Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

    Ik heb een print achter mat acrylglas laten maken bij White Wall. Omdat ik van plan ben om de komende tijd meerdere prints te laten maken, heb ik een X-Rite i1 Display Pro aangeschaft en mijn scherm gecalibreerd. Het resultaat van de print valt echter donkerder uit dan op het scherm. Ik mis vooral detail in de schaduwen. White Wall biedt profielen aan voor soft proofing in Photoshop per type print, die ik ook gebruikt heb.
    Ik heb de klantendienst van White Wall gecontacteerd en na het bekijken van de originele afbeelding en een foto van de print geven ze als verklaring dat het matte acrylglas de donkerdere weergave veroorzaakt. Ik had verwacht dat de soft proofing hetzelfde resultaat zou geven als de uiteindelijke print.

    Aangezien ik nog niet zo veel ervaring heb met het laten afdrukken van foto's, hoop ik dat hier iemand raad weet.
    Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
    500px

  • #2
    Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

    Hallo,

    Mijn scherm is gecalibreerd met spyder pro. Ik heb reeds bij verschillende afdrukcentrales laten drukken, waar softproofing mogeljk was. De kleuren zijn normaal ok maar ook iets te donker afgedrukt. Ik zet nu alles 0,5 tot 0,667 stop bij en dan ben ik tevreden.
    Softproofing is niet alles, maar het zou mij niet verwonderen dat de lichtomgeving en mijn IPS scherms toch niet zo goed zijn als wel gedacht.

    Comment


    • #3
      Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

      Kun je niet handmatig de helderheid van je scherm wat dimmen ? Ik ken X-rite niet, maar mijn Spyder zette de helderheid op 120 tijdens de calibratie. Sommigen adviseren een helderheid van je monitor op ongeveer 90 of 100 cd/m2 als je wil printen.
      Last edited by philitalia; 23 januari 2017, 18:46.
      Mvg Philip

      Comment


      • #4
        Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

        Hoe doe je dit dan precies? Met een exposure adjustment layer in Photoshop op 0,5 - 0,667?
        Is er overigens verschil tussen de optie 'Convert to Profile' en 'Proof Colors' in Photoshop? Op Profotonet staat de 1e methode beschreven, op Whitewall de 2e. Ik kan alvast geen verschil waarnemen.

        De X-Rite detecteert zelf de in te stellen helderheid aan de hand van het omgevingslicht. Ik heb dit op verschillende tijdstippen gemeten, overdag en bij kunstlicht. Telkens geeft het toestel een waarde van 80cd aan, waarop mijn scherm nu ook ingesteld staat.
        Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
        500px

        Comment


        • #5
          Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

          Een monitor en een fotoafdruk zijn 2 verschillende materies. De monitor is van zich zelf een lichtbron
          De fotoafdruk is afhankelijk van opvallend licht. Hierdoor zal op de monitor het beeld er altijd helderder uitzien.
          Ik los dit op door de middentonen wat lichter te zetten.

          Comment


          • #6
            Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

            De meeste monitoren staan te helder.
            90 tot 100 candela zou volgens mijn 'calibratie spider5 elite' ideaal zijn.
            Dat wil zeggen dat op mijn iMac 27" ik de helderheid moet terugschroeven tot minder dan de helft.
            Als de verlichting van mijn werkkamer dezelfde is dan tijdens de calibratie, en ik vergelijk een afdruk van bv. profotonet of van een vriend met een grootformaatprinter, dan komt de afdruk zeer goed overeen met mijn scherm. Niet enkel qua kleur, maar vooral qua detail in de schaduwen.

            Probeer dus de helderheid van je monitor lager te zetten alvorens iets te veranderen aan het beeld zelf.
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

              Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
              De meeste monitoren staan te helder.
              90 tot 100 candela zou volgens mijn 'calibratie spider5 elite' ideaal zijn.
              Dat wil zeggen dat op mijn iMac 27" ik de helderheid moet terugschroeven tot minder dan de helft.
              Als de verlichting van mijn werkkamer dezelfde is dan tijdens de calibratie, en ik vergelijk een afdruk van bv. profotonet of van een vriend met een grootformaatprinter, dan komt de afdruk zeer goed overeen met mijn scherm. Niet enkel qua kleur, maar vooral qua detail in de schaduwen.

              Probeer dus de helderheid van je monitor lager te zetten alvorens iets te veranderen aan het beeld zelf.
              Mijn X-rite geeft een helderheid van 80cd aan. Zo is het scherm ook ingesteld. Volgens mij is dat dus niet de oorzaak.


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
              500px

              Comment


              • #8
                Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

                Beste,
                ik merk in 1 van je berichten dat je de vraag stelt of er een verschil is tussen de opties 'Convert to Profile' en 'Proof Colors'. Daarom veronderstel ik dat er bij jouw 'softproof'-instelling misschien iets niet correct is ingesteld.
                In een oudere versie van PS (CS5.5) was het zo dat je bij 'weergave > instellen proef' eerst jouw printerprofiel moet instellen (dus het Whitewallprofiel voor de verkozen papier/inkt/printer-combinatie).
                Eens dit is ingesteld kan je met 'weergave > kleuren proefdrukken' zien hoe jouw print er zal uitzien. Indien je ook 'kleuromvangwaarschuwing' aanvinkt kan je tevens zien welke kleuren er niet correct zulen worden geprint (vaak zijn dit te diepe schaduwen of extra verzadigde kleuren). Ik neem aan dat het bij de recente versie van PS nog hetzelfde werkt.
                In principe hoef je dus jouw beeld niet om te zetten met 'convert to profile/omzetten naar profiel'.
                Hopelijk draagt dit iets bij tot de oplossing van jouw printprobleem.

                Nota: een helderheid van 80cd lijkt mij o.k. en staat jouw scherm zeer waarschijnlijk niet te helder ingesteld.

                Met vriendelijke groet.
                www.guydewestelinckfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

                  guydw,

                  Ik heb de instellingen gebruikt die op de website van Whitewall beschreven staan (link). Via View > Proof Setup > Custom heb ik het volgende ingesteld:

                  Daarna heb ik dit profiel via View > Proof Colors geactiveerd.

                  De optie 'convert to profile' ben ik toevallig tegengekomen in een ander topic in mijn zoektocht naar de oorzaak van dit probleem, maar heb ik niet gebruikt voor het opsturen van mijn bestand.
                  Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

                    De gebruikte softproef-instellingen lijken alvast o.k.
                    Had je ook de 'kleuromvangwaarschuwing' gebruikt, om te zien welke kleuren eventueel buiten het printbare bereik van de printer vallen?
                    www.guydewestelinckfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: afdruk donkerder dan gecalibreerde monitor

                      Als ik die optie aan- of uitschakel is er geen verschil te zien. Op zich is er ook niets mis met de kleuren, alleen de helderheid is niet zoals verwacht.
                      Fujifilm X-T1 / XF18-55 f2.8-4 / XF35 f2 / XF90 f2
                      500px

                      Comment

                      Working...
                      X