Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera aankoop advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera aankoop advies gevraagd

    Hi,
    Ik ben nieuw hier, heb nog geen digitaal toestel (nooit gehad) en zoek nu vervanging voor mijn EOS 650.
    Ik ben nog niet 100% overtuigd dat ik digitaal moet gaan, jullie kunnen me misschien overtuigen en hopelijk ook het juiste toestel aanraden (of althans een poging daartoe doen).
    Omdat ik best besef dat dat niet makkelijk is, geef ik hieronder heel wat uitleg over wat ik ermee wil doen en wat ik zelf belangrijk vind.

    Mijn achtergrond.
    39 jaar. Begonnen op 15-jarige leeftijd met een Canon AE-1, 50mm lensje. Later gevolgd door nog een 28mm en een 80-200. In die eerste jaren ook zelf beginnen ontwikkelen (Z/W).
    Toen de AF van de grond kwam de hele zwik van de hand gedaan voor een Canon EOS 650, met 28-70mm zoom en een Speedlite 420EZ. Nooit andere lenzen gekocht, nooit meer zelf ontwikkeld.
    Ondertussen is dit toestel al 16 jaar oud (zou ik nooit verwacht hebben voor iets met zoveel elektronica in), en het begint me serieus in de steek te laten (zwarte foto's, wellicht bij hogere sluitertijden) en dus aan vervanging toe.

    Musts.
    een SLR-feel.
    Ik hou niet van compacte toestelletjes, ik wil mijn linkerhand onder de lens, de rechter boven de sluiterknop.
    zoomen op de lens
    hangt samen met de slr-feel. Vernomen dat dit zowel mechanisch als motorisch kan, en dat de motorische soms nogal 'raar' reageren. Klopt dit ?
    een goede zoeker
    een heldere zoeker die 100% overeen komt met wat op de foto komt
    geen shutterlag
    een zoom die begint bij 28mm.
    Tot waar die gaat is minder belangrijk, ik heb 16 jaar met 70mm kunnen leven, alhoewel er uiteraard tijden waren waarop ik 'tekort schoot'.
    externe flash
    Mogelijkheid om een bouncende flash aan te sluiten, ik haat rechtstreeks flashen

    Gebruik.
    Huis- en tuingebruik, basically. Vakanties, uitstapjes, evenementen, kinderen (5jr & 4jr).
    Gemiddeld ongeveer een filmpje van 36 per maand.
    Ik ben niet van plan veel foto's bij te werken in Photoshop of wat dan ook. Ik
    besteed veel aandacht aan de foto op het moment dat ik hem neem, en dan moet hij maar goed zijn. Momenteel heb ik op een filmpje van 36 opnamen maar maximum een handjevol die echt niet geslaagd zijn.
    Ik ben ook niet van plan veel vergrotingen te laten maken. Heel af en toe eens misschien, maximum op A3 formaat.
    Ik ben wel van plan veel foto's te laten afdrukken, omdat ik het 'foto in de handen' gevoel niet kwijt wil.
    Hier staan dus al een aantal argumenten die duidelijk een analoge opvolger niet uitsluiten.

    Budget.
    1000€ vind ik heel wat geld, maar ik heb me er al wat op ingesteld dat ik met mijn 'musts' lijstje er moeilijk onder kan.
    Nu kan ik best wel wat geld geven aan een goed toestel, maar dan wil ik wel
    kwaliteit en gaan zaken als 'een beetje stof op de CCD' me serieus irriteren (ook al omdat ik niet veel wil bijwerken op de PC).
    Als ik een DSLR neem zit ik wellicht sowieso boven de 1500€, en dan doet het pijn om te weten dat het analoog 1000€ goedkoper kan. Daar kan ik al heel wat filmpjes voor laten ontwikkelen.

    Toestellen die me interesseren (digitaal)
    Nikon D70
    Sony 828 (maar de purperen horror stories schrikken me af)
    Olympus 8080 (maar die zoomt blijkbaar niet traploos ?)
    EOS 300D (maar die blijkt niet zo stevig gebouwd als mijn 650)
    Minolta A2

    Bij Canon blijven levert me niet veel op.
    M'n 28-70 voldoet door die factor x1.5 niet meer aan mijn musts, en mijn flits is van het EZ type en blijkbaar zijn enkel de EX-en uitwisselbaar.

    Zo, bedankt voor het lezen van zo'n lange post. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

  • #2
    Re: Camera aankoop advies gevraagd

    1 Raad:
    als je kunt, wacht dan nog een maandje. Op het eind van de maand is er de PhotoKina, en iedere zichzelf respecterende fabrikant komt dan met nieuwtjes op de proppen. Sommige toestellen zullen in prijs zakken, andere verdwijnen van de markt...

    Maar om je ff op weg te helpen: de F828 en de C-8080 vallen af want hebben een EVF (electronic viewfinder - een LCD'ke achter een glaske ) en die zijn niet te doen. De Minolta A2 heeft dat ook, maar de resolutie ligt hoger, dus mss wordt dat leefbaar (voor mij in elk geval niet ). Nog een voordeel van de Minolta: heeft AS (Anti-Shake) aan boord, en dat is handig.

    tussen de D70 en de 300D zou ik de D70 nemen (wel met dien verstande: de zoeker is K-L-E-I-N bij beide camera's - controleer ff voor je er ene koopt, maar blijkbaar ben ik de enige op deze planeet die niet met de zoeker van een 300D of D70 kan leven )
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Camera aankoop advies gevraagd

      Eigenlijk komt uw vraag neer op ga ik digitaal of blijf ik analoog. Dit is DE budgettaire doorslaggevende factor. Uw wensen op analoog vlak zijn eenvoudig in te vullen met 500 euro. Op digitaal vlak ben je bijna verplicht een DSLR te nemen met uw wensen. Je schiet 36 foto's per maand. Dit is geldig als je analoog blijft, omdat je weet dat elke druk op de knop x euro kost. Ga je digitaal, dan kost een druk op de knop niks en ga je dus ook heel wat veelvuldiger op de knop drukken en ga je ook heel wat meer creatief experimenteren (eens in die richting, eens zo, eens anders, ....) Ik vermoed dus dat je nog de bijkomende vraag voor jezelf zal moeten stellen dat ALS je zou overschakelen naar digitaal, je fotogedrag niet zal veranderen en je niet een soort nieuwe hobby aansnijdt. Denk je van niet, dan zou ik met uw foto volume bij analoog blijven. Ik vermoed echter (uw specificaties geven duidelijk aan dat je weet waarmee je bezig bent) dat je, door analoog te blijven, een deel mogelijkheden niet zal benutten.

      Just my 2 cents...

      Groeten,

      Sim.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: Camera aankoop advies gevraagd

        Als ik je "verleden " lees , dan kan je niet om een digitale reflex heen, je kent een SLR en ik kan me moeilijk voorstellen dat je met andere toestellen even gelukkig gaat zijn. Budgetair ben je verplicht om uit te kijken naar een tweedehands, maar dit is niet echt een minpunt. Er komen vlot tweedehand toestellen op de markt. Met een D30 zou je bijvoorbeeld kunne vertrekken en die ga je nu vinden voor ongeveer 500 Euro, en je 28 -70 waarom zou die ni meer voldoen? Ik werk zelf met een 28-70 mm F2.8 L USM op een D60 en op 1D - Mark II, en dit is nog altijd mijn favoriete lens. Eventueel kan je een 15-30 van Sigma overwegen is nu met wat zoeken te koop voor 450 Euro.

        Met de bestanden van de D30 , niet tegenstaande slechts 3 Mega kan je perfecte A3's maken.

        my2cents
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Camera aankoop advies gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door simatix
          Eigenlijk komt uw vraag neer op ga ik digitaal of blijf ik analoog.
          Vermoedelijk wel hé. Had ik dat maar gevraagd, had ik iedereen veel tijd kunnen besparen.
          Oorspronkelijk geplaatst door simatix
          Ik vermoed dus dat je nog de bijkomende vraag voor jezelf zal moeten stellen dat ALS je zou overschakelen naar digitaal, je fotogedrag niet zal veranderen en je niet een soort nieuwe hobby aansnijdt. Denk je van niet, dan zou ik met uw foto volume bij analoog blijven. Ik vermoed echter (uw specificaties geven duidelijk aan dat je weet waarmee je bezig bent) dat je, door analoog te blijven, een deel mogelijkheden niet zal benutten.
          Ik ben vrij zeker dat mijn fotogedrag zal wijzigen en dat ik een nieuwe hobby aansnij (eigenlijk eerder een oude herontdek). Alles zal ineens weer boeiend, fris en opwindend worden. De 'okkasie'-markt is idd een te overwegen optie. Waar zouden jullie rondkijken ? Dit forum ? Winkels ? Koopjeskrant ? Zijn er aan te raden locaties ?

          Comment


          • #6
            Re: Camera aankoop advies gevraagd

            regelmatig de koopjeshoek bezoeken op dit forum
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Camera aankoop advies gevraagd

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
              regelmatig de koopjeshoek bezoeken op dit forum
              Klopt...

              En zo te lezen weet jezelf het antwoord wel...
              Je kent de voor en nadelen van beide systemen(uw huiswerk al gedaan !)

              De prijzen.. dat deed ons toen ook zeer hoor!

              Dus.. zeker weten een DSLR + lenzen + rand apparatuur zoals xdrive/(goede)flits/véél geheugen.

              Ik vrees dat je dan al 'ruim' boven de 2000 zit.

              Troost u ieder hobby kost geld, zelf wandelen en fietsen

              En opgelet, foto's bewerken komt gegarandeerd ook nog wel om het hoekje kijken, het is de digitale donkere kamer!

              Comment


              • #8
                Re: Camera aankoop advies gevraagd

                Ge moogt gerust zijn dat da zeer deed!!!!!!

                Ikzelf ben student en heb na zowat een jaar en half met mijn prosumerke bezig te zijn vorige maand een Nikon D70 gekocht. Mijn zuurverdiende vakantie-centjes er direct weer door gedraaid

                Nu, moet ik zeggen dat ik mij deze keuze nog totaal niet beklaag... Ik was eerder het type 'fotograaf' die met zijn prosumerke alle manuele toestanden zat uit te proberen enz. ( die zijn trouwens zeeeeeeeer beperkt op zo'n toestelleke ) Voor mij gaat er nu een nieuwe wereld open. Ik geef toe dat ik lang nog niet de foto's trek die ik zou willen trekken, maar al doende leert men en het is leuk om wel degelijk een evolutie te zien in de foto's die je trekt...

                Moraal van het verhaal... Zo nen D70 is echt wel een tof machien Als je twijfelt, vraag zeker is info over die D70 en zijn specificaties!!
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: Camera aankoop advies gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Met de bestanden van de D30 , niet tegenstaande slechts 3 Mega kan je perfecte A3's maken.

                  my2cents
                  Ik gooi daar nog eens 2 centjes bij met de aanvulling dat ik juist gisteren een zending binnenkreeg van PhotoBox. A2-poster, geschoten met een D30. Echt hoor, dat gaat nog prima!

                  Op fotoapparatuur wordt de D30 te hooi en te gras aangeboden, vaak inclusief objectiefjes en extra CF kaartjes. Prijzen voor een setje zo rond de 800 euro. Je zult er alleen nog een flitsertje bij moeten aanschaffen, want die zit er zelden bij. Voor € 1000,- moet dat lukken lijkt me.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera aankoop advies gevraagd

                    Voorbeeld:
                    - vroeger twee rolletjes (x24) mee op vakantie. De overgebleven ruimte na de vakantie opvullen met flauwekul. Wachten tot je de foto eindelijk binnen hebt. Foto's in de kast en meestal nooit meer naar omzien.

                    - nu twee kaartjes (512 en 128) maak 500/600 foto's alleen in de vakantie. Uitproberen en uitproberen. Gooi er ca. 150 weg en kijk 's avonds op vakantie al naar de foto's die ik overdag heb gemaakt. Prachtig!! Moet wel zeggen dat ik een laptop meeneem op onze rondreizen, al jaren het (mooie) binnenland van Spanje. Thuis even nazien en als nodig is corrigeren voor m'n LCD scherm, CD branden en gewoon op de computer laten staan. Heb zeker dit jaar al wel drie keer de foto's van 3 jaar geleden gezien.

                    Conclusie: Doen!!! 'k Heb zelf een D70 en kan hem je aanraden. Stof op de CCD?? Ik niet niet, maar wel op de foto's in het plakboek waar ik nooit meer naar kijk.

                    Succes met je beslissing

                    met groet
                    Chris
                    NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera aankoop advies gevraagd

                      Ik ben ongeveer 1 maand in het bezit van een Canon 300d, gekocht 2de hands voor 750€. Ik ben zeer tevreden met dit toestel. Ik heb er ook nog een 2de hands lenske van Sigma (28-105 2.8-4) bijgekocht voor 75€ ( 6 maand oud met garantie). Nu zou ik graag nog een Sigma 70-300 hebben.
                      Als je dit samentelt dan kom je ongeveer aan 1000€. En meer heb ik voorlopig niet nodig.

                      Zoals de vorige posters al vertelden, je schiet echt wel meer fotokes met een deftig digitaal toestel en je probeert ook meer uit, zonder dat het je één cent kost en je ziet direkt het resultaat.

                      Moest ik u zijn zou ik de 2de hands sites geregeld raadplegen (dagelijks), en wacht af tot je "de" koop kan doen.

                      Success,

                      Raf

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera aankoop advies gevraagd

                        Ge zijt allemaal bedankt hé, voor het goede advies.
                        Ik had wel gemerkt dat er 'veel beweging' zat op dit forum, maar dat ik zo snel zo veel reacties zou krijgen had ik niet verwacht.
                        Tot ik de digitale knoop doorhak blijf ik uiteraard wel wat rondsnuffelen hier, en anders ... kent er iemand de URL van belgium analogue ??

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera aankoop advies gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door 650
                          Ge zijt allemaal bedankt hé, voor het goede advies.
                          Ik had wel gemerkt dat er 'veel beweging' zat op dit forum, maar dat ik zo snel zo veel reacties zou krijgen had ik niet verwacht.
                          Tot ik de digitale knoop doorhak blijf ik uiteraard wel wat rondsnuffelen hier, en anders ... kent er iemand de URL van belgium analogue ??
                          Ook na het doorhakken van de knoop blijven rondkijken hoor. Hier is altijd wel iets interessants te zien of te horen
                          Albums
                          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera aankoop advies gevraagd

                            Zo, de knoop is effectief en weloverwogen doorgehakt.
                            Vorige week heb ik me een D70 aangeschaft, in de kit met 18-70 en 70-300.
                            De 70-300 heb ik er nog niet eens opgedraaid, maar voor die kleine meerprijs kan je ze moeilijk laten liggen, vond ik. Afgaand op het aantal D70-threads de jongste dagen verkoopt het spul als zoete broodjes.
                            Vermits ik een Win98-PC heb, heb ik m'n foto's nog niet in volle glorie kunnen bewonderen, maar op 't displayke zien ze er al niet slecht uit. De software kan maar geïnstalleerd worden vanaf 98SE, ik hoop vanavond m'n PC te upgraden.
                            Tot dusver heel tevreden met m'n Nikon, met de kleine zoeker zal ik moeten leren leven (toch veel minder aangenaam dan op m'n oude Canon), en ook de focus-aanduiding is een beteke subtiel.

                            Volgens mijn verkoper kan je na het installeren van de demo van Capture 4, en na het vervallen van de tijdelijke licentie daarvan, geen NEF (RAW) files bewerken, ook niet met PictureProject !? Dat lijkt me wel sterk. Iemand die dat kan weerleggen/bevestigen ?
                            En hoe zit dat eigenlijk met NEF vs RAW. One and the same ? Ik veronderstel dat dat een .NEF extensie wordt op je PC, kan je dat dan gewoon renamen naar een .RAW ? Ondersteunen PhotoShop/Paintshop/... NEF ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera aankoop advies gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door 650
                              En hoe zit dat eigenlijk met NEF vs RAW. One and the same ? Ik veronderstel dat dat een .NEF extensie wordt op je PC, kan je dat dan gewoon renamen naar een .RAW ? Ondersteunen PhotoShop/Paintshop/... NEF ?
                              Alvast veel succes en plezier met je nieuwe speeltje...

                              NEF en RAW zijn eigenlijk zo ongeveer hetzelfde. Elk merk kiest zijn eigen benaming, maar ook de opbouw van het bestand! Bij Canon hebben die de extensie CRW... Je kunt die dus niet zomeer even hernoemen, want daarmee kun je het nog niet lezen. ZO is het bijvoorbeeld dat je bij Canon al een verschil qua opbouw in het bestand hebt tussen vb 10D en 20D. Daardoor heb je een ander convertor nodig om het bestand te kunnen lezen... Dat zal net zo zijn bij Nikon...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X