Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continu licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • continu licht

    Ik had deze set zien staan en vroeg mij of er iemand dit gebruikt en er iets kan over zeggen of dat het gewoon niets is. Ik weet wel dat je tonnen geld kan uitgeven aan continu licht maar had graag wat advies gehad. Het zou voornamelijk dienen om dieren te fotograferen, portretten met baas en hond ed.
    Het nadeel is met de softboxen dat je het licht niet kan bundelen zoals met een snoot of met barndoors.

    Graag reacties, wel bedankt!

    http://www.kamera-express.be/product...ichtset-1800w/
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

  • #2
    Re: continu licht

    Is er een bepaalde reden waarom je zou continu licht nemen ? Het heeft zijn voor- en nadelen, maar meestal zijn ze niet zo flexibel instelbaar als flash units.
    Deze lijken me ook maar 2 standen te hebben ? 4 lampen aan of 2 lampen aan.
    Je kan ze natuurlijk dichter of verder zetten om meer of minder licht te hebben, maar dan verandert het licht ook.

    Heb je nu al studio of flash ervaring ?
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: continu licht

      Bedankt voor je reactie. Ik heb al wat gewerkt met studioflitsers en reportageflitsers. Ik hou erg van zacht continulicht, en ik denk dat het voordeel is dat je dan ziet wat je doet en met flistlicht niet. Dit maakt het fotograferen van dieren waarschijnlijk wel iets gemakkelijker omdat ze zelden stil blijven zitten. Een andere positie is ander licht en met flitsers is dat wel gecompliceerder.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: continu licht

        De "zachtheid" van het licht wordt bepaald door:
        - Grote van de lichtbron
        - Diffusie materiaal
        - Afstand tot onderwerp

        Een studiostrobe in dezelfde softbox zou hetzelfde zachte licht moeten geven.
        Met een studiostrobe heb je ook een instellicht, maar dat geeft natuurlijk eerder een indicatie. Dat is inderdaad een pluspunt met continulicht. Je ziet meteen het resultaat met het blote oog. Misschien dat het ook wat minder stresserend is voor de hond. Mijn katten hebben geen probleem met flashes, maar geen idee of honden daar ook niet van schrikken of ongemakkelijk worden. Ik denk van niet...

        Hou ook rekening dat die softboxen die 1800W (wat veel lijkt) vlotjes gaan reduceren tot iets rond de 300W of zo output. Toch zeker met de diffuser doek op.
        Persoonlijk zou continulicht met laatste keuze zijn. Ik gebruik zelf enkel speedlights, omdat ik die overal kan gebruiken, ook in mijn thuisstudio.
        Als ik een vaste studio zou zetten dan zou ik zeker studiostrobes ipv continulicht nemen.

        Maar misschien kan iemand die continulicht gebruikt jou beter adviseren.

        PS: je kan daar inderdaad nogal wat geld aan uitgeven. Uit nieuwsgierigheid even enkele "top professionele" sets bekeken. Richting 10000 Eur gaan is geen probleem
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: continu licht

          Ik gebruik voor honden ook flitsers hoor. De ene kijkt er niet van op en de andere wordt er wat onrustig van maar niet dat ze panikeren. Ik vroeg mij gewoon af, hoe zit dat nu met de wattage? Hoeveel is veel en hoeveel is niet genoeg? Denk inderdaad dat het niet zoveel is met de softboxen erop. Ken iemand die niets anders doet dan op beurzen honden fotograferen met continulicht, je zet een bankje, stelt de lampen af en shooten maar. Maar geeft inderdaad weinig variatie en weinig ruimte tot creativiteit. Maar uit commercieel standpunt ideaal. Denk dat zijn lampen van Elinchrom waren en rond de 600 euro stuk kosten....
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: continu licht

            Het enig continulicht dat ik ken dat iets of wat bruikbaar is in een studiosetting is de Rotolight Anova Pro http://www.servixshop.be/webshop/vie...rees-with-Yoke

            Met zijn 5800 LUX op 90 cm komt je ongeveer uit of F/4 bij ISO 100.
            Dus je merkt dat zelfs deze nog niet in de buurt komt van een 250 Ws studioflits
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: continu licht

              Dat is het probleem met die continuverlichting. Er komt gewoon geen vermogen genoeg uit.
              Zelfs met een eenvoudige speedlite kan je die zonder meer overpoweren.
              Je moet dan zitten sukkelen met een hoog iso.

              Comment


              • #8
                Re: continu licht

                ik heb onlangs ook zitten sukkelen met continu LED licht op mijn zolderstudio.
                Ik moest naar F2 en 1/60e bij 3200 ASA.
                Nu is die hoge Asa-waarde geen probleem bij Fuji, maar toch zijn er heel wat foto's niet scherp genoeg en het licht begon na een tijdje te flikkeren. (komt meer voor bij goedkoop materiaal)
                Ik ga nu experimenteren met 'strobist'-technieken en eens kijken wat dit geeft want voor bijzonder weinig geld heb je een flits met richtgetal 60, trigger voor jouw toestel, swivel, staander en paraplu.
                Als je bereid bent om manueel te werken, dus niet TTL of HSS, dan kom je al toe met zo'n 170 euro.
                Ik ben benieuwd hoe dit zal bevallen, maar ik reken erop dat ik met 1/250 op F4 of F5,6 aan 800 à 1600 ASA zal kunnen fotograferen.
                Heel benieuwd
                Straatfotograaf in Antwerpen

                Comment


                • #9
                  Re: continu licht

                  Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                  Ik had deze set zien staan en vroeg mij of er iemand dit gebruikt en er iets kan over zeggen of dat het gewoon niets is. Ik weet wel dat je tonnen geld kan uitgeven aan continu licht maar had graag wat advies gehad. Het zou voornamelijk dienen om dieren te fotograferen, portretten met baas en hond ed.
                  Het nadeel is met de softboxen dat je het licht niet kan bundelen zoals met een snoot of met barndoors.

                  Graag reacties, wel bedankt!

                  http://www.kamera-express.be/product...ichtset-1800w/
                  Grootste nadeel van die continu-licht sets is dat ze belange niet genoeg licht geven, en je dus al snel met "bewogen" fotos zit, naar hoge iso moet gaan, lens wide open, ...
                  Een gewone speedlight levert al pakken meer licht op: met bvb een Canon 580Ex in een paraplu of softbox kan je al gerust f/5.6 halen op iso 160, bij 1/160s.
                  Last edited by dleemans; 22 december 2017, 01:21.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment

                  Working...
                  X