Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VTM heeft mijn foto gebruikt.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VTM heeft mijn foto gebruikt.

    Hey juppekes

    In het middagnieuws van vandaag hebben ze een van mijn foto's gebruikt bij de reportage van dat vissersschip dat verongelukt is.

    Het is natuurlijk een foto die iedereen zomaar van het net kan pikken.

    Deze: https://www.marinetraffic.com/en/pho...09995/#forward

    Wat ze wel hebben gedaan bij vtm is een stuk van de foto gesneden met mijn naam erop en ook dat copyright tekentje en daarna gewoon mijn naam erop gezet zonder dat tekentje.

    Ik heb ook geen vermelding gekregen dat ze mijn foto zouden gebruiken.

    Is dat een beetje de gebruikelijk weg, of zijn ze daar niet correct bezig bij vtm.

    Ik had toch op zijn minst een mail verwacht met de vraag om deze te gebruiken.
    Bootjes

  • #2
    Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

    Tijd geleden ook gehad met de VRT ... naam en Copyright hebben ze eraf geknipt en geen enkele vermelding gemaakt, niets gevraagd, niets gemeld.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

      Ik zie dit dagelijks gebeuren ook op mijn werk tijdens meetings gebruiken ze in hun presentatie foto's van een ander die ze via google gevonden hebben.Ik denk dat mensen er niet meer bij stilstaan.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

        Wat je niet wil gepikt zijn moet je maar niet openbaar zetten, simpel toch.

        Comment


        • #5
          Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

          Leuk is dit niet. Je kan altijd een advokaat raadplegen maar vrees dat het dan straatje zonder einde wordt en een dure bedoening.
          Toont ook dat ze weinig respect hebben. Bekijk het gewoon positief: ik ben toch maar in beeld geweest [emoji4]


          Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

            Als medewerker grafist op de communicatie bij de FOD Mobiliteit en Vervoer vroeg ik steeds de gebruiksrechten ter publicatie. Dat VTM dit vergeet vind ik niet kunnen. Het bewijst alleen maar het bergaf gaan van de kundigheid.

            Comment


            • #7
              Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat je niet wil gepikt zijn moet je maar niet openbaar zetten, simpel toch.
              Zet je wagen dan ook maar nooit op een openbare weg/parking. 😊

              Dat ze mijn foto gebruiken vind ik nog niet zo erg, maar dat ze de naam en Copyright er af knippen is nog iets heel anders.
              En een bedrijf zoals een openbare zender dat zelf veel Copyright regeltjes oplegt maar ze zelf gaat overtreden, is er fors over.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Zet je wagen dan ook maar nooit op een openbare weg/parking. ��

                Dat ze mijn foto gebruiken vind ik nog niet zo erg, maar dat ze de naam en Copyright er af knippen is nog iets heel anders.
                En een bedrijf zoals een openbare zender dat zelf veel Copyright regeltjes oplegt maar ze zelf gaat overtreden, is er fors over.
                Om copyright rechten te bekomen moet TS wel wat meer doen dan zelf zo een tekentje en zijn naam op de foto vermelden dacht ik....
                Bovendien als je de voorwaarden leest bij het posten van foto's op de meeste sites, dan verklaar je je akkoord met allerlei dingen waardoor je nergens moet gaan klagen.
                Dat het geen manieren zijn van VTM, 100% gelijk, maar ik denk dat hey juppekes op zijn hoofd kan gaan dansen voor de deur van VTM die mannen trekken zich niets aan van een simpele hobby fotograaf, bovendien hebben ze zijn naam wel degelijk vermeld, en dat copyright teken mogen zij verwijderen, daar dit toch maar een tekentje is dat TS gebruikt zonder er echt voor te betalen.
                Moest dat bv. werk zijn van de hand van een Vanfleteren, dan krijg je een heel ander verhaal, die mannen hebben "echte" rechten met voldoende bescherming en ook "echte" copyright bescherming.
                Zoals reeds gezegd, keur ik daarmee de handelswijze van de openbare zender niet goed, maar hier komen zagen over iets waar je toch niets kan aan doen heeft totaal geen zin, ik zou denken "yes mijn foto op tv"

                Comment


                • #9
                  Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zet je wagen dan ook maar nooit op een openbare weg/parking. ��

                  Dat ze mijn foto gebruiken vind ik nog niet zo erg, maar dat ze de naam en Copyright er af knippen is nog iets heel anders.
                  En een bedrijf zoals een openbare zender dat zelf veel Copyright regeltjes oplegt maar ze zelf gaat overtreden, is er fors over.
                  Dat is juist !
                  Als ze er bovendien nog de copyright afknippen getuigt dit van verregaande onbekwaamheid en oneerlijkheid, om niet te zeggen : kwaadaardigheid. Zelf zijn ze dan de eersten om met het vingertje te zwaaien.
                  Een foto die nu een kiekje is kan binnen 6 maanden een gegeerd object worden, ik geef altijd het voorbeeld van Clinton en Lewinsky.

                  Ik ben zelf tamelijk close met de projectleiders van de Handelsbeurs in Antwerpen waar ik 5x ben gaan fotograferen in mondelinge afspraak met het feit dat ze de beschikking kregen over de beelden en ze naar goeddunken mochten gebruiken. 2 Jaar geleden hebben ze een foto gebruikt voor de nieuwjaarswensen van de investmaatschappij, in feite hadden ze nooit toestemming moeten vragen maar dat hebben ze wél gedaan en mijn naamvermelding staat er op. Dat is klasse.

                  Betreft "openbaar zetten" Geert : alles wat op internet staat, staat openbaar.
                  Han Van Meegheren schilderde Vermeer zoals Vermeer zelf, alleen : hij zette er zijn eigen naam niet onder. Wat is het verschil ?

                  Ik steun VerSeg 100%

                  Comment


                  • #10
                    Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                    Ik zeg je dat je totaal geen recht hebt op een copyright teken zonder dat je daar de nodige stappen voor doet Paul.
                    En bovendien hebben ze TS zijn naam wel degelijk vermeld.
                    Of het mooie manieren zijn, dat is een ander verhaal, maar nieuws heet van de naald, daar hebben ze de tijd niet voor
                    om eerst te gaan vragen of ze je foto wel mogen gebruiken.
                    Last edited by Guest42; 31 december 2016, 10:32.

                    Comment


                    • #11
                      Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      .......................................... ik zou denken "yes mijn foto op tv"
                      Dacht ik ook toen ik één van mijn foto's in een toeristische brochure van een stad ergens in Frankrijk zag verschijnen.
                      Gewoon fier dat ze mijn foto gebruikten en dus waarschijnlijk goed vonden .
                      Raar dat sommige amateurfotografen zich plots zo goed als beroeps en/of beroemd vinden wanneer hun foto ergens gebruikt wordt.
                      Maar zoals altijd, ieder zijn mening zeker...

                      Comment


                      • #12
                        Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                        Hey juppekes


                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Om copyright rechten te bekomen moet TS wel wat meer doen dan zelf zo een tekentje en zijn naam op de foto vermelden dacht ik....
                        Bovendien als je de voorwaarden leest bij het posten van foto's op de meeste sites, dan verklaar je je akkoord met allerlei dingen waardoor je nergens moet gaan klagen.
                        Dat het geen manieren zijn van VTM, 100% gelijk, maar ik denk dat hey juppekes op zijn hoofd kan gaan dansen voor de deur van VTM die mannen trekken zich niets aan van een simpele hobby fotograaf, bovendien hebben ze zijn naam wel degelijk vermeld, en dat copyright teken mogen zij verwijderen, daar dit toch maar een tekentje is dat TS gebruikt zonder er echt voor te betalen.
                        Moest dat bv. werk zijn van de hand van een Vanfleteren, dan krijg je een heel ander verhaal, die mannen hebben "echte" rechten met voldoende bescherming en ook "echte" copyright bescherming.
                        Zoals reeds gezegd, keur ik daarmee de handelswijze van de openbare zender niet goed, maar hier komen zagen over iets waar je toch niets kan aan doen heeft totaal geen zin, ik zou denken "yes mijn foto op tv"
                        Ik weet ook wel dat mijn foto's zomaar te grabbelen staan.

                        En ik kom hier ook niet zagen, ik kwam hier gewoon een vraag stellen of dit de gebruikelijk weg is.

                        Natuurlijk ben ik blij dat mijn foto op de tv is gekomen, maar uit beleefdheid konden ze toch een mailtje sturen
                        Bootjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                          Hey juppekes




                          Ik weet ook wel dat mijn foto's zomaar te grabbelen staan.

                          En ik kom hier ook niet zagen, ik kwam hier gewoon een vraag stellen of dit de gebruikelijk weg is.

                          Natuurlijk ben ik blij dat mijn foto op de tv is gekomen, maar uit beleefdheid konden ze toch een mailtje sturen
                          Inderdaad Mriya daar ben ik het volledig mee eens, maar stel je in de plaats, er is een boot vermist/omgeslagen dan is dat
                          nieuws vers van de pers, wat tegenwoordig secondenwerk is om er als eerste mee naar buiten te komen.
                          Je kan dan moeilijk verlangen dat ze daar eerst contact voor met je opnemen? Zij kijken op het www op een vissers website, zien er je mooie foto
                          staan, verwijderen het copyright teken en vermelden de naam van de fotograaf.
                          Ja, misschien zouden ze je nadien nog een bedankje mogen sturen, dat zou mooi zijn.
                          Ikzelf heb in bijberoep een paar jaar voor Roularta gewerkt als fotograaf regio Hooglede, Gits, Staden.
                          Wat je er aan verdient is de moeite niet waard, integendeel daar steek je aan toe, maar je komt overal,
                          maakt contacten, krijgt een perskaart enz. en dat opent ook bepaalde deuren, kortom je weet wat er leeft, en
                          het gemeentebestuur en velen kennen je als "de fotograaf van de gazet"
                          Maar voor de verdienste moet je het zeker niet doen en copyright hebben ze bij Roularta zelfs niet op die foto's.

                          Comment


                          • #14
                            Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Om copyright rechten te bekomen moet TS wel wat meer doen dan zelf zo een tekentje en zijn naam op de foto vermelden dacht ik....
                            Je moet meer doen dan dat als je een organisatie wil aanstellen om voor u tussen te komen en/of rechten te innen.
                            Verder is men als nemer van een foto automatisch auteur en bezit men het auteursrecht.




                            Bovendien als je de voorwaarden leest bij het posten van foto's op de meeste sites, dan verklaar je je akkoord met allerlei dingen waardoor je nergens moet gaan klagen.
                            Daarom staan de foto's en teksten ook op een eigen website met duidelijke vermelding van de voorwaarden.
                            Maar lees ook dit:

                            Internetgebruikers gaan vaak uit van het idee dat zij vrij de foto’s die een fotograaf op een sociale netwerksite plaatste mogen gebruiken en reproduceren.

                            Dat is een vergissing. Originele foto’s worden beschermd door het auteursrecht. Internetgebruikers mogen ze niet van de sociale netwerksite plukken waar ze gepost werden om ze daarna ergens anders te kopiëren.

                            Wanneer een foto op een sociale netwerksite wordt verspreid, geldt het algemene principe van het auteursrecht dat de toestemming van de fotograaf moet gevraagd worden vooraleer zijn foto mag worden gebruikt (buiten het netwerk), en dit tot 70 jaar na het overlijden van de auteur-fotograaf.
                            Dat het geen manieren zijn van VTM, 100% gelijk, maar ik denk dat hey juppekes op zijn hoofd kan gaan dansen voor de deur van VTM die mannen trekken zich niets aan van een simpele hobby fotograaf
                            Dat men bij VTM niets zal bekomen klopt waarschijnlijk wel, maar bij het inpikken van de foto weten ze toch nog niet of het van een amateur of beroepsfotograaf is?
                            bovendien hebben ze zijn naam wel degelijk vermeld, en dat copyright teken mogen zij verwijderen, daar dit toch maar een tekentje is dat TS gebruikt zonder er echt voor te betalen.
                            Het Copyright teken is een standaard teken dat men kan typen, dazr hoeft helemaal niet voor betaald te worden ... zit trouwens in uw tekstverwerkingsprogramma, operating systeem en dergelijke en daar betaalt men al voor of heeft men gebruiksrechten gekregen.
                            Moest dat bv. werk zijn van de hand van een Vanfleteren, dan krijg je een heel ander verhaal, die mannen hebben "echte" rechten met voldoende bescherming en ook "echte" copyright bescherming.
                            De extra Copyrightbescherming dat zij nemen is vooral op hun naam, verder kunnen zij een organisatie aanstellen om voor hun rechten in te staan voor werken waar hun naam al dan niet bij vermeld staat.
                            Zoals reeds gezegd, keur ik daarmee de handelswijze van de openbare zender niet goed, maar hier komen zagen over iets waar je toch niets kan aan doen heeft totaal geen zin, ik zou denken "yes mijn foto op tv"
                            Het is toch niet omdat men er niets of weinig kan aan doen, dat TS er niet eens over mag praten/schrijven?
                            Aan het weer kunnen we ook niets veranderen, daar zijn anders al duizenden reacties op.
                            Het is eenieders recht om daar niet op in te gaan.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: VTM heeft mijn foto gebruikt.

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik zeg je dat je totaal geen recht hebt op een copyright teken zonder dat je daar de nodige stappen voor doet Paul.
                              En bovendien hebben ze TS zijn naam wel degelijk vermeld.
                              Of het mooie manieren zijn, dat is een ander verhaal, maar nieuws heet van de naald, daar hebben ze de tijd niet voor
                              om eerst te gaan vragen of ze je foto wel mogen gebruiken.
                              Het auteursrecht op ern foto, welke de fotograaf automatisch bezit, verbiedt het zonder toelating kopiëren, publiceren, bewerken en knippen van de foto en ook het verwijderen van enige items op de foto die door de auteur werden aangebracht.

                              Zijn naam wegknippen en elders vermelden is eveneens een aanpassing welke zonder toelating eigenlijk niet mag.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X