Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de camera voor low light en long exposure.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2de camera voor low light en long exposure.

    Aangezien de nieuwe Olympus EM-1 mark 2 me enkel als upgrade te duur is, zoek ik voor naast mijn Olympus EM-1 nog een 2de camera om puur in te zetten voor opnamen bij weinig licht en voor het gebruik van ND-filters wat uiteraard soms gepaard gaat met zeer lange sluitertijden.

    Mocht een andere m43 camera hier aan voldoen is dat uiteraard mooi meegenomen, want dit zou betekenen dat ik hiervoor mijn bestaande lenzen, filters, accessoires, enz…hiervoor kan gebruiken.
    Maar vanwege het kleinere sensor formaat vrees ik dat ik naar iets elders zal moeten uitkijken, toch?
    Het hoeft allemaal niet van professioneel niveau te zijn, zolang de plaatjes maar minder ruis vertonen.

    Indien ik moet uitwijken naar iets anders dan M43 mag de 2de camera voor mijn doeleinden gerust een camera zijn met een vaste lens, zolang deze maar compact is en voorzien van een breedhoeklens met een brandpuntsafstand van minimum 18mm en waarop ik een ND-filter kan schroeven. Ideaal zou zijn dat ik deze 2de camera met breedhoeklens eveneens naast mijn Olympus EM-1 kan gebruiken waardoor ik minder van lens zou moeten wisselen.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: 2de camera voor low light en long exposure.

    Eigenlijk lees ik twee verschillende behoeften: goede prestaties in low light en minder van lens wisselen.
    Ik vraag mij af of je niet kan doen wat je wil doen met je EM1 met die f/2.8 zooms en een lichtsterke prime. Eventueel een ander brandpunt erbij nemen als je daar nood aan hebt?

    Maar goed, een tweede body betekent uiteraard dat je snel tussen twee setups kan wisselen. Ik vind het een beetje gek om een ander systeem in te schakelen voor dat doel, tenzij je echt tekortkomingen zou zien in je huidige set. Een extra m43 body bespaart je de kost van nieuwe lenzen, maar dan moet je wel zeker zijn dat je de low light performance haalt die je zoekt. Lange sluitertijden zijn uiteraard geen probleem aangezien je dan je ISO altijd laag kan houden.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      De nieuwe Panasonic FZ2000 heeft een ND filter....maar niet compact, integendeel....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: 2de camera voor low light en long exposure.

        @Pieter
        Helaas scoort de EM-1 buiten alle andere positieve punten, bij low light en zeer lange sluitertijden helaas niet zo goed (lees teveel ruis/ hot pixels). Iets wat ik met lichtsterke primes niet kan oplossen.
        Daarom dat ik voor dit doel naar een 2de camera zoek.
        Ik hoop dat er in het M43 gamma toch iets te vinden zal zijn.

        @Franciskine
        En hoe scoort deze buiten de ND-filter op de gevraagde vlakken?
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht

          @Franciskine
          En hoe scoort deze buiten de ND-filter op de gevraagde vlakken?
          Goh, ik heb de camera amper 3 dagen in bezit, misschien beter de review op de site van Dpreview eens bekijken....
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: 2de camera voor low light en long exposure.

            Camera is inderdaad niet heel compact
            Helaas gaat de lens ook niet breder dan 24mm, daar ik minimaal iets met 18mm zoek is dit wel een groot verschil.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: 2de camera voor low light en long exposure.

              Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
              Camera is inderdaad niet heel compact
              Helaas gaat de lens ook niet breder dan 24mm, daar ik minimaal iets met 18mm zoek is dit wel een groot verschil.
              Bij de FZ2000 is dat een 24mm equivalent, toch? Dat komt overeen met je 12mm op de EM1.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: 2de camera voor low light en long exposure.

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Bij de FZ2000 is dat een 24mm equivalent, toch? Dat komt overeen met je 12mm op de EM1.
                Helaas kan deze mijn breedste lens "9-18mm" niet vervangen
                Verder ziet de Panasonic FZ2000/2500 erop papier best wel goed
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment

                Working...
                X