Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens verschil digi-ana

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens verschil digi-ana

    Gisteravond tijdens het douchen (ge ziet ik denk constant aan fotografie) was ik over lenzen aan het denken.
    Nu vroeg ik me af, aangezien de vergrotingsfactor bij digitale toestellen er is, wat je door de zoeker ziet...
    Nu kan ik begrijpen dat door de kleinere maat van sensor ipv filmpje het uiteindelijke beeld zal verschillen. Maar aangezien de sensor kleiner is gaat die dan niet gewoon een kleiner stuk van het gehele beeld opnemen? De afstand lens-sensor of lens-negatief is toch niet ineens 1,5 of 1,6 keer zo groot? Kortom waar komt de brandpuntsverlenging vandaan? Dit gaat wel allemaal dan over een SLR-camera. Het is me net onduidelijk omdat ik (denk ik) wel begrijp wat er bij compacttoestelletjes gebeurd.
    Daar is een kleine sensor die door een kleine brandpuntslens beeldvullend wordt belicht, wat hetzelfde effect geeft van een groter brandpunt...(of is dit fout?)
    Tja, nu weet ik het zelf niet meer.

    Komaan techneuten, laat den techniek ne keer spreken (maar wel in het Nederlands liefst...)


    Alvast bedankt,

    Geert


  • #2
    Re: Lens verschil digi-ana

    Het is een "schijnbare" brandpuntsverlenging omdat het opneemvlak kleiner is dan de beeldcirkel van het objectief. Dat normaal bedoeld is voor kleinbeeld en het nu met een APS opnameformaat moet stellen. Vandaar de 1.6 cropfactor. Je optiek blijft zich echter gedragen naar haar brandpunt en dat is net eender bij compactjes die werken met lensjes die maar enkele mm brandpunt hebben, dus die werken constant met een groothoeklens en vandaar de hoge scherptediepte.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Lens verschil digi-ana

      Inderdaad ... je slaat de nagel op de kop. Er is helemaal geen brandpuntsverlenging, maar een crop van het (eigenlijk grotere) beeld. Daarom dat bij die speciale 'digitale' lenzen die je niet op een analoge body kan gebruiken (DX en dergelijke) ook gewoon de brandpuntsafstand wordt op gegeven en je die dus nog altijd "moet vermenigvuldigen".

      Dat vermenigvuldigen van de brandpuntsafstand is eigenlijk fout, want dat is niet wat je doet. Het geeft alleen een idee van wat het equivalent is van de kleinere sensor in vergelijking met een beeldvullend negatief (of een full-size sensor). De hele kwalificatie van lenzen zou eigenlijk moeten veranderen. Waar we bij full-size spreken van breedhoek bij 24mm en lager, spreken we bij APS-size van een breedhoek bij pakweg 17mm en lager.

      m.a.w. het zit tussen de oren

      EDIT: hehe, digipics was me voor ... ik moet sneller leren typen
      Last edited by StevenVW; 8 september 2004, 09:46.
      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

      Comment


      • #4
        Re: Lens verschil digi-ana

        Maar wat zie je dan door de zoeker ? Het ganse beeld van de lens of alleen maar wat erop de censor valt ( de crop waarde dus)? En is dit dan verschillend compact t.o.v SLR ??

        Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

        Comment


        • #5
          Re: Lens verschil digi-ana

          Je ziet wat op de sensor valt. Daarom dat het beeld in de zoeker van een digitale SLR ook een pak kleiner is dan dat van een analoge SLR. Een goeie zoeker geeft meer dan 97% van het eigenlijke beeld weer.
          Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

          Comment


          • #6
            Re: Lens verschil digi-ana

            Dus eigenlijk is het tot nu toe allemaal een verspilling van duur glas. We zitten dus allemaal fotokes te maken met lenzen die veel meer kunnen en dus niet optimaal worden benut, aangezien het slechts om een crop gaat van het volledige beeld wat door de lens wordt opgenomen?

            100mm wordt dus helemaal geen 150mm of zo! Het blijft vergroten als een 100mm alleen het beeld wat ge krijgt is daar slechts een gedeelte van...DUS als ik het dan goed heb zou een gedeelte van een foto genomen met een 100mm analoog het zelfde moeten zijn als bij 100mm digitaal. Het verschil is dan dat dit op hetzelfde papiertje van 10 bij 15 cm wordt afgedrukt en dan lijkt het digitaal beeld groter (maar het is een normaal beeld wat op 150% wordt afgedrukt dan)

            Of is mijn redenering nu helemaal bergafwaarts aan't gaan?

            Comment


            • #7
              Re: Lens verschil digi-ana

              Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje

              Of is mijn redenering nu helemaal bergafwaarts aan't gaan?
              Nope ... bergop !

              Het voordeel van glas te gebruiken dat eigenlijk 'te groot' is, is dat rand-artefecten en problemen die bij lenzen meestal aan de randen en vooral de hoeken voorkomen minder merkbaar worden als je een kleiner beeldoppervlak hebt.
              Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

              Comment


              • #8
                Re: Lens verschil digi-ana

                Oorspronkelijk geplaatst door geertjebeertje
                Dus eigenlijk is het tot nu toe allemaal een verspilling van duur glas. We zitten dus allemaal fotokes te maken met lenzen die veel meer kunnen en dus niet optimaal worden benut, aangezien het slechts om een crop gaat van het volledige beeld wat door de lens wordt opgenomen?
                Jochen heeft het vroeger eens goed uitgelegd

                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment

                Working...
                X