Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

    ik heb mij een tweedehands lichtmeter lunasix lichtmeter aangeschaft (om nikon d40 in te stellen in combinatie met oude lensvan het merk tair). ik heb op internet een engelse handleiding gevonden. en nu mijn vraag, hoe stel ik de "film speed" in? de handleiding (en ook de schaal op de meter) spreekt over DIN en ASA. ook andere tips zijn welkom. groetjes, dirk. (en neen, ik heb geen budget om een digitale moderne lichtmeter aan te schaffen...)

  • #2
    Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

    Zet de ASA setting op die van je camera zijn ISO setting.
    Als je jouw D40 op M zet, werkt je interne lichtmeter dan niet ? (+/- schaal in het midden van de zoeker ?)
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

      Oorspronkelijk geplaatst door mustidewilde Bekijk bericht
      ik heb mij een tweedehands lichtmeter lunasix lichtmeter aangeschaft (om nikon d40 in te stellen in combinatie met oude lensvan het merk tair). ik heb op internet een engelse handleiding gevonden. en nu mijn vraag, hoe stel ik de "film speed" in? de handleiding (en ook de schaal op de meter) spreekt over DIN en ASA. ook andere tips zijn welkom. groetjes, dirk. (en neen, ik heb geen budget om een digitale moderne lichtmeter aan te schaffen...)
      asa identiek aan iso

      Voordeel van je externe lichtmeter is dat je 'opvallend licht' kan meten en dus je lichtmeting niet beïnvloed wordt door de helderheid (of het gebrek eraan) van je onderwerp.

      mvrgr
      Fred
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

        oeps ... brain fart ! sorry
        Last edited by Guest41; 4 januari 2017, 12:07.

        Comment


        • #5
          Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

          Het nadeel aan die oude lichtmeters is dat die werken in volle stops.
          Mogelijks heb je ook een model dat niet in staat is om flitslicht te meten.
          Laat staan dat je lichtmeter EN omgevingslicht EN flitslicht kan meten in 1 meting zoals de Gossen Sixtomat F2.

          Ik weet niet wat je betaalt hebt tweedehands maar meestal zijn die overdreven duur daar waar een nieuwe met veel moderne mogelijkheden maar 150 euro kost.
          Mijn inziens toch niet zo onoverkomelijk duur.

          Comment


          • #6
            Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

            Oorspronkelijk geplaatst door mustidewilde Bekijk bericht
            ik heb mij een tweedehands lichtmeter lunasix lichtmeter aangeschaft (om nikon d40 in te stellen in combinatie met oude lensvan het merk tair). ik heb op internet een engelse handleiding gevonden. en nu mijn vraag, hoe stel ik de "film speed" in? de handleiding (en ook de schaal op de meter) spreekt over DIN en ASA. ook andere tips zijn welkom. groetjes, dirk. (en neen, ik heb geen budget om een digitale moderne lichtmeter aan te schaffen...)
            DIN (Duitse Industrie Norm)voor gevoeligheid van films is nog uit de tijd dat Duitsland de voornaamste camera en filmproducent was in Europa en deze norm werd nog heel lang gebruikt naast de ASA of wel de ISO norm. 21 DIN bij voorbeeld staat gelijk met 100 ISO. Wanneer je geheel handmatig werkt stelt u uw camera op M in. Je kan indien nodig ook nog je camera op dezelfde ISO waarden instellen als op je Lunasix. Wanneer je de uitkomst van je meter gaat vergelijken met wat de camera aangeeft zal je zien dat er grote verschillen kunnen zijn omdat de camera heel anders meet. U moet dus experimenteren en zo nodig compenseren.
            Last edited by Eenbes; 5 januari 2017, 09:57.

            Comment


            • #7
              Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              DIN (Duitse Industrie Norm)voor gevoeligheid van films is nog uit de tijd dat Duitsland de voornaamste camera en filmproducent was in Europa en deze norm werd nog heel lang gebruikt naast de ASA of wel de ISO norm. 21 DIN bij voorbeeld staat gelijk met 100 ISO. Wanneer je geheel handmatig werkt stelt u uw camera op M in. Je kan indien nodig ook nog je camera op dezelfde ISO waarden instellen als op je Lunasix. Wanneer je de uitkomst van je meter gaat vergelijken met wat de camera aangeeft zal je zien dat er grote verschillen kunnen zijn omdat de camera heel anders meet. U moet dus experimenteren en zo nodig compenseren.

              Is het een Lunasix 3 van Gossen(?), flits lichtmeting is geen optie dan. Werkt in 1/3 stops.
              http://www.marquis-kyle.com.au/lunasixindex.htm

              Een inbouwflitsmeter doet aan alleen aan 'reflectiemeting' en deze wordt beïnvloed, in min of meerdere mate, door je onderwerp.
              Met een externe lichtmeter kies je ofwel voor opvallend lichtmeting 'of' reflectiemeting.

              mvrgr
              Fred
              Last edited by efbeo; 5 januari 2017, 10:20. Reden: toevoeging
              https://efbeo.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: lunasix lichtmeter "setting the film speed"?

                Bedankt iedereen voor de reacties. Wat ik dus vooral onthou is dat asa hetzelfde is als iso. Na wat verder zoeken op internet is het dus best deze zo laag als mogelijk in te stellen...en verder proberen en nog eens proberen.
                Eanx: als ik de lens (is een m42 met adapter dus zonder electronische contacten) gebruik, krijg ik geen informatie van de lichtmeter.
                efbeo: het is idd een lunasix 3, bedankt voor de link
                groetjes, dirk

                Comment

                Working...
                X