Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LR 6 foto's na ontwikkelen niet hetzelfde na exporteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LR 6 foto's na ontwikkelen niet hetzelfde na exporteren

    Ik werk met Adobe Lightroom 6
    Wanneer ik mijn foto's (RAW) heb bewerkt "ontwikkelen" en en daarna naar "bibliotheek" ga veranderen de foto's van kleur.
    Maw de kleur en bewerking die ik heb aangepast via ontwikkelen is minder goed als ik diezelfde foto in bibliotheek bekijk vb helder blauw wordt mat blauw.
    Weet iemand a.u.b.welke instelling mogelijk bij mij moet aangepast worden?
    Alvast van harte dank voor tips
    Groetjes Rob

  • #2
    Re: LR 6 foto's na ontwikkelen niet hetzelfde na exporteren

    Kleurruimte nakijken!


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

    Comment


    • #3
      Re: LR 6 foto's na ontwikkelen niet hetzelfde na exporteren

      Ik heb mijn kleurruimte staan op AdobeRGB heb ondertussen fototoestel ook nagekeken en alles staat AdobeRGB.
      Heb ondertussen ook een test gedaan met alles op sRGB te zetten maar ook daar komt het probleem terug.
      Ik heb de laatste Camera Raw 9.8 opstaan, laatste update van Lightroom
      Ik weet het niet meer
      Groetjes Rob

      Comment


      • #4
        Re: LR 6 foto's na ontwikkelen niet hetzelfde na exporteren

        Met RAW bestanden: je kan kleurverschilen hebben (Bibiliotheek versus Ontwikkelen) want Bibliotheek gebruikt Adobe RGB en Ontwikkelen gebruikt een speciale "Melissa" kleurruimte eigen aan Adobe Lightroom (dat is eigenlijk ProPhoto RGB met een sRGB gamma curve).

        Het verschil is normaal gezien niet groot. De meeste gebruikers merken het niet. Als het wel groot is dan denk ik dat er iets mis is met de monitor-profielen in uw operating systeem of met uw monitor zelf. Ik vermoed dat je Windows gebruikt en daar heb ik geen ervaring mee.

        Opmerking: RAW bestanden hebben geen kleurruimte, of je nu in uw camera sRGB of aRGB selecteert, dat maakt niets uit (wel voor de JPG's die de camera aanmaakt).
        De kleurruimte van uw export (bv de jpg) die je aanmaakt in LR bepaal je tijdens het exporteren.

        Comment

        Working...
        X