Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 35 mm DX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 35 mm DX

    Hallo,

    Een kennis raadde me aan om deze lens even te testen. Aangezien ik een full-frame toestel heb, wist ik (of liever dacht ik te weten) dat ik een vignettering op mijn foto zou te zien zijn.
    Groot was mijn verbazing: dit was dus niet het geval. Ik heb geen enkele wijziging aan mijn toestel gebracht (FX -> DX beeldformaat geswitcht, bedoel ik)
    Ik heb dus ook even zijn andere objectieven geprobeerd: nikon 70-300 f/3.5-5.6 en een sigma 150-600 (deze heb ik nog niet opgezocht of deze DX of FF-formaat zijn). En ook bij deze geen enkele vignettering, wel bij de 18-105 (heel duidelijk een zwarte boord)
    Heeft jullie hieromtrent ook al ervaringen?

    Groetjes
    Anneke

  • #2
    Re: nikon 35 mm DX

    De 35 mm DX geeft voor een DX lens op fullframe in veel situaties aanvaardbare resultaten. Er is wel altijd wat vignetering en de hoeveelheid hangt af van de diafragmastand en van de focus afstand. Als je bv ver focust met een klein diafragma (f22 bv) heb je enorme vignetering die je niet kan wegwerken ('t is gewoon potzwart). Met een groot diagfragma f1.8 (zelfs ook op f5.6) zie je duidelijke vignetering maar je kan die redelijk wegwerken in bv Lightroom, etc...

    De Nikon 70-300 is een fullframe lens. De Sigma 150-600 DG ook.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 35 mm DX

      Er zijn nog een paar DX zoomlenzen waarvan bekent is dat je ze op een deel van het bereik op FX kan gebruiken. Maar het blijft een handicap.
      Hier staat er wat over de 35mm DX op FX.
      Er is toch ook wat vignetting te zien.

      Ik zou het toch op de volwaardige FX objectieven houden
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: nikon 35 mm DX

        Het kan ook zijn dat je FF automatisch de DX uitsnede maakt, als er communicatie is tussen lens en camera.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: nikon 35 mm DX

          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          Het kan ook zijn dat je FF automatisch de DX uitsnede maakt, als er communicatie is tussen lens en camera.
          Ja inderdaad. Anneke, je schrijft wel dat je geen DX formaat ingeschakeld hebt maar kijk eens of Auto DX crop wel uitgeschakeld is.

          Comment


          • #6
            Re: nikon 35 mm DX

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Er zijn nog een paar DX zoomlenzen waarvan bekent is dat je ze op een deel van het bereik op FX kan gebruiken. Maar het blijft een handicap.
            Alle DX zoomlenzen die ik op een FX heb getest gegeven een fullframe tot ongeveer 50% van het zoombereik, 17-55 tot 35 á 40mm, maar je kan aan de randen van het beeld, model afhankelijk, dat deze nooit bedoeld zijn om gebruikt te worden. Bij een Sigma 10-20 was dit echt extreem, maar je tenen stonden er met gemak op.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: nikon 35 mm DX

              Ergens heb ik ooit een test gezien van de 35mm DX op FX. Kan hem niet meer terug vinden. Maar conclusie was wel dat de lens wel werkte op fx, mits je bepaalde afwijkingen voor lief nam.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: nikon 35 mm DX

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Ergens heb ik ooit een test gezien van de 35mm DX op FX. Kan hem niet meer terug vinden. Maar conclusie was wel dat de lens wel werkte op fx, mits je bepaalde afwijkingen voor lief nam.
                kan je hier vinden: http://blog.thomasfitzgeraldphotogra...s-fx-body-d700 (link stond hierboven vermeld)

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 35 mm DX

                  Dank je wel allemaal voor deze reacties, zo leert een mens toch wel heel veel dingen bij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 35 mm DX

                    Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                    kan je hier vinden: http://blog.thomasfitzgeraldphotogra...s-fx-body-d700 (link stond hierboven vermeld)
                    Ik dacht aan een andere link:

                    Volgens mij had ik deze link in mijn hoofd. Want herinnerde me een vergelijk met de 24-70 F2.8
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment

                    Working...
                    X