Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

    Hallo allemaal

    Tijdje geleden dat ik hier nog heb zitten rondneuzen, door mijn job had ik niet veel tijd meer voor fotografie(wat eigenlijk nog steeds zo is).
    Ben al een tijdje aan het ogen op een nieuwe camera en zou dan hier graag ook de meningen/bevindingen van mensen vragen.
    Voor ik met huidige job begon deed ik vooral aan dierenfotografie. Dit zowel in dierenparken als gewoon beestje in het wild. Natuurlijk ook landschapfotografie ed als we op vakantie waren.
    Mijn huidige toestellen zijn een D3100 en een D90, heb de D90 later aangekocht in occasie en was hier ook tevreden van omwille de ruimere(lees vooral makkelijkere en snelle manieren van) instellingen.
    Maar door de job heb ik helaas zoveel tijd niet meer om zoveel diertjes te 'schieten'. En is het gebruik eigenlijk beperkt en een mengeling van foto's op vakantie(stad/landschap), familiefeestjes en toch ook wat diertjes.
    Ben nu de stap toch aan het maken omdat ik laatst in een zaal foto's op een feest heb zitten trekken in donkere omstandigheden, lens was natuurlijk wel maar een kitlensje(heb tot heden enkel degelijk glas voor diertjes) en zonder externe flitser. Maar omdat de camera nu toch ook al enkele jaren ouder is en enkele X000 clicks verder zit, zou ik mij een nieuw toestel willen aanschaffen en daar kan dan beter glas bijkomen gelijk.

    Ik was eigenlijk overtuigd om over te stappen op fullframe, D610/D750/D800/D810. Gewoonweg omdat grotendeels van de fotografie nu bestaat uit een mengeling en niet meer voornamelijk uit dierenfotografie.
    Maar dan lees ik hier op de website dat de D500 gewoon zo goed blijkt te zijn, dan wordt het wel weer een moeilijke keuze tussen DX en FF.
    De keuze zou voornamelijk gaan tussen D500, D750 en D800. Of kan ik de D610 gewoon ook als keuze erbij nemen?
    Is de bedoeling dat het toestel ook goed meekan in omgeving met mindere lichtomstandigheden zoals in een donkere feestzaal bvb.
    Budget speelt niet zo'n grote rol, investeer liever gelijk in een toestel waar ik toch enkele jaren plezier aan heb dan nog eens te moeten wisselen naar een ander.

    Alvast bedankt
    Kevin
    http://www.flickr.com/photos/kevin0

  • #2
    Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

    Hier is recent al een uitgebreide discussie gevoerd over dat thema....even scrollen en je hebt al een mooie start !

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

      Welke lenzen heb je al? En wat is je budget? D610 ivm D810 dan spreken we toch over een andere categorie hé

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

        Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
        Welke lenzen heb je al? En wat is je budget? D610 ivm D810 dan spreken we toch over een andere categorie hé
        Budget speelt niet echt een rol, tenzij dat bvb de verschillen te miniem zijn tussen de D750 en D800 bvb. Dan is +1500 euro verschil er misschien wat over
        Van degelijk glas enkel een degelijke telezoom voor dieren.
        Maar bedoeling zou zijn dat er een prime, 24-70 en 70-200 2.8 bij zou komen.
        http://www.flickr.com/photos/kevin0

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

          Ik heb eigenlijk voor hetzelfde gestaan,
          Als je de prijzen bekijkt, dan liggen er 3 kort bij elkaar,

          D610 1500€
          D750 1900€
          D500 2000€
          D810 +3000€

          D800, is deze nieuw nog vlot te krijgen??

          en ik had snel besloten dat voor mij 3000€ te veel was voor een body, lenzen kosten ook nog wat hé
          dus bleven er nog 3 over,
          750 heeft nieuwere technologie en is beter dan de 610 (= advies van winkels, o.a. fotokonijn)
          dus bleef de keuze D500 of D750, voor mij ging het vooral om de keuze wel of geen FF.
          bij mij is het de D750 geworden, FF voor de DOF

          Maar ga zeker eens langs de winkels, en neem ze vast, welke licht goed in de hand voor jou, zeker als je wat zwaardere lenzen gaat gebruiken.

          Dis is eigenlijk mijn verhaal, maar misschien heb je toch er wat aan.
          gr.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

            Ik ken de prijs niet, maar wat dacht je van een tweedehandse Nikon Df?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Ik heb eigenlijk voor hetzelfde gestaan,
              Als je de prijzen bekijkt, dan liggen er 3 kort bij elkaar,

              D610 1500€
              D750 1900€
              D500 2000€
              D810 +3000€

              D800, is deze nieuw nog vlot te krijgen??

              en ik had snel besloten dat voor mij 3000€ te veel was voor een body, lenzen kosten ook nog wat hé
              dus bleven er nog 3 over,
              750 heeft nieuwere technologie en is beter dan de 610 (= advies van winkels, o.a. fotokonijn)
              dus bleef de keuze D500 of D750, voor mij ging het vooral om de keuze wel of geen FF.
              bij mij is het de D750 geworden, FF voor de DOF

              Maar ga zeker eens langs de winkels, en neem ze vast, welke licht goed in de hand voor jou, zeker als je wat zwaardere lenzen gaat gebruiken.

              Dis is eigenlijk mijn verhaal, maar misschien heb je toch er wat aan.
              gr.

              Hey Mlap

              Bedankt voor de reactie. D800 zou hoogstwaarschijnlijk occasie zijn. Kennis van me had dit toestel en met degelijk glas kwamen hier schitterende beelden uit en zeer goede mogelijkheid tot croppen.
              3000 is inderdaad een pak geld ivm de andere toestellen, maar het is dan ook in mijn ogen een schitterende camera(wat die andere natuurlijk ook zijn he).
              Is vooral het afwegen van toch Dx te blijven of FF te gaan, hoe presteert de D750 vs D500 qua iso waardes etc(ruis ed)
              Mijn gevoel wijst me richting FF omdat ik eigenlijk wat van alles fotografeer tegenwoordig en makkelijk ook dus indoors met weinig licht, maar cijfergericht toont de D500 hogere iso waardes.
              Wat me bij de D500 dan weer wat tegenhoudt is dat het weer nieuwe geheugenkaartjes zijn, en heb hier toch een hele stapel SD's liggen.
              http://www.flickr.com/photos/kevin0

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
                Hey Mlap

                Bedankt voor de reactie. D800 zou hoogstwaarschijnlijk occasie zijn. Kennis van me had dit toestel en met degelijk glas kwamen hier schitterende beelden uit en zeer goede mogelijkheid tot croppen.
                3000 is inderdaad een pak geld ivm de andere toestellen, maar het is dan ook in mijn ogen een schitterende camera(wat die andere natuurlijk ook zijn he).
                Is vooral het afwegen van toch Dx te blijven of FF te gaan, hoe presteert de D750 vs D500 qua iso waardes etc(ruis ed)
                Mijn gevoel wijst me richting FF omdat ik eigenlijk wat van alles fotografeer tegenwoordig en makkelijk ook dus indoors met weinig licht, maar cijfergericht toont de D500 hogere iso waardes.
                Wat me bij de D500 dan weer wat tegenhoudt is dat het weer nieuwe geheugenkaartjes zijn, en heb hier toch een hele stapel SD's liggen.
                Je kan perfect met SD fotograferen en het xqd slot negeren. De ruisprestaties van de D500 vind ook schitterend, grote stap voorwaarts ten opzichte van de D90 🙂

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
                  Budget speelt niet echt een rol, tenzij dat bvb de verschillen te miniem zijn tussen de D750 en D800 bvb. Dan is +1500 euro verschil er misschien wat over
                  Van degelijk glas enkel een degelijke telezoom voor dieren.
                  Maar bedoeling zou zijn dat er een prime, 24-70 en 70-200 2.8 bij zou komen.
                  Dat is het geen ik ook wil ;-)
                  24-70 op crop of op ff is een heel verschil. Bij crop komt dit overeen met 36 x 105
                  De 70-200 wordt dan 105 - 300 voordeel voor de telezoom die langer wordt ;-)
                  Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
                  Onderschat ook het gewicht niet van sommige 24-70 f2.8 lenzen,
                  ik heb de Tamron 24-70mm F2.8 VC Full Frame Nikon en deze weegt 825 gram

                  De body's zijn ook niet even groot, dus zeker eens vastnemen zodat je weet dat deze past in je handen, zeker met een zware lens er aan.

                  link naar het forum hier --> http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...00-514036.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    Dat is het geen ik ook wil ;-)
                    24-70 op crop of op ff is een heel verschil. Bij crop komt dit overeen met 36 x 105
                    De 70-200 wordt dan 105 - 300 voordeel voor de telezoom die langer wordt ;-)
                    Maar dat wist je waarschijnlijk al wel.
                    Onderschat ook het gewicht niet van sommige 24-70 f2.8 lenzen,
                    ik heb de Tamron 24-70mm F2.8 VC Full Frame Nikon en deze weegt 825 gram

                    De body's zijn ook niet even groot, dus zeker eens vastnemen zodat je weet dat deze past in je handen, zeker met een zware lens er aan.

                    link naar het forum hier --> http://forum.belgiumdigital.com/f9/n...00-514036.html
                    Thanks voor de link.
                    Moest ik toch crop blijven worden het de 18-55 2.8 hoogstwaarschijnlijk.
                    Zal eens langs de winkel moeten om de toestellen vast te nemen, want dankzij mijn tochwel grote handen verkies ik een toestel zo groot mogelijk omdat deze meestal imo makkelijker in mijn hand liggen.
                    http://www.flickr.com/photos/kevin0

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                      Moest ik vandaag die keuze maken, dan zou ik voor FF opteren omwille van de betere ISO/ruis prestaties.
                      Dit argument is voor mij doorslaggevend omdat ik ook bij weinig licht wil kunnen werken.
                      Omwille van kost zou ik ook opnieuw voor een tweedehands opteren.


                      Daar zou ik dan zowel kwalitatieve DX als FF lenzen op gebruiken (een volledige set FF lenzen ligt sowieso buiten mijn budget).

                      P.S. m.b.t. FF lenzen is het een moeilijke keuze tussen de 24-70 f2.8 en de 24-120 f4 (1 stop vs extra zoom)
                      Mijn voorkeur gaat hier naar de 24-120 (nog niet in mijn bezit), aangevuld met een f 1.8 prime voor wanneer het echt nodig is.
                      Last edited by cojon; 7 januari 2017, 14:45.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                        Hoogstwaarschijnlijk komt er een nieuwe FF (of zelfs meerdere) van Nikon dit jaar nav hun 100 jarig bestaan.
                        De D750 draait al een tijdje mee, net als de 600 en 800 serie.
                        De D500 oogt heel goed en is dat ook, maar een terugkeer naar DX zou ik toch nooit overwegen.
                        Hopelijk wordt er ook werk gemaakt van een kwalitatieve zoom on het middenbereik (24-85 f4 of zoiets).
                        De 24-120 is momenteel de beste keuze voor FF, maar echte top is het nog niet. Net als de 24-70 f2.8.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
                          Thanks voor de link.
                          Moest ik toch crop blijven worden het de 18-55 2.8 hoogstwaarschijnlijk.
                          Zal eens langs de winkel moeten om de toestellen vast te nemen, want dankzij mijn tochwel grote handen verkies ik een toestel zo groot mogelijk omdat deze meestal imo makkelijker in mijn hand liggen.
                          Nikon een 18-55 2.8? raar dat ik die nergens vind.... wel bij Fuji bv.
                          Als ik kijk wat je allemaal schrijft qua toestellen en lenzen, zou het misschien beter zijn eerst jezelf te informeren voor je dure aankopen doet... al speelt
                          geld geen rol, het mag rijkelijk rollen... (Dit lijkt sterk op een gesprek tussen jongetjes aan de toog).
                          Maar als je toch geen tijd hebt voor fotografie en het enkel de bedoeling is een hoop geld te spenderen, zeker de duurste lenzen bij het
                          duurste toestel kopen, liefst de lichtechte!, en dan netjes in de kast leggen! :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johanuz Bekijk bericht
                            Nikon een 18-55 2.8? raar dat ik die nergens vind.... wel bij Fuji bv.
                            Als ik kijk wat je allemaal schrijft qua toestellen en lenzen, zou het misschien beter zijn eerst jezelf te informeren voor je dure aankopen doet... al speelt
                            geld geen rol, het mag rijkelijk rollen... (Dit lijkt sterk op een gesprek tussen jongetjes aan de toog).
                            Maar als je toch geen tijd hebt voor fotografie en het enkel de bedoeling is een hoop geld te spenderen, zeker de duurste lenzen bij het
                            duurste toestel kopen, liefst de lichtechte!, en dan netjes in de kast leggen! :-)
                            Beste dit is een 17-55.
                            Ben dan ook niet sinds gisteren bezig met fotografie en heb mij al redelijk wat geinformeerd. Ben al meer dan een jaar aan het uitkijken naar een nieuw toestel.
                            En inderdaad veel lenzen zijn er niet aanwezig, maar waarom lichtsterke lenzen kopen wanneer je tot vorig jaar enkel dieren fotografeert?
                            Geld speelt wel een rol, maar ik investeer liever meer dan spijt te hebben van te weinig te investeren en minder degelijk materiaal te hebben.
                            Als u dit ziet als een gesprek tussen jongetjes aan de toog, dan heb u wel een mooie kijk op zaken moet ik zo zeggen.
                            http://www.flickr.com/photos/kevin0

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera(Nikon) Dx vs FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                              Moest ik vandaag die keuze maken, dan zou ik voor FF opteren omwille van de betere ISO/ruis prestaties.
                              Dit argument is voor mij doorslaggevend omdat ik ook bij weinig licht wil kunnen werken.
                              Omwille van kost zou ik ook opnieuw voor een tweedehands opteren.


                              Daar zou ik dan zowel kwalitatieve DX als FF lenzen op gebruiken (een volledige set FF lenzen ligt sowieso buiten mijn budget).

                              P.S. m.b.t. FF lenzen is het een moeilijke keuze tussen de 24-70 f2.8 en de 24-120 f4 (1 stop vs extra zoom)
                              Mijn voorkeur gaat hier naar de 24-120 (nog niet in mijn bezit), aangevuld met een f 1.8 prime voor wanneer het echt nodig is.
                              Is het verschil tussen iso/ruis prestaties van de D750 dan beter tov de D500?
                              Want volgens alle dingen die ik lees op inet lijkt de D500 net beter te presteren.
                              Zelf ben ik eerlijk gezegd ook eerder geneigd naar fullframe te stappen.
                              En zoals iemand anders hier reeds zei mss is het interessant van nog even bij te pakken te blijven zitten tot nikon met nieuwe toestellen uitkomen van hen 100jarig bestaan?
                              http://www.flickr.com/photos/kevin0

                              Comment

                              Working...
                              X