Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Calibratie

    Hey Forumleden,

    Ik zit te worstelen om eindelijk mijn kleuren oke te krijgen en vooral de brightness.

    Monitor (Benq Adobe RGB sw2700pt)
    Spuder 5 express

    Softwarematig
    Als je de Spyder software mag geloven moet je eerst je monitor 30 minuten laten opwarpen (lijkt me logisch en doe ik).
    Dan laat je je Spyder het werk doen en krijg ik veel te licht donkere foto's op mijn monitor die voor jullie heel licht zijn. (check harris en wolf onder dieren)
    Deze foto's stonden op mijn monitor met een volledige zwarte achtergrond.

    Heeft er iemand ervaring met deze situatie.
    Het is zelfs zo als ik een foto omzet in jpeg in PS deze donker is dan op mijn open scherm in PS als ik ze naast elkaar zet?
    Dit kan toch de bedoeling niet zijn.


    De monitor zou ook een hardware matige functie hebben maar ik kan hier nergens info van vinden.
    Er is wel een kleur pallet meegeleverde software bij maar daar geraak ik helemaal niet wijs uit.

    Iemand een gouden tip?

    Met nieuw gerief kopen ben ik nog niet uit de problemen blijkbaar.

    Mvg

    Bert

  • #2
    Re: Calibratie

    Voor de Spyder gaat kalibreren zal hij het omgevingslicht meten in verhouding van de helderheid van de monitor.
    Na de meting zal je een voorstel krijgen voor een helderheidsinstelling van de monitor (in cd/m²), dit moet je dus handmatig op de monitor doen, na de aanpassing vraag je de Spyder om een nieuwe meting te doen ( update ) en je kijkt wat het resultaat is, eventueel verder corrigeren en opnieuw meten indien nodig. Het hoeft niet echt zo precies te zijn maar best is om de opgegeven waarde zo dicht mogelijk te benaderen, normaal ligt dat ergens tussen de 120 en 160 cd/m².
    Tracht wel direct licht ( zon ) op de monitor te vermijden !!!
    Photography is an art of observation.

    Comment


    • #3
      Re: Calibratie

      Kalibreren doe je zo: KLIK
      Het is wel de Spyder 4 Elite.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Calibratie

        De meeste monitoren staan te helder ingesteld.
        Op mijn iMac 27" moest ik, na meting met de Spyder5 Elite, de helderheid terugschroeven tot minder dan de helft.
        Dit doe je inderdaad handmatig op de monitor zelf. De mijne staat op 110 candela per vierkante centimeter.
        Mijn startpunt zijn de fabrieksinstellingen van de monitor.
        Zorg ook allereerst voor een belichting van je werkkamer die je altijd op dezelfde manier kan realiseren.
        Ikzelf doe al mijn gordijnen dicht en doe dan een schemerlamp aan die ik op het plafond richt, zodat er geen licht rechtstreeks op het scherm valt.
        Dit is net licht genoeg om nog iets op een blad papier te kunnen lezen en iets te kunnen opschrijven.
        Op deze manier calibreer ik mijn monitor en werk ik ook als het echt kleurkritisch juist moet zijn.
        Op de academie waar ik les volg is de ruimte ook zo afgeschermd van het buitenlicht en zijn er hier en daar lampen naar het plafond gericht.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: Calibratie

          Dacht dat de Spyder 5 Elite toch het omgevingslicht meet, ja toch?
          Dan zal de Spyder het contrast en de helderheid regelen.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment

          Working...
          X