Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomlens voor EOS 300D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomlens voor EOS 300D

    ik heb sinds vrijdag mijn EOS 300D (en content dat we zijn! ) en zou nog een extra zoomlens willen aanschaffen in de toekomst.
    De pa van m'n vriendin heeft een ouwe 100-300mm Canon lens die ik eens getest heb. Da's nu wel lichtjes overdreven, want die wordt dan 160-480mm
    Nu vond ik op de site van Canon de EF 55-200 f/4.5-5.6 II USM.
    Oorspronkelijk geplaatst door Canon
    Het is een uitstekende toevoeging aan de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 – het standaard objectief voor de EOS 300D.
    Lijkt me dus prima, maar ik ben dan ook niet echt een kenner.
    Wat zijn de voor- en nadelen van deze lens?
    Prijs lijkt me OK: 275-300€

    Op de site van Sigma vond ik ook nog een 55-200mm lens.
    Is deze beter/slechter, goedkoper/duurder?
    Past die wel? Ik dacht dat Sigma ook lensen voor Canon maakt, maar misschien deze niet? Vind het niet onmiddellijk terug...
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

  • #2
    Re: zoomlens voor EOS 300D

    Als ik je een raad mag geven:
    hou het op de 100-300 van de schoonpa als je die aan een prijske kunt krijgen: zul je geen spijt van krijgen.

    In elk geval: de 55-200's van zowel Canon en Sigma (die dus wel degelijk in Canon-uitvoering bestaat) kunnen mij alvast niet overtuigen...

    De Sigma 75-300 Apo schijnt ook iets goeds te zijn...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: zoomlens voor EOS 300D

      Ik heb ook de 300D met kitlens en de sigma 75-300 APO. Zeer goede lens en niet al te duur (220€)
      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

      Comment


      • #4
        Re: zoomlens voor EOS 300D

        Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
        hou het op de 100-300 van de schoonpa als je die aan een prijske kunt krijgen: zul je geen spijt van krijgen.
        Da's wel uitgesloten, want die gebruikt hij zelf heel regelmatig.

        Wat is er niet goed aan die 55-200 dan?
        Die leek me eigenlijk ideaal: dan zit er geen optisch 'gat' tussen mijn 18-55 en (eventueel) 75-300. Zal wel mijn slechte, onwetende redenering zijn zeker?
        Canon EOS 40D + grip + handstrap
        EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
        Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

        Comment


        • #5
          Re: zoomlens voor EOS 300D

          dat gat vind ik eigenlijk verwaarloosbaar. Maar bij 200 en 300 dat is wel een verschil vind ik en voor een pak minder geld een zeker even goede lens
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #6
            Re: zoomlens voor EOS 300D

            Oorspronkelijk geplaatst door Freeco
            Da's wel uitgesloten, want die gebruikt hij zelf heel regelmatig.

            Wat is er niet goed aan die 55-200 dan?
            Die leek me eigenlijk ideaal: dan zit er geen optisch 'gat' tussen mijn 18-55 en (eventueel) 75-300. Zal wel mijn slechte, onwetende redenering zijn zeker?

            Het 'gat', zoals jij dat zo schoon uitdrukt, is niet zo spectaculair als op het eerste gezicht lijkt. Zelfs een combinatie 18-55 en 100-300 is nog goed te doen.

            Ik ben geen voorstander van die 55-200's omdat ik denk dat dat 'colafleskes' zijn (als ik het zo eens plastisch mag uitdrukken. )

            BTW: ik heb een originele Canon 100-300 USM in uitstekende staat en met zonnekap te koop. Doe evt. een bod...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: zoomlens voor EOS 300D

              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
              dat gat vind ik eigenlijk verwaarloosbaar. Maar bij 200 en 300 dat is wel een verschil vind ik en voor een pak minder geld een zeker even goede lens
              misschien heb je wel gelijk: had nog niet gezien dat het quasi dezelfde prijs is voor de 55-200 als voor de 70-300mm
              zal wel een stabiel handje mogen kweken op 300 (=480mm), maar daar dient een tripod wel voor natuurlijk
              Canon EOS 40D + grip + handstrap
              EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
              Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

              Comment


              • #8
                Re: zoomlens voor EOS 300D

                Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                BTW: ik heb een originele Canon 100-300 USM in uitstekende staat en met zonnekap te koop. Doe evt. een bod...
                zal er nog eens over denken
                hoe dan ook, tis nog niet voor onmiddellijk... mijn fun-budget voor deze maand is op met die aanschaf van mijn 300D
                Canon EOS 40D + grip + handstrap
                EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                Comment


                • #9
                  Re: zoomlens voor EOS 300D

                  Ik heb me juist de EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM
                  kado gedaan, en na de eerste testen ben ik er zeer tevreden van.

                  Werner
                  Canon 5D MkII+30D, EF70-200L, EF24-70L, EF50 1.4, EFS 10-22, Sigma 18-50 2.8, 580EX
                  http://photo.wvesoft.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoomlens voor EOS 300D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Werner
                    Ik heb me juist de EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM
                    kado gedaan, en na de eerste testen ben ik er zeer tevreden van.

                    Werner
                    Sinds eergisteren ben ik ook in het bezit van een Canon EF 75-300 III USM f/4-5.6

                    Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om deze uitvoerig te testen.
                    Dit zal waarschijnlijk iets voor dit weekend zijn.
                    *Nikon D300s + MB-D10 + SB-900 +18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX II + *Nikon D200 + SB-800 + 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX*

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoomlens voor EOS 300D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Werner
                      Ik heb me juist de EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM kado gedaan, en na de eerste testen ben ik er zeer tevreden van.
                      is het enige verschil van de jouwe met die andere 75-300 de "image stabilisation"?
                      Die is wel het dubbele van de prijs, dus die van jou zal het dan wel niet worden... Misschien die gewone 75-300, of misschien een goeie 2de hands op de kop tikken.
                      We'll see, nog tijd genoeg om info te vergaren
                      Canon EOS 40D + grip + handstrap
                      EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                      Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                      Comment


                      • #12
                        Re: zoomlens voor EOS 300D

                        zo, het wordt eens tijd om deze thread verder te zetten: ik overweeg nog vóór de kerst een 75-300mm aan te kopen.
                        Nu twijfel ik nog over 3 zaken:

                        * waar koop ik 'm?
                        Ik kocht mijn body bij Vanden Borre, dus daar moet ik al niet zijn voor lenzen. Het is ook al een hele tijd geleden dat ik nog eens een fotograaf binnengestapt ben. Hier op de linkpagina vond ik CameraOnline.be en Focilux. De eerste is toch wel een stukje goedkoper, de 2de is niet zo ver uit m'n buurt en dus ook misschien wel praktisch. Maar er moeten toch nog wel goeie en niet te dure zaken zijn? Iemand een aanrader?
                        2de handsjes sluit ik niet uit, maar moet wel goeie kwaliteit zijn...

                        * Canon of Sigma (of ander)?
                        Ik veronderstel dat een Canon-body met Canon-lens het ideale resultaat geeft, of vergis ik me daarin. Kan iemand me zeggen waarom ik een gelijkaardige lens van Sigma zou nemen, ipv het Canon model? Prijs? Kwaliteit?

                        * met of zonder IS?
                        Dit is nog mijn grootste kopzorg...
                        Ik durf niet te beweren dat ik een vaste hand heb, en als mijn 300D er nog eens 480mm van maakt (vergrootfactor 1.6) denk ik dat ik nogal veel bewogen foto's ga hebben. Zeker onder slechte lichtsomstandigheden.
                        Maar als je dan naar de prijs gaat kijken, vraag ik me af of IS echt wel de prijs waard is. Als beginnend amateur dan toch... Ik heb enkel nog maar een 300D met bijhorende kitlens en een opbergtas. Misschien besteed ik die meerprijs van de IS beter aan een statief of sparen voor een flitser?

                        Kan iemand me dus een tikje helpen?
                        Canon EOS 40D + grip + handstrap
                        EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                        Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                        Comment


                        • #13
                          Re: zoomlens voor EOS 300D

                          Ik zou zeker ook de optie bekijken om de, in het komend voorjaar pas verkrijgbaar, Tamron 18/200 mm zoom eens te bekijken. Volgens mij moet dat een perfecte zoom zijn. Geen lens meer verwisellen en toch een 28 mm groothoek en ook een 300 mm tele. wat wil je nog meer, geen lenzen verwissellen en ook geen stof of de CCD..........
                          Pentax K10D

                          Comment


                          • #14
                            Re: zoomlens voor EOS 300D

                            I'll keep it in mind. 514$ zie ik... En da's nog zonder beeldstabilisatie zeker?

                            Niemand anders?
                            Canon EOS 40D + grip + handstrap
                            EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                            Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                            Comment


                            • #15
                              Re: zoomlens voor EOS 300D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Freeco
                              * Canon of Sigma (of ander)?
                              Ik veronderstel dat een Canon-body met Canon-lens het ideale resultaat geeft, of vergis ik me daarin. Kan iemand me zeggen waarom ik een gelijkaardige lens van Sigma zou nemen, ipv het Canon model? Prijs? Kwaliteit?

                              * met of zonder IS?
                              Dit is nog mijn grootste kopzorg...
                              Ik durf niet te beweren dat ik een vaste hand heb, en als mijn 300D er nog eens 480mm van maakt (vergrootfactor 1.6) denk ik dat ik nogal veel bewogen foto's ga hebben. Zeker onder slechte lichtsomstandigheden.
                              Maar als je dan naar de prijs gaat kijken, vraag ik me af of IS echt wel de prijs waard is. Als beginnend amateur dan toch... Ik heb enkel nog maar een 300D met bijhorende kitlens en een opbergtas. Misschien besteed ik die meerprijs van de IS beter aan een statief of sparen voor een flitser?

                              Kan iemand me dus een tikje helpen?
                              De Canon 75-300 USM staat niet echt bekend als een scherpe lens, die heb ik zelf ook gehad, en tot 200mm is die vrij goed, maar tegen de 300mm aan is scherpte en contrast ver te zoeken . De Sigma lenzen in dit bereik zouden iets beter presteren.

                              En beeldstabilisatie is werkelijk een goede hulp bij het maken van foto's met een wat langere sluitertijd. Met mijn 100-400L IS maak ik geregeld scherpe foto's aan 400mm, met een sluitertijd van 1/30sec, gewoon uit de hand. Dat lukte nooit met de 75-300 zonder IS. Een 100-400 L IS is heel goed, maar ook erg zwaar, en ook veel duurder.

                              Voor een lage prijs, kijk ook eens bij:
                              www.cornevaniperen.nl en www.sdcard.be
                              Er zijn nog meer goede webwinkels, maar bij deze twee heb ik zelf al materiaal besteld, en de prijzen zijn veel lager dan die van de winkels in Belgie.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X