Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact op reis

    Dag allen,

    Ik heb dit forum de laatste weken doorzocht om een antwoord te krijgen op mijn vraag.
    Binnen enkele maanden vertrek ik op reis. Ik wil voor deze trip een nieuw fototoestel aanschaffen om de reis voor eeuwig vast te leggen.
    Het toestel zelf moet een compact zijn. De meerderheid van de foto's zal in open natuur genomen worden, een minderheid in steden.
    Ik ben een absolute leek in fotografie, maar wel bereid om nog enkele maanden erover bij te leren.

    Na vele onderwerpen hierover gelezen te hebben, blijkt de Sony DSC-RX100 I telkens naar voren te komen als aanrader.
    Deze valt ook net binnen mijn budget.
    Ik lees echter vaak dat dit een compact toestel is voor 'experts' of toch op zijn minst voor gevorderden.
    Zoals ik al zei, ben ik wel bereid om er de volgende maanden wat tijd in te steken in het lezen over fotografie, en uiteraard zal ik ook wel wat bijleren door experimenteren met de camera zelf. Maar het heeft natuurlijk geen zin om een super toestel te kopen als ik niet in staat ben er uit te halen wat erin zit.

    Is dit toestel in mijn geval een goede keuze?
    Indien ja, waar kan ik volgens jullie het best op zoek naar basis info over fotografie?

    Als jullie toestellen kennen die in dit geval minstens even geschikt zijn (kwalitatieve foto's + gebruiksgemak), shoot! (no pun intended)

    Even samengevat:
    - Absolute beginner
    - Compact
    - 150€-400€
    - Foto's in open natuur, verzichten

    Elke reactie is welgekomen!

    Dank u zeer

  • #2
    Re: Compact op reis

    Geen zorgen maken.
    Elk toestel, zelfs de duurste hebben een automatische stand.
    De meeste pro's durven niet toegeven dat die stand voor gewone fotos eigenlijk behoorlijk goed is.

    Alleen als je echt bezig bent met speciale fotos, studiowerk, sport, dieptescherpte etc kan je beter je andere standen werken.

    Geniet van je vakantie met je camera op auto, of een van de scenes, en vergeet niet om af en toe gewoon zelf naar de dingen rondom jou te kijken.

    Comment


    • #3
      Re: Compact op reis

      Ik heb de Sony RX100MIII en ik neem bijna altijd foto's op Automatische stand deze werkt verbluffend goed dus zeker niet twijfelen de Sony RX reeks zijn zeer goede compact toestellen
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Compact op reis

        Vakantie fotografie.....grotere zoom is toch welkom denk ik en daar komt deze Sony te kort met zijn 3,6 zoom. Open natuur en zo'n kleine zoom.....niet echt de ideale combinatie vrees ik.
        Enkele alternatieven :








        Deze toestellen hebben ook allemaal een viewfinder....al dan niet extra aan te schaffen..... bij Sony blijkbaar wel dus.
        Last edited by Franciskine; 15 januari 2017, 11:25.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Compact op reis

          Alvast bedankt voor alle reacties!

          Ik ben gerustgesteld dat ik altijd de automatische functie kan gebruiken.
          Ik wist wel dat deze functie in vele omstandigheden een goed resultaat zou geven, maar niet dat dit ten allen tijden gebruikt kan worden.
          Goed nieuws voor een leek!

          Franciskine,
          Fijn dat je de tijd neemt om alternatieven aan te brengen.
          Ik heb ze bekeken en van deze vier lijkt me de panasonic Lumix TZ80 de beste wegens een even grote sensor als de rx100.
          Het grote verschil is inderdaad de zoom. Maar voor open natuur en verzichten is het toch de bedoeling om zoveel mogelijk van het landschap op de foto te krijgen.
          In dat geval heb ik toch niet veel nood aan zoom denk ik?

          Is het ook juist als ik aanneem dat tussen de Lumix TZ80 en rx100, omdat de TZ80 meer zoom heeft, de rx100 beter zal presteren bij minder licht?

          Comment


          • #6
            Re: Compact op reis

            Oorspronkelijk geplaatst door glomad Bekijk bericht
            Is het ook juist als ik aanneem dat tussen de Lumix TZ80 en rx100, omdat de TZ80 meer zoom heeft, de rx100 beter zal presteren bij minder licht?
            Dat wel, er bestaan echter wel lichtsterkere compacts met meer zoom maar die zijn duurder dan 400€

            Hier kan je jouw wensen voor de camera invullen en het resultaat bekijken : https://www.dpreview.com/products/search/cameras#!

            Duurder en ook wel wat lichtsterker : http://www.shoot.be/art/164143/test-...mix-dmc-tz100/
            Last edited by Franciskine; 15 januari 2017, 15:31.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Compact op reis

              De TZ 80 heeft geen 1" sensor maar een good old school 1/2.3", die 4x minder groot is in oppervlakte. Dus meer zoom maar mindere beeldkwaliteit.

              Hier heb je de keuze uit 5 modellen vd RX100. De eerste versie (heb ik gehad) vd RX100 is nog altijd niet slecht maar de RX100II biedt een kantelbaar scherm en is ietsje beter qua ruis. Voor dat kleine prijsverschil zou ik toch de RX100II nemen, de jpegs zijn ook wat beter.

              In jouw geval heb je inderdaad niet veel zoom nodig. Het kan nooit kwaad maar een grotere sensor met minder zoom zal je betere foto's geven.
              Last edited by alex606; 15 januari 2017, 17:01.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Compact op reis

                Tz 100 ook gehad maar niet tevreden over de Sony RX100 is de beste keuze. Je moet je eigen de vraag stellen hoeveel zoom heb ik nodig
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Compact op reis

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  De TZ 80 heeft geen 1" sensor maar een good old school 1/2.3", die 4x minder groot is in oppervlakte.
                  Ok, dan lijkt me de rx100 inderdaad een betere optie. De link van franciskine zegt dat deze ook een 1" sensor heeft.

                  Het wordt natuurlijk verwarrend als de winkels foute informatie verspreiden. Maar ik had het beter gecontroleerd op de site van Panasonic.

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  De eerste versie (heb ik gehad) vd RX100 is nog altijd niet slecht maar de RX100II biedt een kantelbaar scherm en is ietsje beter qua ruis. Voor dat kleine prijsverschil zou ik toch de RX100II nemen, de jpegs zijn ook wat beter.
                  Ik geloof je best hoor, maar ik moet ergens een lijn trekken. Als ik als leek een compact camera kan vinden binnen mijn budget, welke hoog scoort op prijs/kwaliteit, ben ik zeer tevreden. Jouw link geeft wel een veel betere prijs voor de RX100II dan ik elders vind (meestal 550€). De 50€ cashback, die loopt tot einde januari, zal daar ook geldig zijn vermoed ik. Betrouwbare website om te bestellen?

                  Is het best dat ik gewoon JPEG gebruik en hierop vertrouw (zoals ik zal vertrouwen op de auto-functie) of is het aangeraden ook bij te leren over het gebruik van RAW om achteraf te bewerken?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact op reis

                    Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                    Tz 100 ook gehad maar niet tevreden over de Sony RX100 is de beste keuze. Je moet je eigen de vraag stellen hoeveel zoom heb ik nodig
                    Jullie weten dat beter dan ik aan de hand van mijn wensen. Ik vermoed dat ik weinig zoom nodig heb voor het soort foto's dat ik zal nemen.
                    Na het reizen zal de camera dienst doen voor familiefoto's, waar ook niet veel zoom voor nodig is. Als ik zoom opoffer en in de plaats betere foto's kan nemen wanneer er eens minder licht is, denk ik dat ik een goeie zaak gedaan heb.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact op reis

                      Hier ook een stem voor Sony RX 100 II.
                      Zeer goed toestel voor op reis, zoombereik is mijn inziens voldoende. Soms is de breedhoek wat aan de krappe kant voor reizen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact op reis

                        Oorspronkelijk geplaatst door glomad Bekijk bericht
                        Jouw link geeft wel een veel betere prijs voor de RX100II dan ik elders vind (meestal 550€). De 50€ cashback, die loopt tot einde januari, zal daar ook geldig zijn vermoed ik. Betrouwbare website om te bestellen?
                        Ik vermoed dat je die korting daar niet gaat krijgen. Die kortingen gelden alleen als je die in hetzelfde land koopt als waar je woont.

                        Ik heb al spullen gekocht van die website en alles is prima verlopen.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact op reis

                          Oorspronkelijk geplaatst door glomad Bekijk bericht
                          Is het best dat ik gewoon JPEG gebruik en hierop vertrouw (zoals ik zal vertrouwen op de auto-functie) of is het aangeraden ook bij te leren over het gebruik van RAW om achteraf te bewerken?
                          In raw beelden zit er meer informatie(12 of 14bit raw versus 8bit voor de jpegs) waardoor je uitgebrande/onderbelichte delen nog kunt redden. Met een jpeg gaat dit ook maar in mindere mate.
                          Je gaat ook zelf de ruis moeten wegwerken, contrast toevoegen en verscherpen.
                          In een jpeg wordt dat allemaal voor jou gedaan. Ik ben afgestapt van raw omdat ik de jpeg omzetting van de huidige toestellen goed genoeg vind.
                          Last edited by alex606; 16 januari 2017, 10:44.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact op reis

                            Als ik kies voor de RX100 ga, zal het de I-versie zijn.
                            De cashback van 50€ gaat er nog vanaf en in het geval er problemen zouden zijn, kan ik nog in een winkel terecht.
                            80€ meer voor het kantelbare scherm is het voor mij niet waard.
                            Bedankt voor het meedenken!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact op reis

                              Oorspronkelijk geplaatst door glomad Bekijk bericht
                              Als ik kies voor de RX100 ga, zal het de I-versie zijn.
                              De cashback van 50€ gaat er nog vanaf en in het geval er problemen zouden zijn, kan ik nog in een winkel terecht.
                              80€ meer voor het kantelbare scherm is het voor mij niet waard.
                              Bedankt voor het meedenken!
                              Ik zou niet twijfelen en gaan voor de RX100 de 28mm is soms ietske aan de krappe kant maar de 100mm zoom is dan eigenlijk weer goed genoeg.
                              Ik heb de RX100MII gehad en die gebruikt voor mijn city trip New York en daar was de groothoek van 28mm iets te veel voor alle gebouwen er mooi op te krijgen zeker in de hoogte...je kan wel een pas
                              achteruit zetten maar in de grond kruipen is nogal moeilijk...daarom heb ik de Sonu RX100MIII nu iets ruimere groothoek 24mm maar natuurlijk moet je inboeten met de zoom die is nu maar 70mm meer
                              maar ben er zeer tevreden van en de keren dat ik meer zoom nodig heb dan heb ik de Panasonic FZ1000 en de Canon GX7 MII ook nog.


                              Grtz...


                              Templar
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X