Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gorillapod vs andere statieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gorillapod vs andere statieven

    Dag allemaal,

    graag zou ik van jullie je mening weten over de voor- en/of nadelen van een gorillapod (SLR zoom) tegenover andere 'gewone' statieven.

    Ik overweeg namelijk om zo'n gorillapod te kopen voor lange sluitertijden...(Amateur)
    Bedankt,
    Michael
    Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

  • #2
    Re: Gorillapod vs andere statieven

    Een gorillapod is een handig hulpje als een statief te zwaar is.
    Het is echter geen vervanger.
    Als je het wil inzetten voor lange sluitertijden, ga dan zeker voor een degelijk statief.

    Comment


    • #3
      Re: Gorillapod vs andere statieven

      Ik heb ooit zo eentje gehad voor op vakantie, en weer verkocht zonder het eigenlijk te gebruiken. Ik nam toch altijd met "groot" statief mee.
      Ik ken wel mensen die er blij mee zijn voor op hun vakantie een occasionele avond/nachtfoto met een compact camera.

      Persoonlijk zou ik toch voor een volwaardig statief gaan. (kijk eens hier).
      Je hebt totaal geen hoogte met zo'n ding. Je zal dus altijd ergens op moeten gaan staan. Ik vond het niet handig genoeg, zelfs niet voor op vakantie met een kleiner camera.
      Een statief met 4 secties is niet zo groot, je hebt ook geen zware kop nodig voor een Fuji X-T1
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Gorillapod vs andere statieven

        Leuk voor flitsers en andere hulpmiddelen op te zetten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Gorillapod vs andere statieven

          Hebben jullie dan een andere, handig mee te nemen alternatieven voor te stellen?
          Ik zal dit maar occassioneel doen, dus ik wil niet een al te grote investering maken, en zeker niet in een groot exemplaar, anders zal ik er zeker niet aan beginnen...
          Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

          Comment


          • #6
            Re: Gorillapod vs andere statieven



            Heb 2w. geleden ongeveer hetzelfde statief gekocht bij Fotoshopaalten maar dit is niet meer beschikbaar. Dit kan een alternatief zijn.
            Heb dit gekocht als aanvulling op mijn zwaarder statief.
            Weegt niet veel, is vrij stabiel en toch prijselijk.

            Er wordt ook een korte middenkolom meegeleverd om laag bij de grond te fotograferen.
            Een beetje googelen zal je zeker nog bij andere statieven brengen tot je door het bos de bomen niet meer ziet

            Gorillapad is een handig hulpmiddel voor flitsers en andere zaken maar zou ik niet als statief gebruiken
            Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Gorillapod vs andere statieven

              ik heb ook de gorillapod, maar wordt voornamelijk gebruikt voor mijn flitser op te plaatsen.
              Nikon Powah

              Comment


              • #8
                Re: Gorillapod vs andere statieven

                Een zak rijst of bonen kan ook helpen als er iets is om je camera op te zetten.

                Comment


                • #9
                  Re: Gorillapod vs andere statieven

                  Ik gebruik mijn Gorillapod ook voor de flash, maar ik heb er op vakantie toch ook lange sluitertijden mee gedaan. Mijn 200-500 zou ik er niet meteen op zetten (...al vinden de mannen van Joby zelf dat dat gewicht wel kan.)
                  Het is een handig ding dat je op veel plaatsen vrij stabiel kan zetten, maar het vervangt eigenlijk geen volwaardig statief. Sluitertijden tussen pakweg 1/10s en 2s zijn zeer delicaat omdat kleine trillingen de boel al om zeep helpen.

                  Anderzijds laat ik mijn statief vaak thuis als ik niet specifiek voor lange sluitertijden op stap ga, omdat ik mij door een statief snel gebonden/beperkt voel. Dan is die gorillapod ideaal om aan mijn fototas te hangen zonder dat het in de weg zit.

                  Op zich ben ik niet ontevreden over mijn aankoop, maar ik weet niet of ik opnieuw een gorillapod zou kopen met wat ik nu weet.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment

                  Working...
                  X