Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boormachines

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boormachines

    Beste .
    Zet mijn vraag over schroefboormachine hier omdat ik vaak op dit forum kom als ik iets opzoek.
    Heb een Bosch psr 1810 Li-2 1,5ah 38nm 0-4000/0-1350 min-1.
    Maar heb nog paar dagen om deze in te wisselen.
    Ben aan het twijfelen om boormachine met snoer te nemen.
    Geberuik het niet veel en zo zit ik nooit met lege batterij.
    Maar kan ik op een gewone boormachine ook bitjes zetten? Ik denk aan de Makita Met klopfunctie Gewicht 1,9 kg,Technische gegevens Vermogen 710 Opname boorkop 13 mm. Ziet er mij een klein en degelijk machientje uit.
    Wat denken jullie ruilen of gewoon houden ?

    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Boormachines

    Moderator Note: Verplaatst van 'Algemeen' naar 'Chit Chat' omdat dit niks met fotografie te maken heeft
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Boormachines

      Een 230 volt boormachine als vijs machine gebruiken werkt eigenlijk niet,
      tenzij er een regelbaar koppel systeem op zit.
      Last edited by Guest42; 8 januari 2017, 22:18.

      Comment


      • #4
        Re: Boormachines

        In elke boorkop kan je bitjes zetten, maar zoals Geert al schreef, als er geen instelbaar koppel is, dan wordt het moeilijker om de schroeven in te draaien zonder dat ze te diep gaan (of dat ze breken).

        Lithium-ion accu's kunnen er veel beter tegen dat je ze lange tijd ongebruik laat liggen, op voorwaarde dat je ze niet 100% laadt voor je ze stockeert, en ze kunnen best ook niet onder de 20% zitten, want dan is er een kans dat de spanning onder de minimumwaarde zakt (onder een bepaalde spanning kan een lithium-ion cel stuk gaan, en als je pech hebt, dan kan ze plots kortsluiten tijdens het laden).
        De laders van die lithium-ion accu's zijn ook een stuk "vriendelijker" voor de accu's, dat moet ook wel, anders wordt het gevaarlijk.
        Bij de nimh-accu's was het de gewoonte om het laden te stoppen als de accu een bepaalde temperatuur had bereikt, die temperatuur was zo hoog dat de meeste nimh-accu's het veel sneller opgaven dan wat je normaalgezien zou mogen verwachten.

        Sinds we op het werk voor de boormachines zijn overgeschakeld naar lithium-ion zijn er eigenlijk geen defecte of versleten accu's meer geweest.
        Bij de oudere boormachientjes gingen de nimh-accu's zelden 2 jaar mee, dat is nu al een stuk langer.
        Ik gebruik op het werk ook nog een heel compact schroefmachientje van Bosch, het oudste dat we hebben zal nu 6 jaar oud zijn, en dat werkt nog altijd met de originele lithium-ion accu's (er waren 2 stuks bijgeleverd).
        Dat schroefmachientje dat ik zo goed als dagelijks gebruik lijkt op dit https://www.klium.be/bosch-gsr-108-l...1992909-303133 , maar het nieuwe model heeft blijkbaar 2 snelheden, dat was bij de oudere nog niet het geval. Dat zijn heel handige machientjes, maar voor zwaar werk gebruik je best een zwaardere machine (ik gebruik die de laatste tijd vooral voor inox boutjes en moertjes van M3 en M4, maar dan staat de koppeling nog naar op 4 voor de M4 moertjes, het machientje kan nog veel meer kracht leveren dan wat ik nodig heb voor dat werk).
        Omdat ik zo een heleboel moertjes vast moet zetten is dat lichte machientje veel handiger dan een zwaardere boormachine (ik krijg last van mijn rechterpols als ik hetzelfde werk moet doen met een zwaardere boor-schroefmachine, daarom heb ik zo'n licht schroefmachientje gevraagd).

        Als je die boor-schroefmachine dagelijks nodig hebt, dan koop je best iets uit een professionele reeks, maar dan betaal je een stuk meer.
        Als je die maar af en toe nodig hebt, dan is een goedkopere machine doorgaans ook ruim voldoende (liefst wel van een bekend merk, want er is ook veel "brol" te koop...).
        Het zijn achteraf vooral de accu's die verschrikkelijk duur zijn, meestal is het interessanter om een kit met bijgeleverde accu's te kopen, dan dat je achteraf 2 nieuwe accu's apart koopt...

        Voor hier thuis heb ik een groene Bosch 18V met lithium-ion accu's, en dat werkt ook heel goed voor wat ik het nodig heb (ik weet niet vanbuiten welk model het juist is).
        Last edited by Black B@ndit; 8 januari 2017, 20:48.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Boormachines

          Bijkomend is dat een accu machine gewikkeld is met relatief korte en zware wikkelingen, een 230 volt machine daarentegen
          met lange lichte wikkelingen, wat deze veel gevoeliger maakt tot warm worden en verbranden.

          Comment


          • #6
            Re: Boormachines

            Vind gemakkelijk alle IKEA producten en items, gesorteerd op categorie. Geniet van click & collect of levering wanneer je online winkelt.


            Met dit apparaatje van 8,99€ heb ik vorige zomer 2500 parkerschroeven 4,3x45 40mm diep in M5 Fisherpluggen geschroefd.
            Heeft geen koppelregeling en daarom na 1500 schroeven een nieuw bitje moeten plaatsen.
            Kon steeds minimaal 300 schroeven vastzetten met een enkele lading.
            Last edited by notex; 9 januari 2017, 00:56.

            Comment


            • #7
              Re: Boormachines

              Ik heb een Bosh Pro reeks van 1000 watt met koppelregeling en snelheidsregeling apart.
              Echter als ik die op de snelle stand zet dan loopt de machine heet na veel schroefwerk. Het schroeven gaat wel zeer goed.
              Zet ik die op de trage stand dan draai ik de bits gewoon kapot. Het koppel is veel te groot dan. De machine wordt dan wel niet warm.

              Comment


              • #8
                Re: Boormachines

                Ik gebruik al meer dan 10 jaar dezelfde accuboor/schroefmachine Dewalt DC756KA.
                Deze machine is reeds goed ge/mis/bruikt, vooral door de kinderen bij het bouwen van hun huis. Voornamelijk voor plaatsen van gyproc.
                Ik kan enkel zeggen dat ik er geen andere zou willen. Op die meer dan 10 jaar nog enkel probleem mee gehad.

                Al moet ik zeggen dat de twee accu's die er bij waren/zijn nu toch stilaan aan het einde van hun latijn beginnen te komen.
                Wanneer ik ze volgeladen begin te gebruiken zijn ze op geen tijd leeg. Voor een 100-tal schroeven lukt het nog, maar bij het boren is het andere koek.
                Voor mijn knutseldoeleinden lukt het nog maar ik denk er toch over na om eens een paar nieuwe accu's te kopen.

                Benieuwd of die accu's nog te krijgen zijn en/of vooral of er nog geen betere accu's zouden te krijgen zijn voor deze machine ?
                Wellicht weet BB wel waar ik moet op letten bij aankoop van die nieuwe accu's, want de prijzen variëren nogal op het www.
                Last edited by Guest17; 9 januari 2017, 16:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Boormachines

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ik heb een Bosh Pro reeks van 1000 watt met koppelregeling en snelheidsregeling apart.
                  Echter als ik die op de snelle stand zet dan loopt de machine heet na veel schroefwerk. Het schroeven gaat wel zeer goed.
                  Zet ik die op de trage stand dan draai ik de bits gewoon kapot. Het koppel is veel te groot dan. De machine wordt dan wel niet warm.
                  Het is normaal dat een boormachine (te) warm wordt als je die zwaar belast in de hoge versnelling.
                  De motor trekt dan heel veel stroom, maar draait tegelijk veel te weinig toeren om af te koelen (het ventilatortje dat op de as zit draait ook veel te traag), en daardoor kan de motor verbranden.
                  Op het werk heb ik er ook al een paar moeten wijzen op dat probleem, als de uitgaande as van de boormachine zwaar belast wordt, dan moet je "terugschakelen" zodat de motor meer toeren kan draaien.
                  Dat geldt trouwens ook voor de accuboormachines met "versnellingen", bijkomend voordeel is daar ook nog dat je meer schroeven kan indraaien (per lading) in de laagste versnelling omdat dan de motor minder stroompieken trekt.

                  De heel goedkope "elektrische schroevendraaiers" kunnen ook interessant zijn als je ze voor een bepaalde klus nodig hebt, maar je moet niet verwachten dat die lang meegaan als je die dagelijks nodig hebt.
                  De "aan/uit schakelaar" van het Ikea schroevendraaiertje is wel lastiger, maar voor die prijs zullen ze er ook geen elektronische snelheidsregeling in kunnen bouwen.
                  Doordat er geen snelheidsregeling in zit is er een grotere kans dat je schroeven per ongeluk te diep draait, maar voor sommige toepassingen is dat ook weer net zo kritisch (de bitjes zullen daardoor ook sneller verslijten).
                  Als zo'n ding van 9 euro stuk gaat, dan is dat ook geen ramp, zolang je er niet elke week opnieuw eentje moet kopen omdat je het dagelijks nodig hebt (dan geef je beter wat meer uit).

                  Je koopt dus wat je nodig hebt, een heel dure accuboormachine kopen om er 1 keer per jaar een gaatje mee te boren, dat is zeker geen goede investering, want na een aantal jaren zullen de accu's van die dure boormachine ook stuk gaan, ook al gebruik je ze bijna nooit.

                  Misschien nog een handige tip, als ik tegenwoordig houtschroeven koop, dan kies ik meestal voor Torx, dan is er nog veel minder kans dat het bitje doorslipt in de schroefkop.
                  Als je toch met "kruiskop" werkt, let er dan op dat je de juiste bitjes gebruikt, want er zijn twee soorten.
                  De meeste doe het zelvers kennen het verschil niet tussen "Philips schroeven" en "Pozidriv" https://www.google.be/search?q=pozid...7EjO5fhW4mM%3A
                  Als je het verkeerde bitje gebruikt, dan draai je de bitjes en de schroefkoppen op korte tijd stuk, de ene "kruiskop" is dus de andere niet...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boormachines

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ik gebruik al meer dan 10 jaar dezelfde accuboor/schroefmachine Dewalt DC756KA.
                    Deze machine is reeds goed ge/mis/bruikt, vooral door de kinderen bij het bouwen van hun huis. Voornamelijk voor plaatsen van gyproc.
                    Ik kan enkel zeggen dat ik er geen andere zou willen. Op die meer dan 10 jaar nog enkel probleem mee gehad.

                    Al moet ik zeggen dat de twee accu's die er bij waren/zijn nu toch stilaan aan het einde van hun latijn beginnen te komen.
                    Wanneer ik ze volgeladen begin te gebruiken zijn ze op geen tijd leeg. Voor een 100-tal schroeven lukt het nog, maar bij het boren is het andere koek.
                    Voor mijn knutseldoeleinden lukt het nog maar ik denk er toch over na om eens een paar nieuwe accu's te kopen.

                    Benieuwd of die accu's nog te krijgen zijn en/of vooral of er nog geen betere accu's zouden te krijgen zijn voor deze machine ?
                    Wellicht weet BB wel waar ik moet op letten bij aankoop van die nieuwe accu's, want de prijzen variëren nogal op het www.
                    Een probleem bij een 10 jaar oude boormachine is dat je misschien wel 10 jaar oude accu's krijgt als je er "nieuwe" bestelt.
                    Ik ken iemand die ooit nieuwe accu's kocht voor een wat oudere digitale camera, de "nieuwe" accu's waren nog slechter dan de oude...
                    Als die accu's vele jaren ergens in voorraad hebben gelegen, dan zijn ze even goed verouderd als de accu's die jij nu hebt.
                    Het probleem is dat er meestal geen productiedatum op staat, je weet dus niet wat je koopt.
                    En of je die dan in een winkel bestelt of online, niemand kan je garanderen dat het "verse" accu's zijn.

                    Kijk ook eens hoeveel de accu's kosten, en hoeveel een vergelijkbare nieuwe boormachine met twee accu's kost, meestal is het verschil niet zo heel erg groot.
                    De oude boormachine zal ook nog met nimh of nikkel-cadmium accu's werken, de nieuwe hebben nu bijna allemaal lithium-ion accu's die bijna geen last hebben van zelfontlading.
                    Maar of die lithium-ion accu's het ook 10 jaar zullen uithouden, dat is een andere zaak, ik denk dat je al veel geluk hebt gehad dat je die zo lang hebt kunnen gebruiken.
                    De laatste jaren zal de capaciteit van die accu's al wel een stuk lager geweest zijn dan in het begin.
                    Eerst merk je dat niet meteen, tenzij je er dagelijks mee werkt, dan zie je dat veel sneller.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X