Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuw toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuw toestel

    Beste,

    Allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar aan iedereen.

    Een kennis van mij start binnenkort met een basiscursus fotografie en had hiervoor graag een dslr aangekocht.
    We zijn al eens samen op stap geweest zodat ze meerdere toestellen kon 'aanvoelen'.
    Ze beschikt over een budget van +- 1000€ (body + objectief).
    Zelf vond ze de Nikon D5500 goed in de hand liggen. De keuze van het objectief valt haar echter moeilijker.
    Het toestel zal vooral gebruikt worden voor jeugdwedstrijden voetbal in beeld te brengen. Ze geeft dus een lens nodig à al nikkor 70-300.
    Tijdens de lessen is dit dan wsl weer iets van het goede teveel en heeft ze iets nodig dat lichter is.

    Is er iemand die een objectief kan aanraden waar ze in beide gevallen mee uit de voeten kan?
    Dit icm de D5500 (of eventueel de D7100)

    Alvast bedankt,
    Harald
    Nikon D7000 + Nikkor AF-S VR 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED + Nikkor AF-S 50mm F1.8G + Yongnuo 568
    Beginnersmode ~ on ~

  • #2
    Re: Aankoop nieuw toestel

    Het voordeel van een DSLR is dat er meerdere lenzen op kunnen, dus je hoeft niet één lens voor alle gevallen aan te schaffen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuw toestel

      beginnen met een opleiding vraagt wellicht iets helemaal anders dan 'jeugdwedstrijden voetbal in beeld brengen'.
      Voor de opleiding (en ik geef zelf opleiding in avondonderwijs) volstaat het bij ons dat ze eender welke camera (mits een aantal voorwaarden, wo. manueel instelbaar) meebrengt, met eender welk objectief.
      Voor voetbal zal ze een camera met snelle AF willen en een tele-objectief met liefst zo groot mogelijk diafragma, ...

      Ik zou ze aanraden om er voorlopig niet te veel centen in te steken, tot ze wat opgestoken heeft in de les, en met kennis van zaken de centen kan besteden.

      grt
      ludwig
      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuw toestel

        Starten met 2de hands materiaal is nooit slecht!
        Body's verliezen zéér snel hun waarde, en lenzen vrij langzaam.

        Als ze dan een 2dehands lens koopt, en die bevalt niet, kan je ze dikwijls zonder verlies terug kwijt.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuw toestel

          1) Schoenmaker blijf steeds bij je leest. Enkel uitleg geven over het (de) toestel(len) dat je zelf beschikt en normaal grondig dien te kennen. Ik kan de Nikon D5300 of wat dan ook NIET beoordelen. Ik heb er geen. (wel ander materiaal, maar dat is gezien vraag TS niet ter sprake).
          2) een basiscursus en hiervoor een camera. Ieder toestel voldoet hiervoor voor zolang het niet alleen automatisch aan kan. Een tweede hands is vaak, lees, altijd voldoende en het is handig om van daaruit de noden en de tekorten aan te leren. Tekorten betekent dat je aan werkgrenzen zit.
          3) Sport en vooral deze waar beweging in zit stelt zijn eisen aan het fototoestel. Schaaksport heb je zeker voldoende met een traag toestel en trage lenzen. Voor voetbal zal die grens stukken hoger liggen tenzij het enkel portretfotografie van de stilstaande spelers is. Sneller toestel en snellere lenzen. Ga je een F1-wedstrijd verslaan dan zal je best heel snelle toestellen en heel snelle lenzen nodig hebben. Spijtig is dit alles evenredig gekoppeld aan de prijs.

          Indien je aankoopt moet je wel rekening houden dat je lenzen-fitting en type (voor fullframe of crop) en/of de camera je verdere verloop en aankopen vast legt.

          Mijn raad is dus een eenvoudig toestel aan te kopen en een eenvoduige lens voor de basiscursus. Netjes de tekorten en de noden op schrijven tijdens het gebruik dat volgt uit die les en eventueel zelf je sportfotografie (wel wetende dat je terkort zal komen en minder goede kwaliteit zal afleveren). Nadien met de opgedane kennis en je lijstje uitkijken naar wat past.
          Probeer ook uit te maken of je fotografie een bevlieging is, of indien je er daadwerkelijk bijna dagelijks zal mee bezig zijn.
          PS. Ik weet veel huishoudens waar het dringend aangekochte fotomateriaal staat te verstoffen.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuw toestel

            Iedereen hartelijk bedankt voor de genomen tijd om te antwoorden.

            Zelf had ik ook al gedacht aan een tweedehandstoestel.
            Toen ik enkele jaren geleden de cursus hebt gevolgd ben ik ook begonnen met een nieuwe 5 reeks van Nikon om eigenlijk al vrij snel een tweedehands D7000 aan te schaffen.
            Muv het geheugenkaartje is er niets meer over gebleven van de 5
            De kosten van de 5 waren dus ergens overbodig al heb ik deze wel nog goed kunnen doorverkopen aan een medestudent.

            Mvg,
            Harald
            Nikon D7000 + Nikkor AF-S VR 70-300mm F4.5-5.6G IF-ED + Nikkor AF-S 50mm F1.8G + Yongnuo 568
            Beginnersmode ~ on ~

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuw toestel

              Ik zou je een 35mm 1.8 DX aanraden, voor die 170 euro (Schatting in prijs) kun je er toffe dingen mee doen. Tijdens de cursus zul je ook leren over scherpdiepte en spelen met diafragma, hiervoor is deze lens veel idealer dan de standaard kit zoomlens (18-55 F3.5-5,6)
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuw toestel

                Hallo,

                Zelf heb ik 3 Nikon DX body's: de D500 (top), de D7200 (semi-pro) en de D5200 ("beginners").
                De D500 is een klasse apart, maar om nu te zeggen dat je met de door jou voorgestelde D5500 (opvolger van de D5200) geen goede camera gaat hebben, dat is een foute veronderstelling.
                Ik maak met de D5200 prima foto's en loop zelden tegen beperkingen aan voor de onderwerpen die jij bedoelt.
                Hier enkele voorbeeldfoto's van de D5200 + Tamron 70-300mm (2 eerste foto's)



                Wat mij betreft is die D5500 dus een prima keuze.
                Nog belangrijker, zoals elders al gezegd, is de keuze van de lenzen.
                De investering in lenzen is (op termijn) een grotere investering dan de body('s), dus die keuze is erg belangrijk.
                De 70-300 van Tamron (met stabilisatie) wordt in het algemeen wat beter aangeschreven dan de Nikon variant.
                Maar je zal ook een wat meer allround lens nodig hebben en dan is de Nikon 18-140mm een prima keuze.
                Enkel nog de vraag of het budget dat aankan
                En zoals Rogier aangaf, de Nikon 35mm f1.8DX is een prachtige lens die je inderdaad veel kan leren over bv. scherptediepte.

                Succes in de keuze ...
                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment

                Working...
                X