Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-135 upgraden naar 24-105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-135 upgraden naar 24-105

    hallo,
    ik heb nu de 18-135mm van canon, voor mijn canon 700d ik wil deze upgraden voor wat beter ik zou voor de 24-105 gaan.
    is dit een goede upgrade?
    of neem ik beter de 24-70?
    alvast bedankt voor je antwoord

  • #2
    Re: 18-135 upgraden naar 24-105

    Daar krijg je waarschijnlijk spijt van vanwege de 24mm. Beter voor een 17-50/55 gaan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: 18-135 upgraden naar 24-105

      Waarom wil je upgrade ? Wat mis je nu ?
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: 18-135 upgraden naar 24-105

        ik vind dat er in de hoeken enzo veel chromatische aberratie is

        Comment


        • #5
          Re: 18-135 upgraden naar 24-105

          Ik had 1.5 jaar geleden hetzelfde gevoel, en ben overgestapt van een 18-135 IS USM naar de 24-105 L IS USM als 'wandel-lens'. Ik moet zeggen dat het verschil in beeldkwaliteit, voor zover aanwezig, absoluut verwaarloosbaar is. Ik heb bij mijn 18-135 nooit veel van CA gemerkt (kan ook een beetje exemplarisch zijn natuurlijk). Ik miste inderdaad zeker de groothoek, en ben ondertussen dan ook deels overgestapt naar het gebruik van een 15-85 IS USM die optisch zeker in dezelfde categorie zit. De 24-105 is iets lichtsterker, ok, maar of dat voldoende is om als nuttige upgrade te tellen?

          Comment


          • #6
            Re: 18-135 upgraden naar 24-105

            Oorspronkelijk geplaatst door winnedm Bekijk bericht
            ik vind dat er in de hoeken enzo veel chromatische aberratie is
            Heb je een vb foto ? Is dat de enige reden ?
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: 18-135 upgraden naar 24-105

              is de 17-40 dan een goede optie dan heb ik nog denk ik een scherpere foto en op mijn aps-c camera heb ik dan 17*1,6=27,2 tot 40*1,6=64mm lens denk ik dan toch

              Comment


              • #8
                Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                Blijf bij uw 18-135 als wandellens en als je groothoek bij wilt koop dan een Canon EF-S 10-18mm F4.5-5.6 IS STM of een Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM.
                En t' is het moment want Canon heeft een cache back.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                  Oorspronkelijk geplaatst door winnedm Bekijk bericht
                  is de 17-40 dan een goede optie dan heb ik nog denk ik een scherpere foto en op mijn aps-c camera heb ik dan 17*1,6=27,2 tot 40*1,6=64mm lens denk ik dan toch
                  Nogmaals ... zijn je fotos dan niet scherp nu ? Is dat wel zeker de fout van de lens ?
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                    Waarom zou je een FF lens kopen voor je Crop body... je verliest heel wat groothoek en je krijgt er een zware lens voor in de plek.

                    Kijk eens naar de Sigma 17-50mm F2.8, lichtsterk, scherper dan je huidige lens, relatief compact, ... Maar verwacht ook geen wonderen... Je foto's gaan niet plots 2keer beter zijn dan met je huidige lens...
                    (minder dan de helft van de prijs dan die Canon 17-40...)

                    Chromatische Abb haal je op 2 seconden weg in Lightroom...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                      De Tamron 17-50 is nog iets beter dan de Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        De Tamron 17-50 is nog iets beter dan de Sigma.
                        Sigma is evenscherp, heeft stabilisatie, focust sneller en kost evenveel. Keuze is dan snel gemaakt...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 18-135 upgraden naar 24-105

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Waarom zou je een FF lens kopen voor je Crop body... je verliest heel wat groothoek en je krijgt er een zware lens voor in de plek.
                          Dat lees ik de laatste tijd zo vaak. Ik begrijp die redenering niet.
                          Om te beginnen, is elk model van lens anders in ontwerp, ongeacht de beeldcirkel, dus het is zeer goed mogelijk dat je redenen ziet om de full frame lens boven de crop lens te verkiezen.
                          Daarnaast heeft de extra glasdiameter ook het voordeel dat er minder kans is op zichtbare aberraties in de kleinere beelduitsnede.

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Chromatische Abb haal je op 2 seconden weg in Lightroom...
                          Mee eens. Is geen probleem.

                          Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                          Sigma is evenscherp, heeft stabilisatie, focust sneller en kost evenveel. Keuze is dan snel gemaakt...
                          Vind ik ook.
                          Beide zijn scherp over het hele bereik, maar de Sigma is vooral aan het langste eind wat beter.
                          Scherpstelmotor van de Tamron kan zeer hinderlijk zijn in een stille omgeving. De VC versie heeft bovendien een stabilisator die traag tot stilstand komt en bijgevolg zelfs bewegingsonscherpte kan veroorzaken.
                          Helaas draait de ring van de Sigma eveneens mee bij het scherpstellen. Waarom dat zo is, begrijp ik niet, aangezien het toch een HSM scherpstelmotor is...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment

                          Working...
                          X