Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schermkalibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schermkalibratie

    Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn scherm optimaal kan kalibreren, bestaan hiervoor soms programma's ?
    Groetjes, Jack

  • #2
    Re: schermkalibratie

    ik weet dat er daar programma's voor bestaan
    maar ik ozu ook graag weten of er geen trucs zijn
    hints
    moet niet perse 100% perfect zijn
    tante kaat voor mijn scherm?
    op BD in het begin stond een zwart wit balk
    is dat handig?

    Comment


    • #3
      Re: schermkalibratie

      Ga eens kijken bij Tips & trics. Daar staat een item over Monitor Kalibratie.

      Groenten,

      Sam

      Comment


      • #4
        Re: schermkalibratie

        Moeilijk onderwerp. Als je scherm wilt kalibreren zul je je eerst moeten afvragen waarvoor. Kalibreren voor je eigen printer of om je werk aan te leveren bij een drukker.

        Er zijn veel mogelijkheden en de 'echte' oplossingen zijn duur. (lees: heel duur)

        Als je je scherm wilt karakteriseren (mooi woord) aan je eigen printer is er een simpel hulpmiddeltje. Print in een tekenprogramma een aantal pagina's af met één kleur. Liefst drie sterk verschillende kleuren, bijv. rood, groen en blauw. Open het programma Adobe Gamma (even zoeken op het net) Leg je afdruk naast je monitor (met uiteraard de documenten die je hebt afgedrukt op je scherm) en ga eens stoeien met de schuifregelaars/instellingen. 100% lukt nooit maar, als je het goed doet kom je een heel eind.

        Je fotos voor een afdrukcentrale kun je het beste gewoon laten in de orginele opname. Afdrukcentrale's werken met een s-RGB profiel die je kleuren bij het afdrukken verbeteren.

        't Is allemaal een beetje simpel uitgelegd, maar hopelijk heb je er wat aan. Kleur is echt een moeilijk item.

        met groet

        Chris
        Last edited by Chris 56; 9 september 2004, 13:47.
        NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

        Comment


        • #5
          Re: schermkalibratie

          Ik kan alleen maar aanraden, werk met een gekalibreerd syteem.
          Het is de investering waard, ik kocht de colorvision Spyder met de Optical software. Een wereld van verschil.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: schermkalibratie

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Ik kan alleen maar aanraden, werk met een gekalibreerd syteem.
            Het is de investering waard, ik kocht de colorvision Spyder met de Optical software. Een wereld van verschil.

            kan je me vertellen waar je de software gekocht hebt en misschien de prijs?

            Comment


            • #7
              Re: schermkalibratie

              type colorvision spyder even in op een search engine (google bvb)
              Dan kom je er vanzelf bij uit
              prijs ongeveer 320 Eurookes

              Groeten

              Flip

              Comment


              • #8
                Re: schermkalibratie

                oeps

                Comment


                • #9
                  Re: schermkalibratie

                  Ik heb de Spyder Colorvision van Pantone. Op de UK site van Pantone kan je online kopen en met oa Paypal of Credit Card betalen. Binnen de 3 werkdagen is de levering bij jou.

                  Werk prima en is eigenlijk een must. Zelfs als je maar weinig print. De foto in de juiste kleuren op je scherm zien is volgens mij ook niet onbelangrijk.
                  DigiCam

                  Comment


                  • #10
                    Re: schermkalibratie

                    Oorspronkelijk geplaatst door rikketik
                    oeps
                    Dat bedoelde ik!!

                    met groet

                    Chris
                    NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: schermkalibratie

                      Oorspronkelijk geplaatst door jack01
                      Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn scherm optimaal kan kalibreren, bestaan hiervoor soms programma's ?
                      Stel eerst jezelf de vraag waarom???

                      Je hebt ergens de term kalibratie horen vallen en dacht, dat moet ik ook hebben. Voor professionele fotografen en DTP'ers is kalibratie erg zinvol. Wat zij op hun scherm zien, willen ze ook 1:1 in bijvoorbeeld een tijdschrift terug zien, zonder enig kleurverschil.

                      Als je geen verstand hebt van schermkalibratie en ook niet perse nodig hebt, begin er dan ook niet aan. Op een afdruk via je printer of via een fotozaak op 20 x 30 cmt. is het niet perse nodig, nog los van de enorm hoge kosten. Wil je bijvoorbeeld een kalibratie-set van LaCie, dan ben je zo'n 600,- kwijt.
                      Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: schermkalibratie

                        Je kan ook eens langslopen op www.easyRgB.com, waar een gratis tool is te gebruiken voor de schermcalibratie.

                        erwin
                        (www.photo-erwin.com)

                        Comment


                        • #13
                          Re: schermkalibratie

                          .............
                          Last edited by Kreeftman; 4 november 2005, 21:46.
                          Canon EOS 5R - Leica Q - Leica M262

                          Comment


                          • #14
                            Re: schermkalibratie

                            Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Als ik mijn scherm gekalibreed heb en foto's bij een centrale af laat drukken, moet je dan een profiel meesturen ofzo?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                            Ik kan alleen maar aanraden, werk met een gekalibreerd syteem.
                            Het is de investering waard, ik kocht de colorvision Spyder met de Optical software. Een wereld van verschil.

                            Comment


                            • #15
                              Re: schermkalibratie

                              Als je HIER klikt, zie je dat het ook weer niet zo heel duur hoeft te zijn. Er zal ongetwijfeld verschil bestaan met de eerder genoemde versies, maar voor de gemiddelde consument ongetwijfeld al erg bruikbaar.

                              Heb het overigens zelf niet, ik vind ook dit al een behoorlijk bedrag...
                              www.lowspark.nl

                              Comment

                              Working...
                              X