Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik weet het gewoon niet meer :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik weet het gewoon niet meer :)

    hoi hoi,

    zoals sommigen misschien nog weten is mijn vorige camera (een d700) een waterige dood gestorven in Frankrijk
    en nu is het toch echt wel tijd om een vervanger aan te schaffen

    ik heb geen lenzen meer (buiten een 50mm 1.8G die ik sowieso wil verkopen) dus in principe ben ik volledig merk/systeem vrij en moet ik van zip beginnen,
    alleen weet ik het gewoon echt niet meer tegenwoordig

    misschien een korte oplijsting van toestellen die ik gehad heb in het verleden en wat ik er goed/minder aan vond:

    nikon D700
    - met 24-85 redelijk veelzijdig
    - heel fijn toestel
    - wel groot en zwaar wel dus zeker niet overal mee naar toe maar lag wel lekker in mijn grote handen
    - dikke plus full frame DOF en beeldkwaliteit
    - jpegs waren niet meteen bruikbaar, altijd lightroom nodig

    olympus om d-em-1
    - te klein voor mijn grote handen
    - niet compact genoeg om overal mee te nemen met zoomlens
    - ik miste de dslr "KLIK" van de spiegel
    - gewoon geen band met het toestel

    fuji x100
    - zalig toestel
    - zalige bediening
    - zalige eenvoud
    - trage AF / tracking (was ook meteen rede van verkoop, samen met dat ik meer zoom wou om de kinderen van iets verder spontaan te kunnen trekken)
    - geweldige jpegs


    sony mirrorless
    ik weet niet meer welke het was, maar ik had er echt niks mee, sony is zo'n merk dat je ligt of niet heb ik de indruk en mij ligt het niet, al zou ik willen van wel


    dat brengt mij op de volgende mogelijke kanshebbers:

    - fuji x100t (zit ik nog steeds met een te kort zoom bereik en kan het niet verantwoorden deze als enige toestel te kopen denk ik)
    - fuji xt1/2 (ik zou deze dringend eens vast willen pakken, zou misschien de ideale oplossing zijn tussen toch fuji en zo dicht mogelijk bij DSLR)
    - fuji x2 pro (zou ook een ideale oplossing kunnen zijn, al heb ik hier wat schrik voor de ovf/evf met zoomlenzen

    - nikon D610 / d750 / D800 (fullframe zoals ik het gewoon ben van de D700 maar dan nog een pak beter, al heb ik hier schrik voor de jpegs)
    - canon 5D2/3 of 6D (nog nooit echt met canon gewerkt buiten de 7D, maar lijken me ook zeker opties)

    - grote sensor compacts zoals de panasonic lx100 etc (maar hier ken ik helemaal niks van)

    waar ik het voor zou gebruiken:
    - de kinderen
    - vakantie
    - straat fotografie
    - mijn werk (workshops, sfeerbeelden, video!)

    wat ik graag wil en niet wil:
    - bruikbare jpegs en raw als backup, geen zin om alles altijd door lightroom te moeten jagen
    - een viewfinder, ik haat van op schermpjes trekken
    - compact zou fijn zijn, maar te klein vind ik ook niks met mijn grote handen
    - ik hou van de "klak" van de spiegel, maar de charme van de fuji x100 maakte dit wel goed

    de xt / x pro lijken mij de grootste kanshebbers momenteel, al zou ik het zonde vinden om de xt1 te moeten kopen als de xt2 er al is,
    maar langs de andere kant zijn er gigantische cashbacks op de xt1 tegenwoordig

    de pro vind ik dan weer de mooiste camera, maar ergens heb ik schrik voor zoomlenzen daarop in combi met de ovf en gewichtsverdeling

    uiteraard gaan jullie zeggen dat ik toestellen moet proberen, maar dat is in het leuvense tegenwoordig niet meer zo simpel, dus alle input is van harte welkom
    500px

  • #2
    Als ik dit allemaal lees, denk ik maar aan 1 toestel dat je zelfs nog niet vernoemd hebt......de Panasonic DMC-FZ1000 of zijn opvolger de FZ2000 ( wel een pak duurder ) En wat je zei over de Sony toestellen, daar geef ik je 100% gelijk in....... mij zegt dat merk ook totaal niks.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: ik weet het gewoon niet meer

      +1 voor de Panasonic FZ 1000
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: ik weet het gewoon niet meer

        Ik heb nog nooit een bridge camera gehad omdat het mij zo het ultieme compromis lijkt en dus alles kan maar niks echt goed

        Ik hou trouwens ook van met primes schieten (was ik vergeten te vermelden) dus ik weet echt niet of zo'n bridge iets voor mij is.



        Sent from my iPhone using Tapatalk
        500px

        Comment


        • #5
          Re: ik weet het gewoon niet meer

          Van de Canon' s zou ik niet de 5D Mark II nemen. De 6D en 5D Mark III zijn echt veel beter.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: ik weet het gewoon niet meer

            - te klein voor mijn grote handen
            - niet compact genoeg om overal mee te nemen met zoomlens
            Arten, dit vind ik nogal tegenstrijdig wat je schrijft over de OMD EM1
            Langs de éné kant vind je hem te klein en langs de andere kant niet compact genoeg ...

            Anderzijds schrijf je dat de X-T's wel bekoren.
            De X-T 2 is nu ook weer niet de compactste mirrorless

            Als ik alles bij elkaar lees dan zou ik zeggen dat je misschien het best voor de D750 kiest (er vanuit gaande wat je schrijft)
            Of een 6D (goede jpegs)
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: ik weet het gewoon niet meer

              Als ik alles zo lees denk ik dat je het liefst een DSLR kiest.
              En met Nikon ben je bekend qua menu structuur.
              Nu maar uitzoeken welke FF je gaat pakken, D750, D810.....
              De RAW's van de D8xx serie zijn wel een pak groter dan bv de D610 of D750.
              Ikzelf zou dan voor de D750 gaan vanwege het kantelbaar scherm.
              Ga je toch voor DX dan is de D500 een
              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

              Comment


              • #8
                Re: ik weet het gewoon niet meer

                funky:
                de om-d vond ik klein qua bediening en ergonomie maar toch niet klein genoeg om een "compact" te zijn, defeats the purpose snap je?
                ik heb de xt nog niet kunnen bepotelen, hier in leuven is dat niet zo simpel zoals gezegd, enige plaats zou de fnac zijn en betwijfel of die die hebben

                mijn schrik bij dslr is dat ik:
                - in raw ga moeten blijven werken omdat de jpegs niet voldoen, wat bij fuji niet zo is denk ik, bij mijn x100 was ik best tevreden van de jpegs
                (nu voor niet snapshot doeleinden zou ik nog altijd raw gebruiken hoor, daar niet van)

                - hem veel in de kast ga laten liggen omdat hij zo groot is

                daarmee dat de xt1/2 of x pro mij de gulden middenweg lijkt..

                als je dan naar de prijzen kijkt (met de cashbacks erbij):
                - xt-1 + 18-55 = 839 euro excl btw
                - xt-2 + 18-55 = 1652 excl btw
                - x-pro 2 + 18-55 = 1823 excl btw

                de xt2 voordelen voor mij zijn vooral die af punten, de 4K video en de joystick, maar het is moeilijk om daar dubbel zo veel geld voor neer te tellen vind ik
                de nikon d750 + 24-120 = 2230 ex btw, dat is al het driedubbel van de xt1


                misschien is de beste optie dan een xt-1 en eventueel nog een x-pro1 of x100s tweedehands te kopen
                of ligt de prestatie van de xt-1 toch nog altijd wel heel ver van een dslr?
                Last edited by arten; 27 december 2016, 12:58.
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: ik weet het gewoon niet meer

                  Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                  funky:
                  de om-d vond ik klein qua bediening en ergonomie maar toch niet klein genoeg om een "compact" te zijn, defeats the purpose snap je?
                  ik heb de xt nog niet kunnen bepotelen, hier in leuven is dat niet zo simpel zoals gezegd, enige plaats zou de fnac zijn en betwijfel of die die hebben

                  mijn schrik bij dslr is dat ik:
                  - in raw ga moeten blijven werken omdat de jpegs niet voldoen, wat bij fuji niet zo is denk ik, bij mijn x100 was ik best tevreden van de jpegs
                  (nu voor niet snapshot doeleinden zou ik nog altijd raw gebruiken hoor, daar niet van)

                  - hem veel in de kast ga laten liggen omdat hij zo groot is

                  daarmee dat de xt1/2 of x pro mij de gulden middenweg lijkt..

                  als je dan naar de prijzen kijkt (met de cashbacks erbij):
                  - xt-1 + 18-55 = 839 euro excl btw
                  - xt-2 + 18-55 = 1652 excl btw
                  - x-pro 2 + 18-55 = 1823 excl btw

                  de xt2 voordelen voor mij zijn vooral die af punten, de 4K video en de joystick, maar het is moeilijk om daar dubbel zo veel geld voor neer te tellen vind ik
                  de nikon d750 + 24-120 = 2230 ex btw, dat is al het driedubbel van de xt1


                  misschien is de beste optie dan een xt-1 en eventueel nog een x-pro1 of x100s tweedehands te kopen
                  of ligt de prestatie van de xt-1 toch nog altijd wel heel ver van een dslr?
                  De xt-1 is top enkel hebben veel mensen deze terug van de hand gedaan omdat de AF te traag was...maar dat moet naar het schijnt opgelost zijn bij de xt-2

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik weet het gewoon niet meer

                    en dat is dus direct mijn schrik, wat ook het nadeel was van de x100 = de auto-focus
                    ik had gelezen dat hij via firmware beter was geworden, maar blijkbaar dan toch nog altijd te traag?
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik weet het gewoon niet meer

                      Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht

                      de xt2 voordelen voor mij zijn vooral die af punten, de 4K video en de joystick, maar het is moeilijk om daar dubbel zo veel geld voor neer te tellen vind ik
                      de nikon d750 + 24-120 = 2230 ex btw, dat is al het driedubbel van de xt1
                      De AF van de vorige generatie Fuji's zijn best ok vind ik. Het is vooral C-AF waar een flinke vooruitgang op geboekt is op de nieuwe modellen.
                      Ik heb nog de X-70 ... die AF is vergelijkbaar met de X100.
                      Mijn vorige Fuji was de X-T10 die een vergelijkbare AF heeft met de X-T1.

                      De X-T2 heeft nu zeer degelijke AF aan boord ... met excellente C-AF (en zeker met grip)
                      Dit zeggende en rekening houdend dat ik nog niet eens de snelste AF lenzen van fuji bezit.
                      De joystick werkt naar behoren.

                      Video was vroeger ook al een struikelpunt en is nu heel bevredigend ... niet alleen 1080p maar ook zeer goede 4K
                      De 18-55 is een must voor video vanwege de stabilisatie en is daarom interessant om samen met de X-T2 te kopen (set)

                      Er is vrij binnenkort een X-T20 op komst
                      Dit kan interessant zijn als deze dezelfde politiek volgt als zijn voorganger.
                      Dus een gevoelig lager prijskaartje met niet al teveel toegevingen op camera mogelijkheden.

                      Het is nooit mijn gewoonte om mijn eigen camera(merk) aan te prijzen.
                      Dat doe ik dus nu ook niet.
                      Dit zeggende... als je de OMD-EM1 toetsen te klein vind.. dan zal dat zeker het geval zijn bij de X-T2 waar de knopjes echt wel iets groter mochten. (ik heb de EM1 zelf gehad)

                      En dan is er natuurlijk nog .... de GH5 van Panasonic
                      Misschien nog even afwachten ... want ...misschien iets voor u ?
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik weet het gewoon niet meer

                        'k zou toch eens de Sony A6x00 reeks overwegen. De A6300 met de Zeis 16-70mm heb ik eens een tijdje mogen proberen en daar kwamen eigenlijk prachtige foto's (jpeg) uit. Die lens kost wel een pak extra tov de kitlens, schijnt beter te zijn maar ik heb de 'basic' kitlens nooit gebruikt.

                        Ik bezit zelf een Sony RX100 en je hebt gelijk kwa menu structuur etc... ik kan er niet aan wennen, maar bij de A6300 had ik dat minder, dat toestel is gewoon veel handiger in gebruik.

                        Tikt dus wel wat boxjes aan:
                        - compact en licht
                        - lichtsterk
                        - kwalitatief glas beschikbaar
                        - redelijke high ISO resultaten
                        - deftige AF

                        Budget speelt uiteraard ook een belangrijke rol, geen idee hoe ver je kan/wil gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik weet het gewoon niet meer

                          Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb en dat het een canon 6D gaat worden. Twijfel alleen nog over 24-70 of 24-104


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik weet het gewoon niet meer

                            Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                            Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb en dat het een canon 6D gaat worden. Twijfel alleen nog over 24-70 of 24-104
                            Vreemde twijfel als graag met primes werkt. Mijn keuze zou dan zijn 20mm, 50mm en 85mm lichtsterk.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik weet het gewoon niet meer

                              ik bedoelde niet dat ik uitsluiten met primes werk
                              ik heb graag een standaard zoom maar ook primes bedoelde ik, daarom dat ik geen bridge zou nemen
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X