Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

    Hallo,

    ik kom hier zomaar met de deur in huis vallen maar ik heb een probleem dat m'n petje te boven gaat.
    Mijn dochter is zeer geïnteresseerd in fotografie en heeft al enkele jaren een canon EOS 500D. Best al een gedateerd toestel maar ze gebruikt het nog graag en ja, een nieuw toestel is toch wel wat duur
    Nu heeft ze voor de kerst een complete studioverlichtingsset van ons gekregen (2 softboxen combinatie flits en daglicht, achtergrondsysteem + achtergronddoeken).
    Bij de set was een synchronisatiekabel meegeleverd doch die kunnen we blijkbaar niet inpluggen op de canon EOS 500D.
    Ik heb haar dus een triggersetje voor canon besteld (FALCONEYES RF-DD4).
    Probleem is nu het volgende:
    bij de triggerset steekt een erg beknopte Engelstalige handleiding. Ondanks dat denk ik dat het niet moeilijk aan te sluiten is.
    Nieuwe batterijtjes er in en aansluiten op de SYNC aansluiting op de flitser, ander deeltje op de flitssocket van de camera bevestigen. Bij inschakelen van de studioflitsers brandt er kort een rood ledlampje op de receiver, het andere ledlampje blijft lngzaam knipperen.
    Als er op de TEST knop van de zender wordt gedrukt flitsen de twee studioflitsers mooi gelijk. Als de zender op de camera wordt bevestigd en er wordt dan een foto genomen, gebeurt er helemaal niets. De studioflitsers biepen niet, flitsen niet, totaal niets.
    Ik heb de camera al op alle andere standen gezet (M, AV, Tv,...) doch niets lijkt te helpen.
    Ik vind ook nergens op internet een oplossing.
    Ik las in de handleiding dat, als de batterijen bijna leeg zijn, de led op de reciever begint te knipperen maar de batterijen zijn nieuw, ik heb zelfs tot 2x toe gewisseld en dat lampje blijft knipperen.
    Heeft hier iemand een oplossing?
    Dank je wel.

  • #2
    Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

    Bijgeleverde batterijen zijn vaak redelijk oud, vaak in China erbij verpakt.
    Staat de flitsinstelling op de camera op M en niet op TTL? Staat de sluitertijd boven de sync tijd?

    Zonder tirggers: camera flits op M met de minste kracht laten flitsen en dan de flitsen via IR triggeren, eventueel nog een Nikon SG 3IR kopen om de pop-up geheel onzichtbaar te maken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

      Wat ik probeer te doen is wat meedenken, ik ken persoonlijk de RF-DD4 niet ,zo te lezen flits alles met de zender, dan kan het zijn dat het schoentje van uw zender niet past op de camera ( contacten). Staat uw camera juist ingesteld bv als master, en op dezelfde groep ( ken uw cam ook niet) als die mogelijkheid bestaat.En het knipperen kan ook de standby zijn van de ontvangers. Er zijn wel adapterblokjes verkrijgbaar, bv sony had dit ook nodig in het verleden, mischien nog .Je kan eens een mailtje sturen als het niet lukt naar fotoshop aalten, die ga je zeker kunnen verder helpen.mvg Guido
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

        Toestel op manueel
        Sluitertijd 1/125

        Kijk in het menu van het fototoestel of flitser is ingeschakeld.
        Indien je kan moet je bij externe flitser manueel instellen en 1e gordijn.

        indien dat niet werkt kijk dan na of het contact van de trigger wel contact maakt met het middencontact van het toestel.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

          Oorspronkelijk geplaatst door julio63 Bekijk bericht
          Als de zender op de camera wordt bevestigd en er wordt dan een foto genomen, gebeurt er helemaal niets. De studioflitsers biepen niet, flitsen niet, totaal niets.
          Normaal is deze set zowat plug en play als je de beschrijving leest.
          Je kunt een paar dingen na gaan,
          - staat de camera ingesteld om te flitsen? (ik veronderstel van wel)
          - kan dit getest worden met een externe flitser zodat we zeker zijn dat de camera ok is?

          - zit de zender goed op de voet van de camera,
          steekt het pinnetje aan de onderkant goed uit.
          zit de zender vergenoeg op de voet? toch niet te ver? komt het pinnetje terecht op het midden contact?

          is er een mogelijkheid om de zender op een andere camera te testen?

          Comment


          • #6
            Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            indien dat niet werkt kijk dan na of het contact van de trigger wel contact maakt met het middencontact van het toestel.
            Ik heb dit ook gehad: blijkbaar had ik niet voldoende geduwd zodat de contacten niet overeenkomen


            Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

              Hallo,

              Op mijn canon werkt een trigger (zender) niet wanneer liveview aanstaat (en ook niet de display op bekijken van de vorige foto).

              Groeten,

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

                Beste,

                ik heb enige weken ziekenhuisopname achter de rug en kan nu pas terug reageren.
                Allemaal bedankt voor de reacties maar blijkbaar had het met een "slecht" contactje te maken. Door het omgekeerd vastzetten van het zendertje op de flitsschoen, werkte het zonder problemen. Nadien het zendertje in de juiste positie op de flitsschoen geplaatst en het bleef werken. Wij allemaal gelukkig :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met triggerset Falconeyes RF-DD4

                  Dus iedereen gelukkig ;-)
                  Bedankt om het ons te laten weten.

                  -TT-

                  Comment

                  Working...
                  X