??
    Vandaag met een tank 95-10 voor de eerste maal een wat langere afstand gereden (150km),autostrade,niet druk.Mooi in zesde gereden constant.
    Waar ik vroeger rond de 5.9 tot 6.3 l. zag op mijn verbruiksmeter,zag ik deze vandaag zeer zeldzaam onder de 7 l. dalen,en meer naar de 8 l. gaan
    Als dit zich verder bevestigt,en dat verbruik zoveel toeneemt ivg met de 1.5% die men vooropstelde,kan men miscchien beter 98 gaan tanken en minder verbruiken,
    Zijn er hier nog mensen die dat ondervonden hebben ?????

  • #2
    Re: Euro 95-10,verbruik???

    Het was koud, vochtig en misschien had je tegenwind.
    Kijk ook eens of je banden goed op druk zijn, dat kan een groot verschil uit maken.

    Comment


    • #3
      Re: Euro 95-10,verbruik???

      Banden staan op druk,5dagen geleden gecontroleerd.Weer kan er iets aan doen,maar dit is toch wat groot verschil.Verder draait de motor goed,geen haperingen etc.
      Morgen eens naar de garage gaan,even laten uitlezen en navragen of ze nog zoiets gehoord hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Euro 95-10,verbruik???

        Haha, minder vervuilende brandstof die meer verbruikt (in ironie modus)
        Ik rij er zelf ook mee hoor .
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Euro 95-10,verbruik???

          Bij mijn auto hebben vooral de temperatuur en de lengte van de ritten een grote invloed op het verbruik.
          Maar of er een verschil is met de E10 ten opzichte met de oude Euro 95 brandstof dat kan ik op dit ogenblik niet zeggen.
          Ik heb een paar dagen geleden wel getankt, maar het duurt meestal meer dan een maand voor ik opnieuw moet tanken.
          De eerste dagen na de tankbeurt heb ik een paar korte verplaatsingen gedaan, en dan stond het gemiddelde verbruik op 6,7L/100km.
          Dit weekend ben ik twee keer over en weer naar Turnhout gereden, en nu staat het gemiddelde terug op 5,3L/100km, wat netjes overeen komt met het gemiddelde verbruik tijdens de winter.
          Wat dat betreft zie ik eigenlijk geen verschil met de benzine die ik op 11 januari heb getankt tegenover de Euro 95 die op 3 december uit de pomp kwam.
          Of er in dat tankstation al E10 in de tank zit, dat weet ik niet.
          Misschien hebben ze die ondertussen nog niet bijgevuld...

          Ik zie dus vooral een verschil bij lagere temperaturen, zelfs tegen een constante snelheid van 120km/h over langere afstanden is het verbruik tijdens de "koude maanden" ongeveer 0,5L/100km hoger dan in de zomer.
          Dat meerverbruik van 0,5L geldt over de hele lijn, zowel op snelwegen als secundaire wegen.
          Omdat ik niet dagelijks met de auto naar het werk moet heb ik ook weinig last van files, maar soms is het wel zo druk dat het moeilijk is om een constante snelheid aan te houden, en dan gaat het verbruik ook altijd wat omhoog.

          De bandendruk wordt hier geregeld gecontroleerd, en er zitten ook bandenspanningssensors in de banden (ik zie het "alarm" eigenlijk alleen maar als ik de wielen wissel en als de sensoren van die banden dan nog niet ingelezen zijn in het systeem).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Euro 95-10,verbruik???

            Vermelding 95 E10 is nu normaal op het tankpistool gekleefd.Ook al staat op de pomp nog euro 95

            Comment


            • #7
              Re: Euro 95-10,verbruik???

              Ik zou niet weten hoe ik heel exact mijn verbruik kan berekenen, laat staan de ene verbruikte tank met de andere vergelijken.
              Soms rij ik met een tank benzine meer, dan eens minder km op autowegen, soms is er meer (tegen)wind dan anders, soms is het kouder of warmer, soms rij ik wat harder of wat trager, soms moet de airco heel hard werk en soms niet, soms ben je meer of minder geladen... en zo zijn er nog tal van factoren die een rol spelen op het verbruik per 100 km.

              Er werd overal geschreven dat de 95E10 zo'n 2 tot max 3 % meer zou kosten in verbruik... maar om dit nu te kunnen vaststellen, ik kan het alleszins niet.

              Wanneer het verbruik van een auto plots meerdere liters per 100 km zou gaan verschillen, dan moet er wellicht iets anders aan de hand zijn.

              Ik kan wel vaststellen dat ik rond de kerktoren ongeveer 10 tot 11 lit/100 km verbruik, en met dezelfde wagen (1.4 benzine) slechts rond de 6.5 liter/100 km verbruik wanneer we op reis gaan en continu 100den km op autostrades rijden, dat is een significant verschil dat ik dus wel merk. Maar daar lig ik niet van wakker, dat weet je als de meeste ritjes die je doet nauwelijks je motor kunnen warm krijgen .
              Last edited by Guest17; 16 januari 2017, 10:04.

              Comment


              • #8
                Re: Euro 95-10,verbruik???

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Haha, minder vervuilende brandstof die meer verbruikt (in ironie modus)
                Ik rij er zelf ook mee hoor .

                Comment


                • #9
                  Re: Euro 95-10,verbruik???

                  Ook in Duitsland kwamen ze bij tests aan een meerverbruik van rond de 8%,
                  maar mochten we een beetje zoeken op het www dan vinden we wellicht ook testen die op 1% of 2% of 3% of x% komen.

                  Op de site van motornieuws is de conclusie :

                  "Grote winnaar is de staatskas. En enkele groene jongens die alweer om de verkeerde reden met een glimlach zullen rondlopen. Want ook al klinkt dit op het eerste gezicht goed groen, gezien het hogere verbruik, is er gewoon geen ecologisch pluspunt aan."
                  Last edited by Guest17; 16 januari 2017, 11:12.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Euro 95-10,verbruik???

                    Volledig akkoord één studie is geen studie.
                    Studies kunnen ook gemanipuleerd worden.Maar er zullen wel voor en tegen studies te vinden zijn.Belangrijk is te kijken uit welke hoek ze komen.
                    Maar met de conclusie hierboven van motornieuws,volledig akkoord.
                    NB:motor is uitgelezen,geen fouten te zien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Euro 95-10,verbruik???

                      Als het verbruik werkelijk 8% hoger wordt, dan denk ik dat de meeste automobilisten binnenkort toch de iets duurdere superplus 98 zullen tanken (die is minder dan 8% duurder, en dan is die dus voordeliger per kilometer).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Euro 95-10,verbruik???

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als het verbruik werkelijk 8% hoger wordt, dan denk ik dat de meeste automobilisten binnenkort toch de iets duurdere superplus 98 zullen tanken (die is minder dan 8% duurder, en dan is die dus voordeliger per kilometer).
                        Dat denk ik ook.Dat was mijn eerste gedachte .
                        Maar in eerste instantie wat afwachten,en wachten op verdere informatie.
                        Deze Euro 95E10 is nog maar recent op de markt,en niet iedereen houdt misschien altijd zijn verbruik in de gaten.
                        Bij mij was het punt dat ik even wou checken in vrij constante omstandigheden,wat het verschil was.En dat viel tegen.
                        Deze morgen nog een trajectje gereden tegen 70,in vierde en nadien in zesde,blijft toch duidelijk hoger,dan vroeger.Kan liggen aan het type van motor???
                        Nog een mailtje gestuurd aan de invoerder,maar nog geen antwoord ontvangen.Dit is niet abnormaal.
                        Ik hou jullie wel op de hoogte.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Euro 95-10,verbruik???

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Dat denk ik ook.Dat was mijn eerste gedachte .
                          Maar in eerste instantie wat afwachten,en wachten op verdere informatie.
                          Deze Euro 95E10 is nog maar recent op de markt,en niet iedereen houdt misschien altijd zijn verbruik in de gaten.
                          Bij mij was het punt dat ik even wou checken in vrij constante omstandigheden,wat het verschil was.En dat viel tegen.
                          Deze morgen nog een trajectje gereden tegen 70,in vierde en nadien in zesde,blijft toch duidelijk hoger,dan vroeger.Kan liggen aan het type van motor???
                          Nog een mailtje gestuurd aan de invoerder,maar nog geen antwoord ontvangen.Dit is niet abnormaal.
                          Ik hou jullie wel op de hoogte.
                          Ik ben eens een half uurtje gaan lezen op het www, en lees er eigenlijk van alles het Duitse magazine Uber beweert dat je met E10 een meerverbruik
                          van 6 à 7% zou hebben, bovendien heb ik dan ook nog gelezen dat het verschil in verbruik tussen 98 en de oude 95 octaan ook nog eens een verschil van
                          ongeveer dezelfde orde zou maken, wil dus zeggen dat het verschil tussen super 98 en E10 meer dan 10% zou maken, dus gelijk aan het verschil in prijs.
                          Mijn persoonlijke indruk is dat ik zowel in Frankrijk of in Duitsland een lager gemiddeld verbruik heb dan in België en dat ook aan de goedkopere warenhuis
                          pompen en op lange trajecten.

                          Wat mij na al dat lezen het meest verontrust, is de wateropname van Ethyleen en het aantal materialen dat het aantast of kan aantasten, dat is heel wat meer dan
                          aluminium of een of andere soort rubber....

                          Onderstaande las ik onder andere op het www.

                          Ik weet wel dat het een feit is dat ethanol water aan trekt en dat deze ook ondermengt in benzine.
                          En om de ethanol die in onze benzine zit te produceren zit best nog wel wat werk want al het water moet er uit gehaald worden en dat kost erg veel energie de maximale hoeveelheid water die er in mag zitten is 1%

                          “Ethanol tast het aluminium in injectoren aan. Zeker de eerste generatie FSI-motoren is daar erg gevoelig voor.
                          Met ander woorden de ethanol is dus wel schadelijk voor onze motoren terwijl er wordt beweert van niet ?

                          O ja wat ook nog een leuke feit is is dat ethanol beter geleid als benzine en zelf je sensor voor het brandstof peil kan beïnvloedende.

                          Zelf heb ik trouwens erg slechte ervaring met benzine die ethanol bevat in combinatie met twee takt olie daar lijkt het als of de ethanol de twee takt olie soort van ondermengt/afbreekt.

                          Hier trouwens ene lijstje van materialen die wel en niet tegen Ethanol kunnen.

                          Ethanol
                          GESCHIKT
                          Ongelegeerd staal
                          Buna-N (voor slangen en pakkingen)
                          Acetal
                          Geanodiseerd aluminium
                          Fluorsilicon
                          Nylon(polyamide)
                          Gietijzer
                          Nitril rubber
                          Polypropyleen
                          Brons
                          Neopreen
                          Teflon
                          Roest vast
                          staal
                          Polysulfide
                          rubber
                          Thermohardende plastics
                          Koolstofstaal
                          Viton rubber
                          Glasvezel versterkt plastic
                          Staal gelegeerd met nikkel
                          Teflon

                          Ethanol
                          NIET GESCHIKT
                          Aluminium
                          Natuur rubber
                          PVC
                          Brons
                          Leer verwerkt in pakkingen
                          Polyurethaan
                          Koper
                          Lood
                          Gelegeerd staal
                          Lood soldeer
                          Zink en gegalvaniseerd zink
                          Kurk verwerkt in pakkingen
                          Leidingmateriaal waaraan weekmakers e.d. op basis van alcoholen zijn toegevoegd

                          Comment


                          • #14
                            Re: Euro 95-10,verbruik???

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Heeft iemand reeds een controle gedaan van zijn verbruik met deze brandstof??
                            Vandaag met een tank 95-10 voor de eerste maal een wat langere afstand gereden (150km),autostrade,niet druk.Mooi in zesde gereden constant.
                            Waar ik vroeger rond de 5.9 tot 6.3 l. zag op mijn verbruiksmeter,zag ik deze vandaag zeer zeldzaam onder de 7 l. dalen,en meer naar de 8 l. gaan
                            Als dit zich verder bevestigt,en dat verbruik zoveel toeneemt ivg met de 1.5% die men vooropstelde,kan men miscchien beter 98 gaan tanken en minder verbruiken,
                            Zijn er hier nog mensen die dat ondervonden hebben ?????
                            Wat je zeker eens kan proberen, is helft E10 en de helft super98, dan kom je op de vroegere 5% Ethanol en je octaangetal verhoogt theoretisch naar 96,5.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Euro 95-10,verbruik???

                              Ik ga nu mijn tank leegrijden en kijken wanneer mijn alarmpje oplicht.
                              Ga kijken hoeveel kilometer ik er mee geraak,met gemixte afstanden.

                              Comment

                              Working...
                              X