Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact camera van +- 300€

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact camera van +- 300€

    Hallo iedereen,

    Ik ben niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn die op zoek is naar een degelijke compact camera en daarvoor jullie hulp nodig heeft.

    Momenteel hebben wij een Nikon S9700 (enkele jaren geleden als cadeau gekregen) en eigenlijk zijn we er nooit echt tevreden over geweest. Het lukt ons niet om er ECHT mooie foto's mee te maken. Vaak hebben ze veel ruis, zijn ze over- of onderbelicht, bij de minste beweging is de foto troebel... We hebben hem al door anderen laten gebruiken en die ervaren dezelfde problemen. Ligt het aan ons of aan het toestel, geen idee, maar met onze Sony Cybershot die we ervoor hadden (geen idee welk model) hadden we deze problemen niet. Daarom zijn we dus op zoek naar iets nieuws.

    Ik ben nu al enkele dagen aan het rondkijken op het internet en mijn keuze is (voorlopig) gevallen op ofwel de Canon PowerShot SX720 HS of de Sony Cybershot RX100 (de Sony dankzij dit forum).

    Mijn vereisten zijn:
    Toestel van +- 300 €.
    Compact.
    Eenvoudig in gebruik (we zijn maar amateurs).
    Het dient voornamelijk om familie- en vakantiefoto’s mee te maken die van voldoende kwaliteit moeten zijn om op groot formaat te laten afdrukken (canvassen van bvb Albelli tot 120 cm).
    Ik moet er ook bij weinig licht/schemer/ in het donker mooie foto’s mee moeten kunnen maken die ook van voldoende kwaliteit zijn om in groot formaat af te drukken.

    Mijn vraag is nu, welke is de beste?
    De Canon kost momenteel 309€ en krijgt veel goede reviews. Zou ook bij weinig licht degelijke foto’s trekken. Nadeel: je kan er geen panaromafoto’s mee maken. Geen must, maar wel leuk voor op vakantie.
    De Sony kost 399€ en ligt dus boven mijn budget, maar momenteel is er een cashback van 50€, dus dan is die maar 40€ duurder dan de Canon. Dat gaat nog. Hij krijgt ook veel goede reviews (o.a. op dit forum). Nadeel: het heeft een beperktere zoom. Bovendien is het ook al een oud toestel. Is het dat dan nog waard?

    Andere suggesties zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

  • #2
    Re: Compact camera van +- 300€

    De Sony RX100 lijkt me die extra €40 waard.
    Hij is misschien wat ouder dan de Canon, maar is op alle vlakken een beter toestel. Bij introductie was hij ook een stuk duurder, die €349 is bijna de helft van wat hij vroeger kostte.
    Hij heeft een heel goede lichtsterke lens (op zijn wijde zoomstand, tenminste) en een veel grotere sensor (ongeveer 4 keer zoveel oppervlakte om het licht mee op te vangen).
    De Sony is wat omslachtiger als je wil prutsen met de instellingen, maar als je hem gewoon in zo'n intelligente automatische stand laat staan, dan hoef je maar op het knopje te duwen en zal het resultaat meestal goed zijn.
    Een zoom die tot 100mm gaat zoals bij de Sony zal bij 'normaal' gebruik haast altijd volstaan, behalve als je zou willen vogels fotograferen of zo.
    Vriendelijke groet, Wim
    Fuji X100T / Fuji X-T2 / Sony RX100-II

    Comment


    • #3
      Re: Compact camera van +- 300€

      Op marktplaats vind je verschillende RX100's voor een €250, of minder indien je wat onderhandelt.
      Last edited by K-2; 4 januari 2017, 18:03.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Compact camera van +- 300€

        Ok. Heel erg bedankt voor jullie reactie.

        Comment

        Working...
        X