Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang of Maksutov of.....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samyang of Maksutov of.....

    Hey juppekes

    Na bijna twee jaar stil gelegen te hebben wil ik terug een beetje klikken.

    Ik wil eens wat anders en ben op zoek naar zo'n goedkope spiegellens, 800mm of 1000mm of zoiets.

    Ik weet ook dat dit geen kwaliteitslenzen zijn, maar dat neem ik erbij, dus geen onnodige discutie over wel of niet aub.

    Mijn vraag is nu waar ik deze lenzen kan kopen, bestellen.

    Die Samyang 800mm heb ik vlot gevonden, die Maksutov nog niet.

    Zijn er eventueel nog andere merken van die groot bereik spiegellenzen voor op een fototoestel.

    Alvast bedankt
    Bootjes

  • #2
    Re: Samyang of Maksutov of.....

    Sigma had ze vroeger ook in het assortiment.
    Als je met een Sony werkt, dan heb je ook de optie voor een AF Sony 500mm.
    Of is dit te kort?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Samyang of Maksutov of.....

      Hey juppekes

      Ik heb al een 100/400 van Canon

      Zou ik er eigenlijk zo'n converter kunnen tussensteken: Kenko converter DGX MC7 2.0x Canon, dan heb ik ook mijn 800mm

      Iemand een ander idee?

      Alvast bedankt
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Samyang of Maksutov of.....

        Mogen we weten waarom je 800 mm nodig hebt ?
        Want dit is nogal een behoorlijk lang en weinig alledaags brandpunt.
        De meeste fotografen behalen met een 600 op een cropsensor al heel indrukwekkende resultaten.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Samyang of Maksutov of.....

          Hey juppekes

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Mogen we weten waarom je 800 mm nodig hebt ?
          Want dit is nogal een behoorlijk lang en weinig alledaags brandpunt.
          De meeste fotografen behalen met een 600 op een cropsensor al heel indrukwekkende resultaten.
          Ik zou me graag een beetje verdiepen in astrofotografie, en had her en der gelezen dat zo'n groot bereik spiegellens nogal geschikt is daarvoor.
          Bootjes

          Comment


          • #6
            Re: Samyang of Maksutov of.....

            Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes
            Ik zou me graag een beetje verdiepen in astrofotografie, en had her en der gelezen dat zo'n groot bereik spiegellens nogal geschikt is daarvoor.
            Bekijk ook eens: http://www.digifotopro.nl/content/in...ichtvervuiling
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Samyang of Maksutov of.....

              Verwaar spiegeltelescopen niet met spiegeltele's.
              Hopelijk niet.

              Comment


              • #8
                Re: Samyang of Maksutov of.....

                Eddy dan moet je nog een statief erbij gaan rekenen + volgmotor als je deepsky objecten mooi in beeld wil gaan brengen.
                Met de 100-400 met tc 1,4x op een crop moet dit zeker te doen zijn om deepsky beelden te kunnen maken. Het is mogelijk om andromeda bijvoorbeeld bij 200mm op crop in beeld te brengen.
                Meerdere opnames (belichtingen) samenvoegen met het programma dss oftewel deepskystacker van wie heb ik dat ook weer?
                Hoe meer mm's hoe meer je ook moet opletten voor trillingen he. Onderschat dit niet.
                Trouwens de orion nevel schiet je toch ook los uit de hand met je 400... denk dan eens aan meerdere opnames met een stabiel systeem.
                Last edited by lisha; 27 december 2016, 02:17. Reden: typo
                http://500px.com/lishapics

                Comment


                • #9
                  Re: Samyang of Maksutov of.....

                  Yashica had vroeger een 800 en een 1000mm in hun gamma.
                  Misschien dat je op ebay zo af en toe eentje zou kunnen tegen komen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Samyang of Maksutov of.....

                    Die maksutov-Cassegrainlenzen of ook wel spiegelreflexlenzen behoren eigenlijk tot de categorie "spielerei".
                    Zelf heb ik een heuse Canon-versie gedurende 30 jaar met veel plezier gebruikt!
                    Niet echt bruikbaar voor "serieus" werk, waar ik astrofotografie bij reken.
                    Dit gezegd te hebben heb ik dat al eens, in een analoog tijdperk, uitgehaald bij een huwelijksreportage (en met veel succes trouwens).
                    Het zijn veeleisende lenzen met veel missers (vooral bij bewegende onderwerpen en donkere omstandigheden).
                    Als het er bonk op is dan springt er al eens een foto in de kijker omwille van de fraaie (of hatelijke) donut-achtige achtergrond.
                    Ik kijk nog graag eens terug naar "mijn" spiegeltelefoto's maar het heeft zijn tijd gehad en zo'n lens komt niet meer terug in de collectie.
                    Wil je per se zo'n lens aanschaffen dan raad ik een fotobeurs aan waarbij je de lens fysiek kunt zien alvorens je ze koopt.

                    Veel plezier gewenst.

                    Alain

                    Comment


                    • #11
                      Re: Samyang of Maksutov of.....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                      Niet echt bruikbaar voor "serieus" werk, waar ik astrofotografie bij reken.
                      Waarom niet voor astrofotografie? Wegens de donut bokeh? Ik neem aan dat je bij astrofotografie de lens op oneindig zet en hierbij dus geen last van de donuts hebt.

                      Heb je trouwens al overwogen om een telescoop te nemen in combinatie met een bijbehoren de adapter?

                      Volgens mij waren er trouwens ook spiegel telescopen. Om de spiegel objectief maar te combineren met de telescoop.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Samyang of Maksutov of.....

                        Ik heb zo'n Maksutov 1000 mm, alsook een Vivitar 800 mm f8( geen spiegelobjectief maar een lenzenobjectief) waar ik soms mee 'speel'. Beide zijn in M42 en passen via een adapter op mijn Eos. Mijn ervaringen zijn ook dat je een zeer goed statief nodig hebt, en ook zeker met mirror lock-up en afstandbediening moet werken om aanvaardbare beelden te maken. Scherpstellen via live-view, volledig manueel werken en sluitertijd aanpassen tot de belichting in orde is. (voor beelden van de sterren of maan, voor overdag kan je ook in Av-stand werken) Beetje trial and error...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Samyang of Maksutov of.....

                          Astrofotografie is niet onmogelijk met een dergelijk objectief, enkel het is niet praktisch.
                          Die F/8 als vast diafragma werkt niet echt in het voordeel.
                          Een stevig statief met een electronisch hemelvolgsysteem is geen overbodige luxe maar dan loopt het prijskaartje al gauw op.
                          Ook een DSLR leent zich niet echt tot het maken van lange tijdsopnamen omwille van de ruis die dan ontstaat, en dan nog zeker met een crop.
                          Jazeker, een heuse telescoop gekoppeld aan het toestel is zeker (een niet-goedkope) oplossing.
                          En dan keren we steeds terug op het kostenplaatje.
                          Laat ons eerlijk zijn, als we naar geen geld moeten kijken dan gaan we al gauw zo'n reflexlens voorbij lopen, niet?
                          Het is net het doel van dat objectief om op een goedkope manier een sterke tele te hebben.
                          De maan schieten, zoals hiervoor beschreven - met live view - zal wel lukken maar voor de rest van het expansel heb ik zeker twijfels.

                          A propos, een dergelijk objectief is dermate licht dat ik er hoofdzakelijk mee uit de hand getrokken heb, zelfs met wat techniek tot 1/30ste.

                          Blijft leuk om te hebben (en mee te spelen zonder meer).

                          Veel plezier.

                          Comment

                          Working...
                          X