Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Korte" lens voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Korte" lens voor Nikon

    Onlangs verteld iemand op het werk dat Canon "korte" lenzen zou hebben ,makkelijk voor straatfotografie omdat het toestel in zijn geheel dan minder opvalt.
    Bestaan die voor Nikon ook en hoe zoek ik die?
    Voorlopig kan google me niet echt helpen.

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: "Korte" lens voor Nikon

    is het trefwoord niet pancake?

    Comment


    • #3
      Re: "Korte" lens voor Nikon

      Canon heeft inderdaad een pancake 40mm lens. Ik zou niet durven zeggen dat ze er nog meer hebben van dat type. (Het zou kunnen - ik gebruik al lang geen Canon meer en volg het niet zo op de voet.)
      Nikon heeft een zeer compacte 35/1.8, maar de keuze van brandpunt voor straatfotografie is toch erg persoonlijk. Ikzelf hou van heel wijd of tele voor dat soort foto's.

      Het al dan niet opvallen, hoeft ook niet noodzakelijk van de omvang van je apparatuur af te hangen. Ik gebruik vaak een 55-200 op mijn Fuji en gebruik het kantelscherm. Dat betekent dat ik ver genoeg van mijn onderwerp af sta om niet aan het gebeuren deel te nemen, en dat men niet meteen kan zien of ik nu een foto aan het maken ben of iets aan het bekijken/instellen ben op mijn toestel.

      Als ik die handtekening zie met D7200, 17-50 en 50-135 dan vermoed ik dat met die set toch al goed te werken valt. Wat is het precies dat je mist?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: "Korte" lens voor Nikon

        Voorlopig "durf" ik nog niet echt mensen zomaar fotograferen op de straat.
        Maar ik zal wel moeten voor de avondschool.
        Dit jaar is het portretfotografie en dergelijke.

        mvg

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Canon heeft inderdaad een pancake 40mm lens. Ik zou niet durven zeggen dat ze er nog meer hebben van dat type. (Het zou kunnen - ik gebruik al lang geen Canon meer en volg het niet zo op de voet.)
        Nikon heeft een zeer compacte 35/1.8, maar de keuze van brandpunt voor straatfotografie is toch erg persoonlijk. Ikzelf hou van heel wijd of tele voor dat soort foto's.

        Het al dan niet opvallen, hoeft ook niet noodzakelijk van de omvang van je apparatuur af te hangen. Ik gebruik vaak een 55-200 op mijn Fuji en gebruik het kantelscherm. Dat betekent dat ik ver genoeg van mijn onderwerp af sta om niet aan het gebeuren deel te nemen, en dat men niet meteen kan zien of ik nu een foto aan het maken ben of iets aan het bekijken/instellen ben op mijn toestel.

        Als ik die handtekening zie met D7200, 17-50 en 50-135 dan vermoed ik dat met die set toch al goed te werken valt. Wat is het precies dat je mist?
        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
        schitterende maltwhisky op de kast

        Comment


        • #5
          Re: "Korte" lens voor Nikon

          Een oudere Nikon 50 f1.8 AfD is ook uitermate compact en optisch zeer goed.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: "Korte" lens voor Nikon

            Goh aan de opvallendheid of grootte van het toestel ligt het niet altijd hoor, in sommige gevallen wel, maar een lens die gewoon 4cm korter is ofzo zal niets veranderen
            Jouw 17-50 zal zich hier perfect voor lenen, ikzelf ga liever nog breder, en dus ook veel dichter op de mensen af, maar dat leer je maar door veel te doen, dan begin je meer te durven omdat je ontdekt dat in de meeste gevallen indien je veel techniekjes leert gebruiken, de mensen niet zullen reageren of zelfs niet doorhebben dat jij hen fotografeert



            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment

            Working...
            X