Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300 D EN RAW

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300 D EN RAW

    heb mijn 300d nu enkele weken en heb het voordeel van raw nu ondervonden
    neem nu alles in raw.Nadeel is wel er kunnen maar 66 afbeeldingen op een 512 cf kaartje .Ik ben al enkele uren aan het zoeken of men de keuze heeft om geen jpeg van de raw mee op het kaartje op te slaan.

    Vindt het niet op de cam of in de handleiding.
    Groetjes
    http://www.vehe.be

  • #2
    Re: 300 D EN RAW

    Op de 10D kan je wel de grootte van de embedded jpeg aanpassen, zodat je toch nog iets kan besparen op schijfruimte. Misschien kan dat op de 300D ook wel?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: 300 D EN RAW

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
      Op de 10D kan je wel de grootte van de embedded jpeg aanpassen, zodat je toch nog iets kan besparen op schijfruimte. Misschien kan dat op de 300D ook wel?
      Kan volgens mij alleen als je de gehackte firmwareversie hebt
      Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
      Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

      Comment


      • #4
        Re: 300 D EN RAW

        Oorspronkelijk geplaatst door Hanske
        Kan volgens mij alleen als je de gehackte firmwareversie hebt
        Klopt als een bus.

        Met de gehackte versie kun je inderdaad kiezen hoe groot de JPG moet worden.

        Helaas is er geen optie "geen JPG".
        Gr Motordigitaal
        www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

        Comment


        • #5
          Re: 300 D EN RAW

          bedabkt voor de info.

          Maar ik ben een schijter op dat gebied, bij mij komt die hackversie er niet op zolang ik garantie heb op het toestel .
          Groetjes
          http://www.vehe.be

          Comment


          • #6
            Re: 300 D EN RAW

            ja bij mij komt die hack versie er ook niet op. Avatar met welk programma bewerk je, je RAW bestanden. Ben geen echte RAW fanaat. Kan je met RAW een foto's verscherpen? bv. als de cam een verkeerd focuspunt heeft genomen of één te weining.

            Comment


            • #7
              Re: 300 D EN RAW

              Oorspronkelijk geplaatst door avatar
              bedabkt voor de info.

              Maar ik ben een schijter op dat gebied, bij mij komt die hackversie er niet op zolang ik garantie heb op het toestel .
              Dat is natuurlijk een keuze die je zelf maakt , bij mij en vele anderen die ik dan ken , werkt het voortreffelijk
              Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
              Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

              Comment


              • #8
                Re: 300 D EN RAW

                Oorspronkelijk geplaatst door avatar
                heb mijn 300d nu enkele weken en heb het voordeel van raw nu ondervonden
                neem nu alles in raw.Nadeel is wel er kunnen maar 66 afbeeldingen op een 512 cf kaartje .Ik ben al enkele uren aan het zoeken of men de keuze heeft om geen jpeg van de raw mee op het kaartje op te slaan.

                Vindt het niet op de cam of in de handleiding.
                Heb ook een 300D maar welk voordeel zie jij in die raw's ? en hoe ga die later laten afdrukken op fotopapier ?
                Grtz
                C3k

                Comment


                • #9
                  Re: 300 D EN RAW

                  Oorspronkelijk geplaatst door Diego_eos300D
                  ja bij mij komt die hack versie er ook niet op. Avatar met welk programma bewerk je, je RAW bestanden. Ben geen echte RAW fanaat. Kan je met RAW een foto's verscherpen? bv. als de cam een verkeerd focuspunt heeft genomen of één te weining.
                  Je foto's verscherpen met raw gaat maar niet op de manier die jij verwacht denk ik.

                  Als je verkeerd focust dan heb je verkeerd gefocust en daar kan RAW niets aan veranderen. Net zoals een onscherpe foto steeds onscherp blijft maakt niet uit hoeveel je hem verscherpt.

                  Maar probeer Raw maar eens met C1 dat programma is heel handig om met Raw te werken en werkt in mijn geval evensnel als ik doe met jpeg's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300 D EN RAW

                    Oorspronkelijk geplaatst door ct54332
                    Heb ook een 300D maar welk voordeel zie jij in die raw's ? en hoe ga die later laten afdrukken op fotopapier ?
                    Grtz
                    C3k
                    RAW is als het ware een digitale negatief Dit heeft als voordeel dat je achteraf allerlei instelllingen nog kunt aanpassen , o.a de belichting. Dat is dus het grote voordeel van RAW
                    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300 D EN RAW

                      Ik gebruik het prgr dat bij het toestel bijgeleverd is iets van Canon .
                      eenvoudig in gebruik

                      Tot voor enkele weken kende en zag ik het nut van foto's in raw formaat te nemen ook niet in .



                      Maar zoals ze zo vaak zeggen onbekend is onbemind.
                      Het geeft wel wat extra werk om de foto's nog te bewerken maar de resultaten zijn gewoon goed nu.

                      Na goed te hebben rondgeluisterd op de sd dag in paradisio heb ik begrepen om de foto's altijd wat te onderbelichten en die dan bij te lichten ( of hoe noem je het ) in dat zelfde prgr en de resultaten zijn verbluffend.
                      Je kan gemakkelijk alle foto's selecteren en op allemaal gelijk bv +1 zetten qua verlichting .

                      Ook de foto's om op het net te zetten zijn beter van kwaliteit nadat ze in raw zijn getrokken en bewerkt naar jpeg . en dan verkleinen zoals beschreven in zeer deskundige uitleg van Eric Mansvelder .



                      Als ik nu foto's maak in onze sportclub zijn de witte tenue's niet meer verbrand
                      Misschien kan je dat ook wel bijwerken in photoshop met een jpeg.

                      Het enige grote nadeel is de ruimte die het in beslag neemt zowel op het toestel ( kaartje ),als op de pc .

                      hoogstwaarschijnlijk zijn er nog prgr en mogelijkheden om die raw bestanden te bewerken , maar die zijn betalend.

                      Ik moet ook nog veel leren hoor ,wil zeker niet overkomen als een expert op dat gebied , die zijn hier zeker aanwezig en hopelijk leer ik van hun nog wat .

                      Ga mijn oren zeker goed spitsen nu zondag in de zoo.

                      En om de foto te laten afdrukken kan je van het raw bestand toch gewoon eerst een jpeg maken.
                      Last edited by Henri; 9 september 2004, 10:54.
                      Groetjes
                      http://www.vehe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300 D EN RAW

                        De programma's die bij Canon bijgeleverd worden werken nogal traag. Bij elke aanpassing moet ie de foto 'herberekenen'. Niet zo bij het programma C1 (capture one). Dat werkt veel beter en veel sneller (je ziet dadelijk de verandering die je wil toepassen.
                        Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300 D EN RAW

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                          De programma's die bij Canon bijgeleverd worden werken nogal traag. Bij elke aanpassing moet ie de foto 'herberekenen'. Niet zo bij het programma C1 (capture one). Dat werkt veel beter en veel sneller (je ziet dadelijk de verandering die je wil toepassen.
                          Ja maar is niet gratis en mijn proef periode is afgelopen.
                          Groetjes
                          http://www.vehe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300 D EN RAW

                            Oorspronkelijk geplaatst door avatar
                            bedabkt voor de info.

                            Maar ik ben een schijter op dat gebied, bij mij komt die hackversie er niet op zolang ik garantie heb op het toestel .
                            Daar hoef je je geen zorgen om te maken, je kunt ook gewoon terug naar de originele firmware, zonder dat je dat kunt zien....
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

                            Comment

                            Working...
                            X