Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

    Hallo,

    't volgende constateerde ik omdat ik een nieuw objectief wou calibreren op mijn Canon 70D.

    Focustest gedaan in landscape mode, foto's bekeken met Digital Photo Professional (van Canon) om het AF punt te zien (licht rood op).
    Ligt keurig op t central AF punt (deze ook zo gebruikt/geselecteerd).

    Maar in portrait mode ligt de focus niet op 't central AF maar eronder (zo'n 2cm op de kortst mogelijke focusafstand van 1.3m @200mm)

    Ook met de 1DMII is dit bovenste t geval mar dan ligt de focus erboven.....

    Rara ?!?!
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

  • #2
    Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

    Bij sommige camera's stel je het geselecteerde focuspunt apart in voor landscape en voor portretmodus.
    Mogelijk is dat ook bij jouw camera het geval.
    Zit ongetwijfeld verstopt in het menu ergens.

    Comment


    • #3
      Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

      In de cameramenu's zoek je bij de AF instellingen naar "orientation linked AF point", daar kan je kiezen of het AF-punt automatisch aangepast meot worden aan het camerastandpunt (portret of landschap).
      Voor bijvoorbeeld sportfotografie vind ik het heel handig dat ik vooraf de AF al juist kan zetten (toch voor de meeste foto's), dan moet ik tijdens het fotograferen gewoonlijk niet veel meer aanpassen aan de AF als ik de camera verdraai.

      Je hebt die instelling wel zelf zo gemaakt, want standaard staat die op hetzelfde AF-punt, ongeacht de stand van de camera.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

        Thanks !

        Maar het probleem is dat ik ALLEEN t middelste AF punt heb geselecteerd (zowel in landscape als in portrait en zo staat t ook in de camera functies).

        En toch legt de camera de focus op 1 blokje ernaast (terwijl hij dus wel scherpstelt met alleen t middelste focuspunt, die licht ook op) in portrait mode...zowel de 70D als de 1DMII met verschillende objectieven..rara

        Hier t probleem gefilmd:

        op t eind had ik er nog bij moeten zeggen dat de scherpte dus ook bij t rode blokje ligt en niet op de 7 waarop gericht was....
        Last edited by Z900; 13 januari 2017, 23:34.
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

          Het gaat dus over de AF in live-view, daar heb ik eigenlijk niet veel ervaring mee.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

            Vraagje: Heb je de camera rond de lengteas van de lens gedraaid of de camera op zijn onderkant /zijkant geplaatst? In landscape bevindt het midden van de lens /scherpstelpunt zich op bvb 5 cm boven het grondvlak en in portrait op bvb 6 cm hoogte. Het scherpstelpunt wijzigt dan niet maar wel de plaats waar het op het onderwerp valt /geprojecteerd wordt, nl 1 cm hoger of lager volgens mijn aangehaalde voorbeeldje.
            Patric

            Comment


            • #7
              Re: AF punten in de zoeker komen in portrait mode niet overeen.....

              Hij stond ongeveer onder 45graden tov de rolmaat en dan van landscape naar portrait bewogen....dus over de lengteas van t objectief 90 graden gedraaid.....EN steeds opnieuw gefocust !
              Last edited by Z900; 14 januari 2017, 14:13.
              Z900
              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

              Comment

              Working...
              X