Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D60 legt het loodje - welke nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D60 legt het loodje - welke nu?

    Hallo allemaal,

    Het moet al van 2006 geleden zijn dat ik mijn D60 aankocht in het toenmalige D60 + 18-55 kitje. 11 jaar later liet hij het vorige week toch afweten en wil hij niet meer aan gaan. Ik ga kosten noch moeite doen om het toestel te laten herstellen en ben dan ook op zoek gegaan naar een vervangtoestel. Door de jaren heen heb ik telkens lenzen gekocht van hetzelfde merk en hoef ik nu 'gelukkig' enkel de body te vervangen.

    Maar, als je 11 jaar de vorderingen van spiegelreflexcamera's niet hebt opgevolgd kun je wel schrikken van de prijzen van de huidige body's. Ik heb dan ook geen idee mee welke body waarvoor beter is en op de vergelijk functie van de Nikon site word ik ook niet al te veel wijzer.

    Op dit moment ben ik niet met een specifiek thema bezig binnen mijn fotografie. De laatste tijd ben ik wel wat meer naar natuurfotografie getrokken en verwacht dat dit ook zal groeien de komende tijd. Wel belangrijk is daarbij te vermelden dat dit voornamelijk om statische natuurfotografie gaat of foto's vanuit een schuilhuisje, eerder dan voorbijvliegende vogels. (al zou ik die laatste zeker proberen moest het moment zich voordoen.)

    In mijn zoektocht doorheen de Nikon product jungle stootte ik op 3 body's die nog enerzijds in mijn prijsklasse vallen zijnde de D3300, D3400 en D5200.
    Mijn vraag aan jullie, heeft er iemand ervaring met deze toestellen, liefst met natuurfotografie maar evenzeer met andere fotografiethema's? Raad je me iets anders aan, laat dat dan ook gerust weten.

    Alvast bedankt,
    Bert

  • #2
    Re: D60 legt het loodje - welke nu?

    Koop je voor dat budget een tweedehandse body die een jaar of 3-4 geleden gelanceerd werd.
    Je zal ongetwijfeld een stap vooruit zetten.

    Je kan beter wat extra spenderen aan een goeie breedhoek of tele.

    Comment


    • #3
      Re: D60 legt het loodje - welke nu?

      Als je tevreden was van de D60 ( ik was het ook tot ie in Nieuw-Zeeland de geest gaf), dan is de D3200 of D3300 de perfecte opvolger, àan een zeer interessante prijs.
      Als ik het goed voor heb heeft de D3400 geen reiniging sensor ( wat ik met de D60 in vgl met de D70 een absolute meerwaarde vond)
      Als je jezelf een plezier wilt doen : een D7100 of D7200 hebben toch iets meer, en momenteel nog 100 euro cashback.

      hopelijk heb je hier iets aan,
      grten, GeerT.

      Comment


      • #4
        Re: D60 legt het loodje - welke nu?

        Met garantie, en voor geen geld.

        Comment


        • #5
          Re: D60 legt het loodje - welke nu?

          Ik heb een zeer neerbuigende indruk bij de 3xxx reeks van Nikon. Dat zijn toestellen gericht op de zeer lage instap en de kwaliteit vind ik maar zeer mager. De prijs is er ook naar.
          Als je jezelf een plezier wil doen en toch iets behoorlijk in huis wil halen aan lage prijs dan is de 5xxx reeks je enige alternatief bij Nikon. Het is dan ook dat toestel dat ik zou aanbevelen.

          Terzijde wil ik ook even opmerken dat het bij Canon niet anders is. Ook daar hebben ze een zeer lage instap reeks nml de 1xxxD reeks van bedenkelijke kwaliteit. (lees: rommel)
          Ook daar ben je beter af met de hogere xxxD reeks.

          Comment


          • #6
            Re: D60 legt het loodje - welke nu?


            ook op dit forum zijn goed koopjes te vinden.
            D 7500 > 16/85 > 70/300>105
            https://www.behance.net/joscaeymae0afa
            Grt. Jos

            Comment


            • #7
              Re: D60 legt het loodje - welke nu?

              3000 en 5000- serie leveren geen slechte beelden, maar voor gebruiksgemak (net iets meer knoppen en voor-instellingen) zou ik voor de 7000-serie gaan.
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                3000 en 5000- serie leveren geen slechte beelden, maar voor gebruiksgemak (net iets meer knoppen en voor-instellingen) zou ik voor de 7000-serie gaan.
                Als iemand 10 jaar tevreden met een D60 heeft gewerkt is daar waarschijnlijk geen behoefte aan.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                  Jaren geleden ben ik begonnen met en auto van 1000cc en 50 pk. Behoeftes kunnen veranderen.
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                    Ik zit met hetzelfde probleem. D70 begint te haperen. Had ook al naar de D7100 gekeken. Is dat compatibel met al mijn bestaande lenzen van d70? Ook om te filmen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                      Ik vind het persoonlijk een goede keuze om naar een D7xxx over te stappen.
                      Je betaalt dan ook iets meer, maar dan heb je tenminste iets heel goeds.
                      Deze reeks toestellen heeft indrukwekkende specificaties voor zijn prijs en moet niet onderdoen voor de groten.
                      Dit is een toestel waar je nog jaren mee verder kan zonder compromissen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                        Ok, bedankt voor alle reacties alleszins al! Het forum stuurt me blijkbaar niet elke keer een mail als er een reactie komt, vandaar mijn late respons.
                        Het verschil tussen de D7100 en D7200 is dat erg groot? Ik vind het wel belangrijk weer een tijdje verder te kunnen, kost het dan meer, dan is dat zo.

                        D5200 is ook nog een instapmodel?

                        Comment


                        • #13
                          Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                          Behalve de prijs heeft de 7200 een hogere burst-rate. In raw begint de 7100 al snel te haperen omdat de buffer vol zit. Dus bij actie fotografie een nadeel. Zelf gebruik ik mijn 7100 voor landschapsfotografie, dus voor mij geen probleem.

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: D60 legt het loodje - welke nu?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kata Bekijk bericht
                            Ik zit met hetzelfde probleem. D70 begint te haperen. Had ook al naar de D7100 gekeken. Is dat compatibel met al mijn bestaande lenzen van d70? Ook om te filmen?
                            100% compatibel

                            Comment

                            Working...
                            X