Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Registratie prepaid SIM-kaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Registratie prepaid SIM-kaartje

    Ik maak gebruik van prepaid SIM-kaartjes voor mijn smartphone en tablets en voor mijn alarmsystemen. Blijkbaar moet je nu je simkaarten registreren. Laatst had ik een sms gekregen dat ik deze kan registreren door met een bankkaart bedrag op te laden op de betreffende sim-kaart, zodat ze automatisch deze kunnen linken met die persoon. Ik zie nu op de medionmobile website dat je nu met je E-ID kaart moet registreren, maar is dit nu echt nodig ? Heeft iemand anders ervaring met deze registratieprocedure of je ook gewoon kunt registreren door het uitvoeren van een laadbeurt ?
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

    Identificeren kan met de e-ID of door de kaart te herladen met je bankkaart.
    In beide gevallen is dat in orde.
    Dit is de algemene regel.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

      OK, bedankt voor het antwoord. In dat geval zijn al mijn SIM-kaartjes dus nu bekend bij Vadertje Staat .
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

        Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        OK, bedankt voor het antwoord. In dat geval zijn al mijn SIM-kaartjes dus nu bekend bij Vadertje Staat .
        Dat is omdat ze willen weten waar jij de hele dag uithangt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

          Ik ben nog wat aan't informeren - omdat ik niet zomaar m'n e-id gegevens allemaal wil prijsgeven, ik ga dus voor mijn doen ietswat vervelend doen tegenover m'n telco - en m'n foto vb. en qua biometrische data ben ik pas echt ondoenbaar hard en streng geworden (tot de grens waar ik wettelijk kan gaan dus).

          Ik leg tegenwoordig gewoon eenzijdig aan al m'n dienstenleveranciers op dat ze niks mogen opslagen tenzij voor de overheid en het gebruik noodzakelijk voor de fakturatie. En dat bijgevolg alle verkregen data enkel gebruikt mogen worden voor de fakturatie en het beheer van de wettelijke verplichtingen. Biometrische dataopslag is d'office verboden, tenzij anders bepaald ten bate van de wetgever - dat wordt expliciet meegedeeld/opgelegd.

          Als snowden-fan-tot-in-'t-absurde - heb ik natuurlijk de vraag (eigenlijk leest het als een soort van dwangbuis) aan m'n arme gsm-provider al gesteld. (die zijn dus echt nu al tijdens 't voorspel te beklagen) Meestal stuurt men de eerste keer een marketting sukkelaar, ik heb nu al op voorhand compassie met die arme man/vrouw. Het antwoord beviel me niet - een voice-mail, tja - dat hoef ik niet te aanhoren... Dus heb ik opnieuw herhaald - dat men mag dromen. Maar dat die e-id er niet in zal gaan.

          Ik heb eenzijdig meteen gezegd dat <de provider> buiten fakturatie en wettelijke verplichtingen niks meer mag doen met alle verkregen en verzamelde data. Gewoon omdat ik dat zelf kan en mag opleggen, eenzijdig. Het zijn mijn data, mijn gedragingen.

          Ik heb bij m'n bank ook stevige controle gedaan (inzagerecht weet je?) - en daar weet men dat men niks meer mag doen met m'n data, dat staat mooi geregistreerd - zelfs geen gebruik meer mag maken voor eigen marketting.

          Daar heb ik "gebruik" gemaakt van het eigen boodschappensysteem - dat is uniek en zeker dat ik dat heb verstuurd - dus zeggen dat men 't niet weet - kan niet langer.

          Doccle en zoomit weiger ik te gebruiken - waarom? Het is schieten in eigen voet - het is een handle waarbij de faktuur bij de leverancier blijft (en dus bij failliet - heb je een probleem). Erger nog - de leverancier kan bewijzen dat u de faktuur/document gelezen heeft - niemand denkt daar aan, tenzij je zoals ik alles wantrouwt tot in't absurde. Bezin dus... We wijken wat af.

          Nee - mooi uitgeschreven met sporen en bewijzen, zo mag dat binnenkomen bij mij, dus terug een bericht. Ik wens gewoon de bevestiging te ontvangen dat men het begrepen heeft en dat men dat zal naleven.

          We hebben nog wat tijd - we gaan dus eerst duidelijk aftasten waar de grenzen liggen. En als 't best haalbare online betalen is - om te vermijden dat er biometrische data in die telco's hun handen vallen.

          Een nieuwe kaart kopen zou wel is verplicht met E-ID kunnen zijn, tenzij je dat afhandelt online? Hoe gaat men dat oplossen bij Mobile Vikings? Juist die hebben geen winkels... Da's pijnlijk (ik ben voor werkgelegenheid eigenlijk).

          Op zich mag vadertje staat weten waar ik uithang - het doel is de telco z'n informatie in te perken die hij kan ge/mis-bruiken (eerste les in de economie - een bedrijf doet alles om de winst te maximalieren). Wat Snowden heeft bewezen rond het NSA is klein bier ivm. wat de private sector over ons wil weten. Het is een les die weinigen getrokken hebben - helaas zijn er toch een paar... (ik heb vb. een bloedhekel aan sociale media - onthou dat - geen facebook, geen twitter).

          De registratie via de online-betaling via de bank is beperkt geldig voor 1,5 jaar, maar je moet bij de meesten om de 6 à 12 maand bijkopen (prepaid), da's dus goed genoeg - via de bank heeft de staat de link naar uw pasfoto om dan met de videobeelden te vergelijken (mooi, en die telco heeft die data niet). Ik wil niet dat die telco met mijn gedrag geld verdient. Ik betaal voldoende voor m'n smartphoneverbruik (ik ben een uitzonderlijk slechte beller - ik mail eigenlijk alles - via m'n vaste lijn).

          Ik zou nog over het bankstatuut kunnen beginnen en de telco's - maar dat is out-of-scope.

          De conclusie die ik uit 't verhaal op dit moment getrokken heb - is - wie veilig wil prepaid werken voor z'n privacy knijpt z'n bank best - en dan betalen met e-banking. Da's het minst intrusief qua privacy lijkt me.

          Voor wat het waard is uiteraard - en 't gaat om m'n eigen mening - u mag gerust hier het uwe van denken - bevat het voor u nuttig info - da's dan fijn.

          Comment


          • #6
            Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

            Je kan natuurlijk ook in de grot van Lascaux gaan wonen.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
              Ik ben nog wat aan't informeren - omdat ik niet zomaar m'n e-id gegevens allemaal wil prijsgeven, ik ga dus voor mijn doen ietswat vervelend doen tegenover m'n telco - en m'n foto vb. en qua biometrische data ben ik pas echt ondoenbaar hard en streng geworden (tot de grens waar ik wettelijk kan gaan dus). .
              Door uw e-ID te koppelen aan uw SIM-kaart hebben ze niet alle gegevens hé ... enkel de basisgegevens zoals uw naam, adres en rijksregisternummer.
              Uw provider heeft daarmee geen toegang tot databases met andere persoonlijke gegevens.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                Wat ga je doen als de straten vol hangen met camera's met gezichtsherkennig? Als de operator telkens je naam op de monitor ziet?
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                  Zelfs de energieleveranciers willen zoveel mogelijk gegevens over hun klanten binnen krijgen.
                  Een paar weken geleden kreeg ik een aanbod om hier een "boxx" te komen installeren, dat is een slimme thermostaat die je zelf via een smartphone (die ik niet heb) kan bedienen, maar die ook constant alle mogelijke data naar Engie zelf doorstuurt.
                  Stel dat iemand zo'n thermostaat hackt, dan weet die vrij zeker wanneer die kan komen inbreken, want door de instellingen zie je dan wel wanneer de bewoner bijvoorbeeld altijd gaat werken.

                  Ze stellen dat ik kan besparen op het verbruik door die thermostaat, maar als ik die op 20°C zet, dan moet de verwarmingsketel volgens mij even veel warmte naar de radiators sturen als bij een gewone thermostaat om de gewenste temperatuur te bereiken.
                  Het aangeboden "active" pakket is wel iets goedkoper dan mijn huidige pakket, maar omdat er maandelijks 3,5 euro bijkomt voor het abonnement van de "Boxx" blijft het totaalbedrag hetzelfde (het eerste jaar is dat abonnement gratis).
                  En als je van dat abonnement van die Boxx af wil, dan blijft dat ding je eigendom, maar ben je een groot deel van de functionaliteit kwijt, en moet je een flink bedrag neertellen voor de restwaarde van dat ding (lees dus eerst de voorwaarden!!).
                  Ik ben dan eens zelf op hun website gaan kijken, en heb gezien dat het Easy 3 pakket voor mij een stuk interessanter (goedkoper) is, zeker in vergelijking met mijn huidige pakket, en dat heb ik dan nu ook aangevraagd.

                  In hun reclame hebben ze het er over dat je de verlichting in huis kan bedienen met die Boxx, maar dat zal toch wel flink wat geld kosten vooraleer dat ook werkelijk zo werkt in de meeste woningen.
                  Overal waar er nog gewone schakelaars in de muur zitten zal je die functie zeker niet kunnen gebruiken zonder eerst grote kosten te maken...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Ik ben nog wat aan't informeren - omdat ik niet zomaar m'n e-id gegevens allemaal wil prijsgeven, ik ga dus voor mijn doen ietswat vervelend doen tegenover m'n telco - en m'n foto vb. en qua biometrische data ben ik pas echt ondoenbaar hard en streng geworden (tot de grens waar ik wettelijk kan gaan dus).

                    Ik leg tegenwoordig gewoon eenzijdig aan al m'n dienstenleveranciers op dat ze niks mogen opslagen tenzij voor de overheid en het gebruik noodzakelijk voor de fakturatie. En dat bijgevolg alle verkregen data enkel gebruikt mogen worden voor de fakturatie en het beheer van de wettelijke verplichtingen. Biometrische dataopslag is d'office verboden, tenzij anders bepaald ten bate van de wetgever - dat wordt expliciet meegedeeld/opgelegd.

                    Als snowden-fan-tot-in-'t-absurde - heb ik natuurlijk de vraag (eigenlijk leest het als een soort van dwangbuis) aan m'n arme gsm-provider al gesteld. (die zijn dus echt nu al tijdens 't voorspel te beklagen) Meestal stuurt men de eerste keer een marketting sukkelaar, ik heb nu al op voorhand compassie met die arme man/vrouw. Het antwoord beviel me niet - een voice-mail, tja - dat hoef ik niet te aanhoren... Dus heb ik opnieuw herhaald - dat men mag dromen. Maar dat die e-id er niet in zal gaan.

                    Ik heb eenzijdig meteen gezegd dat <de provider> buiten fakturatie en wettelijke verplichtingen niks meer mag doen met alle verkregen en verzamelde data. Gewoon omdat ik dat zelf kan en mag opleggen, eenzijdig. Het zijn mijn data, mijn gedragingen.

                    Ik heb bij m'n bank ook stevige controle gedaan (inzagerecht weet je?) - en daar weet men dat men niks meer mag doen met m'n data, dat staat mooi geregistreerd - zelfs geen gebruik meer mag maken voor eigen marketting.

                    Daar heb ik "gebruik" gemaakt van het eigen boodschappensysteem - dat is uniek en zeker dat ik dat heb verstuurd - dus zeggen dat men 't niet weet - kan niet langer.

                    Doccle en zoomit weiger ik te gebruiken - waarom? Het is schieten in eigen voet - het is een handle waarbij de faktuur bij de leverancier blijft (en dus bij failliet - heb je een probleem). Erger nog - de leverancier kan bewijzen dat u de faktuur/document gelezen heeft - niemand denkt daar aan, tenzij je zoals ik alles wantrouwt tot in't absurde. Bezin dus... We wijken wat af.

                    Nee - mooi uitgeschreven met sporen en bewijzen, zo mag dat binnenkomen bij mij, dus terug een bericht. Ik wens gewoon de bevestiging te ontvangen dat men het begrepen heeft en dat men dat zal naleven.

                    We hebben nog wat tijd - we gaan dus eerst duidelijk aftasten waar de grenzen liggen. En als 't best haalbare online betalen is - om te vermijden dat er biometrische data in die telco's hun handen vallen.

                    Een nieuwe kaart kopen zou wel is verplicht met E-ID kunnen zijn, tenzij je dat afhandelt online? Hoe gaat men dat oplossen bij Mobile Vikings? Juist die hebben geen winkels... Da's pijnlijk (ik ben voor werkgelegenheid eigenlijk).

                    Op zich mag vadertje staat weten waar ik uithang - het doel is de telco z'n informatie in te perken die hij kan ge/mis-bruiken (eerste les in de economie - een bedrijf doet alles om de winst te maximalieren). Wat Snowden heeft bewezen rond het NSA is klein bier ivm. wat de private sector over ons wil weten. Het is een les die weinigen getrokken hebben - helaas zijn er toch een paar... (ik heb vb. een bloedhekel aan sociale media - onthou dat - geen facebook, geen twitter).

                    De registratie via de online-betaling via de bank is beperkt geldig voor 1,5 jaar, maar je moet bij de meesten om de 6 à 12 maand bijkopen (prepaid), da's dus goed genoeg - via de bank heeft de staat de link naar uw pasfoto om dan met de videobeelden te vergelijken (mooi, en die telco heeft die data niet). Ik wil niet dat die telco met mijn gedrag geld verdient. Ik betaal voldoende voor m'n smartphoneverbruik (ik ben een uitzonderlijk slechte beller - ik mail eigenlijk alles - via m'n vaste lijn).

                    Ik zou nog over het bankstatuut kunnen beginnen en de telco's - maar dat is out-of-scope.

                    De conclusie die ik uit 't verhaal op dit moment getrokken heb - is - wie veilig wil prepaid werken voor z'n privacy knijpt z'n bank best - en dan betalen met e-banking. Da's het minst intrusief qua privacy lijkt me.

                    Voor wat het waard is uiteraard - en 't gaat om m'n eigen mening - u mag gerust hier het uwe van denken - bevat het voor u nuttig info - da's dan fijn.
                    Goedendag zeg, hoe wantrouwig kun je zijn.
                    Simpel hé, als je niet registreert heb je straks geen Prepaid meer.
                    Daar liggen hun niet wakker van hoor.
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                      Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                      Goedendag zeg, hoe wantrouwig kun je zijn.
                      Simpel hé, als je niet registreert heb je straks geen Prepaid meer.
                      Daar liggen hun niet wakker van hoor.
                      Daar liggen "zij" niet wakker van zeker Zie ook...

                      Het heeft trouwens niet eens veel met wantrouwen te maken maar met de obsessie van bedrijven om zo veel mogelijk data te verzamelen. Voor sommigen (FB bv.) is het zelfs hun business model. Je geeft dus aan een bedrijf de gegevens die nodig zijn om je te factureren en die wettelijk verplicht zijn, niet minder maar zeker niet meer.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                        dit heeft nu eens niets te maken met het verzamelen van data.
                        Het is opgelegd door Europa, tegen de terreur.

                        Maar langs de andere kant zegt Europa dan ook weer dat ze geen geen belgegevens mogen bijhouden.

                        dus is het moeilijk te snappen waarom ze wel moeten weten wie er achter een prepaid kaartje schuil gaat.

                        mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                          Maar langs de andere kant zegt Europa dan ook weer dat ze geen geen belgegevens mogen bijhouden.
                          Daar schuilt net het verschil: "niet mogen bijhouden in theorie" en "effectief bijhouden en beweren van niet" in de praktijk.


                          Ik heb er in elk geval geen probleem mee. Ik heb niets te verbergen.
                          Van mij mag de overheid gerust weten dat ik van deze locatie gebeld heb naar persoon X.

                          Niemand kan aantonen dat iemand anders toen mijn gsm aan het gebruiken was. Mijn vrouw of een vriend bijvoorbeeld. Het is dus geen sluitend bewijs.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                            dit heeft nu eens niets te maken met het verzamelen van data.
                            Toch wel. er zijn 2 zaken. Registratie van je identiteit bij de provider voor koppeling SIM <> ID en het lezen van IDkaart die meer gegevens bevat dan nodig en als die extra info opgeslagen wordt is dat datamining.

                            Als een provider naast je identiteit ook alle andere info opslaat en de database wordt gehackt hebben hackers alle nodige info voor identiteitsdiefstal, phishingmails e.d.
                            Als het Yahoo (2 keer) en Adobe kan overkomen dan is data bij een telefoonprovider of ander bedrijf "even veilig".
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Registratie prepaid SIM-kaartje

                              Niet zo snel. Het uitlezen van je ID geeft niet voor iedere vragende partij dezelfde informatie. Een politieagent (bijvoorbeeld) zal andere bijkomende informatie kunnen zien dan een tax-on-web-ambtenaar (ook bijvoorbeeld) die alleen maar toegang heeft tot je identiteit. Waarom zou een telecomoperator meer (gevoelige?) informatie (moeten ?) kunnen zien dan naam en adres? Wanner dat zo zou zijn (het kunnen zien bedoel ik) zijn zij volgens mij strafbaar ook. Dan hebben we nog niet gesproken over opslaan van gegevens.
                              Dat zij je naderhand gerichte reclame sturen aan de hand van de gegevens die ze wel mogen/kunnen inzien moet je er dan wel bijnemen
                              Als zij je bankrekening koppelen aan je identiteit is dat iets anders, maar die bankrekening is ook op andere plaatsen opgeslagen, overal waar je gekocht hebt, maar ook bij je bank. En ook die kan gehackt worden

                              Comment

                              Working...
                              X