Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet me toch eens eindelijk iets van het hart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Er moet me toch eens eindelijk iets van het hart

    En ik weet het maar al te goed, ik ga hier weer eens de hemel op mijn kop krijgen.
    In een wereld waar ze pixelneuken gebruiken ze de afkorting sec voor seconde, daar waar dat al 40 jaar van de tabellen is verdwenen in het SI-stelsel.
    Als scheikundige zou ik toch wel willen zeggen dat het verschil tussen Co en CO levensbedreigend is en ik heb liever een apotheker die het verschil kent tussen een ng en een mg.

    Mijn wens voor 2017 is dat iedereen eens eindelijk zou willen stoppen om seconde verkeerd af te korten.

    Second

    The proposed definition of the second is effectively the same as the current definition, the only difference being that the conditions under which the measurements are made are more rigorously defined.

    Current definition: The second is the duration of 9192631770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium-133 atom.

    Proposed definition: The second, s, is the unit of time; its magnitude is set by fixing the numerical value of the ground state hyperfine splitting frequency of the caesium-133 atom, at rest and at a temperature of 0 K, to be equal to exactly 9192631770 when it is expressed in the unit s−1, which is equal to Hz.

  • #2
    Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

    Misschien omdat de groten zich daar ook niet aan houden Paul, of om je "voor sommigen" beter verstaanbaar te maken?
    Hier onder de afbeelding van een bekend merk oscilloscoop zie de aanduiding op het bedieningspaneel sec/div.
    Last edited by Guest42; 2 januari 2017, 13:12.

    Comment


    • #3
      Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

      "Taal" is een middel tot vlotte en verstaanbare communicatie tussen individuen ... of het SI-stelsel daar nu vrede mee heeft of niet, 't zal de gewone gebruiker aan z'n r... roesten .. ik ben naast scheikundige en electronicus ook nog informaticus en eerlijk gezegd .. dit soort pietluttigheden in de gewone omgangstaal, 't zal mij koude worst wezen ... niemand verwacht dat zijn bijdragen hier zullen gepubliceerd worden in het "Journal of in vino experiments" of erger/beter, 't zal me dus nogal wat ...

      Comment


      • #4
        Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

        Second

        The proposed definition of the second is effectively the same as the current definition, the only difference being that the conditions under which the measurements are made are more rigorously defined.

        Current definition: The second is the duration of 9192631770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium-133 atom.

        Proposed definition: The second, s, is the unit of time; its magnitude is set by fixing the numerical value of the ground state hyperfine splitting frequency of the caesium-133 atom, at rest and at a temperature of 0 K, to be equal to exactly 9192631770 when it is expressed in the unit s−1, which is equal to Hz.
        Vertaal dat eens voor mij in het Nederlands, want ik ben maar een gewone werkmens, en versta geen Engels.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

          Om het dan nog maar niet te hebben over dezelfde letters of tekens gebruikt voor totaal verschillende richtingen,
          zoals elektriciteit, scheikunde, mechanica en noem maar op.
          In de elektriciteitswereld staat P net als W (watt) als eenheid voor vermogen , staat I net als A (ampere) als eenheid voor stroom en staat U net als V (volt) als eenheid voor spanning.
          Dat maakt het zeker niet allemaal gemakkelijker en kan soms verwarring wekken, bijzonder voor mensen die
          met vanalles bezig zijn, zoals in het reparatie en onderhouds wereldje.
          Last edited by Guest42; 2 januari 2017, 21:39.

          Comment


          • #6
            Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

            Wat is een SI-tabel???
            Sensivity-index of zoiets.(over afkortingen gesproken).
            Maar je hebt wel gelijk.
            Het wordt soms zeer verwarrend.

            Comment


            • #7
              Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Wat is een SI-tabel???
              Sensivity-index of zoiets.(over afkortingen gesproken).
              Maar je hebt wel gelijk.
              Het wordt soms zeer verwarrend.
              SI staat voor internationaal stelsel, maar inderdaad niet altijd correct verstaanbaar.
              Wil je iets uitleggen aan iemand die niet echt thuis is in een bepaalde materie,
              dan noem je de dingen best bij naam.

              Natuurlijk begrijp ik ook wat Paul wil zeggen, want tenslotte is hij leerkracht scheikunde, en daar moet je dan ook volgens
              de regels te werk gaan, maar om het ook voor de leek verstaanbaar te maken, dan zeg je beter zout tegen NaCl .
              Je vraagt toch ook niet aan je vrouw of er genoeg Natriumchloride in de patatten is.
              Last edited by Guest42; 2 januari 2017, 17:05.

              Comment


              • #8
                Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Proposed definition: The second, s, is the unit of time;
                The unit of time.
                Welke tijd? Definieer "tijd".

                Het paradigma 'tijd' dat de mens heeft uitgevonden?
                Want geen ander wezen op aarde gebruikt namelijk 'tijd'.
                Alle dieren op aarde gebruiken gewoon de seizoenen, en leven op basis van de zon die opkomt, elke dag een nieuwe dag. En instinct.
                Dieren zeggen niet: "het is 12u, ik ga lunchen", die eten als ze honger hebben, of als ze hun prooi gevangen hebben.

                Tijd, dat stelsel heeft de mens uitgevonden, om werkritme te kunnen aanhouden, het economisch model draaiende te houden, om de treinen op tijd te laten rijden en dienstregelingen af te stellen. Tijd, als men dat eens zou schrappen uit de samenleving, net als geld, hoe zou de wereld er dan terug uitzien.

                Comment


                • #9
                  Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                  tja, ik heb al die termen geleerd een vijftigtal jaren geleden an als we ze anders gebruikten werd dat een buis. Dan moeten ze niet achteraf komen klagen dat we het fout gebruiken als ze tijdens het spelen de regels veranderen
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                    Mijn wens is dat er niemand meer moet lijden, maar dat iedereen seconde juist afkort is ook al goed. Het zou het leven zoveel dragelijker maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                      Opapol heeft gelijk en ik steun hem hierbij.
                      De juiste notatie voor seconde is s .
                      (PS: 'k heb geen aandelen bij Opapol NV noch bij Opapol bvba.... )
                      Alhoewel ik, uit gemakzucht, af en toe ook wel sec. durf schrijven zal het vanaf nu altijd s zijn.
                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      The unit of time. ............................
                      Tijd, dat stelsel heeft de mens uitgevonden, om werkritme te kunnen aanhouden, het economisch model draaiende te houden, om de treinen op tijd te laten rijden en dienstregelingen af te stellen. Tijd, als men dat eens zou schrappen uit de samenleving, net als geld, hoe zou de wereld er dan terug uitzien.
                      De tijd is niet uitgevonden, die bestaat gewoon. Anders zou jij ook niet bestaan.
                      Zoals één van de vele dimensies in de natuur, zoals bvb. x,y en z , is tijd noodzakelijk omdat er een heelal zou zijn. Zelfs oneindig veel heelallen.....
                      Zonder de dimensie tijd zou er zelfs geen "zwaartekracht" zijn. Ook geen internet. En ook geen sluitertijden!
                      En als we de tijd meten gebruiken we s om die te beschrijven.
                      Last edited by Skitch; 2 januari 2017, 20:14.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                        Opapol heeft gelijk en ik steun hem hierbij.
                        De juiste notatie voor seconde is s .
                        (PS: 'k heb geen aandelen bij Opapol NV noch bij Opapol bvba.... )
                        Alhoewel ik, uit gemakzucht, af en toe ook wel sec. durf schrijven zal het vanaf nu altijd s zijn.

                        De tijd is niet uitgevonden, die bestaat gewoon. Anders zou jij ook niet bestaan.
                        Zoals één van de vele dimensies in de natuur, zoals bvb. x,y en z , is tijd noodzakelijk omdat er een heelal zou zijn. Zelfs oneindig veel heelallen.....
                        Zonder de dimensie tijd zou er zelfs geen "zwaartekracht" zijn. Ook geen internet. En ook geen sluitertijden!
                        En als we de tijd meten gebruiken we s om die te beschrijven.
                        als je iets uit zijn context rukt heb je altijd gelijk. Als je naar de niet-gequote alinea van hem kijkt dan begrijp je dat hij het heeft over tijdseenheden zoals uren, minuten en seconden.

                        En dan heeft hij gelijk, want tijd(seenheden) zijn uitgevonden.

                        Staat trouwens ook in de OP:

                        The second is the duration of 9192631770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium-133 atom.
                        Een sec. bestaat niet echt. Het is een standaard die algemeen wordt aanvaard om gemakkelijk te kunnen communiceren/samenwerken/...
                        Last edited by Tonerider; 2 januari 2017, 20:22.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                          Minuten, uren en seconden zijn eenheden die de mens gebruikt om de tijd te beschrijven.
                          Dieren gebruiken de tijd ook exact maar schrijven dat niet naar elkaar. De mens wel.
                          Voorbeeld : Een balspel met een hond.
                          1 ) Ik gooi een bal naar een hond maar omdat ik "gemeen" ben gooi ik de bal niet rechtstreeks maar via de weerkaatsing tegen een muur : de hond vangt de bal toch feilloos op.
                          2 ) Ik gooi de bal tegen de muur maar maak eerst een schijnbeweging naar een ander richting: de hond vangt de bal toch feilloos op.
                          Besluit : alhoewel die hond geen examen wiskunde of meetkunde kan afleggen gebeuren er in zijn hersenen een hele reeks processen die met tijd, meetkunde (in 3D), zenuwprikkels naar spieren enz. te maken hebben.
                          De hond staat feilloos op het juiste moment op de juiste plaats in de juiste houding en vangt de bal.
                          Als de mens dat proces wetenschappelijk wil beschrijven dan gebruikt die s , m, mA en mV o.a..
                          Last edited by Skitch; 2 januari 2017, 20:44.
                          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                            ..................
                            ..........................Het is een standaard die algemeen wordt aanvaard om gemakkelijk te kunnen communiceren/samenwerken/...
                            Dat is inderdaad zo. 100% gelijk.
                            En ik begrijp anonymous ( ) wel maar ben niet helemaal akkoord met zijn zienswijze.
                            Last edited by Skitch; 2 januari 2017, 20:54.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Er moet me toch eens einderlijk iets van het hart

                              bwa, en vloeken met de fysica doen ze ondertussen ook al (jaren) en je krijgt het echt niet aangeleerd..
                              Ik weeg 70kg en een klutske ...
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X