Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

    Graag had ik willen weten of hier kenners zitten die een oplossing weten voor het probleem.

    9 jaar geleden lieten wij een Viessmann Vitodens W222 condensatieketel op aardgas plaatsen en lieten om de 2 jaar een onderhoud doen, zoals voorgeschreven, door de firma die de ketel had geplaatst.
    Nu enkele maanden geleden merkte ik dat de ketel niet meer in rust ging. Ik bedoel daarmee dat het lijkt alsof de "brander" zelf constant blijft branden.
    Nochtans worden de radiators niet warm dus de brander" op zich, is het dus niet. Het geluid dat ik hoor, lijkt er wel op.
    Aangezien ik toch een onderhoud moest laten doen, maakte ik een afspraak en melde dit probleem aan de installateur.
    Spijtig genoeg was ik niet thuis toen hij langs kwam en vernam ik nadien dat alles volgens hem in orde was.
    Ik ging ervan uit dat hij alles had nagekeken en de ketel had gereinigd.
    De dag na het onderhoud, was de ketel uitgevallen en diende ik hem weer op te starten door de reset-knop in te drukken. Gedurende de volgende 7 dagen viel de ketel 5 keer uit.
    Aangezien dit voordien niet was, belde ik de installateur en melde ik dit. Men ging terug iemand langs sturen.
    Het probleem van de ketel die niet in "rust" ging was nog steeds niet opgelost.
    10 dagen later, de ketel was ondertussen nog enkele malen uitgevallen en ik diende tot 8 keer toe de reset- knop weer in te drukken voor hij weer opstartte, was er nog steeds geen technieker geweest.
    Ik nam opnieuw contact met de firma en drong er op aan een technieker te sturen.
    Nog diezelfde dag kwam er eentje langs.
    Die dag was ik wel thuis en ik ben de hele tijd bij de technieker gebleven.
    Hij heeft de ketel, tenminste het brandergedeelte geopend, en hier bleek vrij veel roet te zitten.
    Hieruit blijkt volgens mij dat de eerste technieker het reinigen niet heeft gedaan.
    De man is bijna 3 uur bezig geweest maar toen hij alles weer gemonteerd had, bleek de ketel helemaal niets maar te doen.
    Na een tijdje heeft hij de technische dienst van Viessmann gebeld om daar te horen wat het probleem zou kunnen zijn.
    Daar werd gezegd dat de onstekingskathode en ionisatiekathode bij elk onderhoud diende vervangen te worden.
    Dit was in het verleden niet gebeurd.
    Beide kathodes waren echter bij de onderhoudsfirma niet in voorraad dus werd het voorlopig opgelost. Men zou de onderdelen bestellen bij Viessmann en later komen installeren.
    Toen ik de 2de technieker vertelde van het probleem dat de ketel niet meer in "rust" viel, gaf hij toe dat dat inderdaad niet normaal was.
    Wanneer de ketel zijn temperatuur bereikt had, moest hij in "rust" gaan en zou er niks meer te horen mogen zijn.
    Enkel de circulatiepomp zou nog even mogen draaien na het uitvallen van de ketel. Na het bereiken van de temperatuur dus maar de circulatiepomp maakt amper geluid.
    Het was zeker niet het geluid dat de ketel constant maakt.
    Na nog meer dan een uur, dacht de technieker het gevonden te hebben. Dat beweerde hij althans.
    Het probleem is er nog steeds.
    Ondertussen is men de kathodes komen vervangen door de nieuwe maar het probleem blijft.
    Het is zo erg dat ik er 's nacht van wakker wordt.
    Ik hoor constant een rommelend geluid in de schouw en aangezien de muren het geluid doorgeven, is dit enorm storend.
    Wat ik nu heb gedaan is een klokje geplaatst waarmee ik na 22u30 de stroom van de ketel uitschakel en om 05u30 weer inschakel.
    Ondertussen is de rekening van 151€ aangekomen.
    Die zal betaald moeten worden maar ik zit nog steeds met het probleem van de ketel die niet meer in "rust" gaat.
    Wat ik zelf nog heb geprobeerd is de gaskraan dichtdraaien om te kijken of dat het probleem verhelpt, maar geen resultaat.
    Dit bewijst dat het niet de "brander" zelf is die het geluid maakt.

    Graag uw mening en als iemand een idee heeft wat het dan wel zou kunnen zijn, hoor ik dat heel graag.
    Alvast bedankt.
    Last edited by nomino; 21 december 2016, 10:50.
    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

  • #2
    Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

    Zet dat maar eens op bouwinfo.
    Hier kunnen we alleen fotokes vragen van uw ketel.

    Punt is, dit is niet normaal!
    Na een onderhoud, of een gelijk welke interventie moet de ketel perfect terug werken, en ik zou de factuur dus NIET betalen.

    Stuur ze maar eens een mailtje, of zelfs een aangetekende brief om de factuur de protesteren, dat moet binnen de 2 weken na ontvangst van de factuur.

    Comment


    • #3
      Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

      Nomino,

      Is dat abnormaal geluid ALTIJD aanwezig of niet, kan het niet zijn dat dat vreemd geluid alleen hoorbaar is als de circulatiepomp draait?
      Zo ja dan zou het wel eens de warmtewisselaar kunnen zijn, heb dit ooit eens voorgehad met spikspinternieuwe Bulex gaswandketel, bleek in de warmtewisselaar te zitten. Daar zit soort spiraal los in om het water dat door de wisselaar stroomt te doen draaien zodat het water gelijkmatig en snel opwarmt. Bleek dat heel heel soms die spiraal na enige tijd lichtjes begon te vibreren door waterstroom met als gevolg een enorm kabaal.
      Werd ook niet 1 2 3 gevonden, uiteindelijk wist een oude technieker bij Bulex Wallonië waar het probleem zat, de warmtewisselaar werd vervangen en de defecte werd meegenomen om te gebruiken tijdens opleiding nieuwe techniekers! kwam zeer zelden voor...
      Senn
      Last edited by Sennheiser; 21 december 2016, 11:46.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

        Het geluid is altijd aanwezig. Sinds een paar maanden dus.
        Voordien niet.
        De circulatiepomp hangt onder het brandergedeelte en het geluid komt van hogerop.
        Vanuit het brandergedeelte of daarboven.
        Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

        Comment


        • #5
          Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

          In een condensatieketel zit ook een ventilator die de luchttoevoer voor de brander regelt,
          waarschijnlijk is het deze die blijft draaien.
          Heeft die technieker dan de software van dat toestel niet uitgelezen?
          Gewoon eens de dubbelwandige afvoer er af nemen en eens voelen of dat ding blaast kan je natuurlijk ook.
          Startprocedure van een condensatieketel is eerst die ventilator die start om de ketel gasvrij te maken en pas
          daarna wordt de brander gestart, hoogstwaarschijnlijk een printplaat aan de vaantjes.
          Last edited by Guest42; 21 december 2016, 12:21.

          Comment


          • #6
            Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

            Zoals gezegd, was ik niet thuis en weet dus niet of hij de software heeft uitgelezen.
            Bij het attest van onderhoud zaten wel 2 tickets met verschillende waarden.
            Ik zou denken dat die enkel kunnen geprint worden als de gegevens van de ketel worden uitgelezen.
            Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

              Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
              Zoals gezegd, was ik niet thuis en weet dus niet of hij de software heeft uitgelezen.
              Bij het attest van onderhoud zaten wel 2 tickets met verschillende waarden.
              Ik zou denken dat die enkel kunnen geprint worden als de gegevens van de ketel worden uitgelezen.
              Neen, dat zijn de uitstoot waardes gemeten aan de schouw (uit en inlaat), heeft niets met de stuursoftware te maken nomino.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                Dan is het blijkbaar niet gebeurd.
                Wel raar dat 3 techniekers de fout niet herkennen al heb ik het telkens gezegd.
                Ze werken voor een heel gekende firma die zowel voor particulieren als bedrijven werkt.
                Last edited by nomino; 21 december 2016, 12:36.
                Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                  Misschien eens contact opnemen met de hoofdzetel nomino,
                  hopelijk kunnen zij je verder helpen, en zeg er vooral bij dat je niet
                  tevreden bent van deze die bij je zijn geweest, desnoods dreig je maar wat
                  dat je er de rechtsbijstand van je familiale verzekering zal op zetten.
                  Heb je vragen over een product of service van Viessmann? Neem contact met ons op. Hier vind je alle contactgegevens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                    Zal even vertellen wat ik ondertussen heb gedaan.
                    Heb contact gehad met een andere firma en daar wist men te vertellen dat het mogelijk de ventilator is die bovenaan het brandergedeelte zit.
                    Deze moet normaal uitvallen of de snelheid ervan wordt elektronisch geregeld.
                    Het geluid dat ik hoor, lijkt inderdaad op dat van een ventilator en verklaart ook het rommelend geluid in de schouw.
                    Deze installateur raadde mij aan om rechtstreeks naar Viessmann te bellen en daar het probleem voor te leggen.
                    Dat heb ik gedaan en daar zegt men mij hetzelfde.
                    Eindelijk een oorzaak dus.
                    Nu nog een oplossing.
                    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                      Oorspronkelijk geplaatst door nomino Bekijk bericht
                      Zal even vertellen wat ik ondertussen heb gedaan.
                      Heb contact gehad met een andere firma en daar wist men te vertellen dat het mogelijk de ventilator is die bovenaan het brandergedeelte zit.
                      Deze moet normaal uitvallen of de snelheid ervan wordt elektronisch geregeld.
                      Het geluid dat ik hoor, lijkt inderdaad op dat van een ventilator en verklaart ook het rommelend geluid in de schouw.
                      Deze installateur raadde mij aan om rechtstreeks naar Viessmann te bellen en daar het probleem voor te leggen.
                      Dat heb ik gedaan en daar zegt men mij hetzelfde.
                      Eindelijk een oorzaak dus.
                      Nu nog een oplossing.
                      Toch wat ik je heb gezegd in #5 nomino. Oplossing is een "goede" technieker in huis halen, best een alleen werkende zelfstandige.
                      Veel van die mannen van grote firma's trekken zich daar toch niets van aan....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                        Oef, gelukkig geen te ernstig probleem. Mijn oude CV ketel op gasolie, ook een Viessmann (en supertevreden over, na bijna 40 jaar nog steeds een rendement van 94%), daarom voor de nieuwe op aardgas ook gekozen voor Viessmann. Ik kreeg al schrik voor de Viessmann op gas toen ik de openingspost van TS las. Nu ben ik weer al wat meer gerust dat het 'slechts' om een defecte ventilator gaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                          Als je niet tevreden bent van de prestaties geleverd door de onderhoudsfirma, moet je hen aanspreken. Eerst even bellen of mailen, bij geen reactie aangetekende brief.

                          En veranderen van firma . Voor streek rond Leuven: wij thuis zijn heel erg tevreden met Heating Center uit Leuven.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                            Hoi,
                            Vitodens 222 met buitenvoeler van 17 jaar oud.
                            Laatste tijd problemen met verwarming.
                            De firma die CV geïnstalleerd heeft is failliet ondertussen. Andere firma's hebben het zeer druk en nemen geen nieuwe klanten aan. Nu een onderhoudstechnieker maar geen ervaring met Viessmann.
                            De ketel begint rare kuren te krijgen. Radiatoren waren koud. Ketel/uit aangezet en water toegevoegd zodat ik 1,8 bar had. Dag erna warme radiatoren. Onze onderhoudstechnieker toch gekomen maar zag het probleem niet. Hij heeft contact gehad met hoofdkantoor van Viessmann maar zij hadden ook geen idee. Paar weken later geen warm water. Ketel uit/aan gezet en daarna wel terug warm water. Nu weer geen warme radiatoren.
                            Altijd elke 2 jaar onderhoud laten doen. Op zich wil ik de ketel wel vervangen indien stuk of onstabiel. Maar wil eerst zeker zijn dat de buitenvoeler nog wel goed werkt.
                            Want als die denkt dat het buiten 40 graden is dan is het logisch dat de radiatoren koud zijn.
                            Maar op welke manier kan ik controleren of een buitenvoeler goed werkt ? En welke temperatuur de voeler denkt dat het werkelijk is ?
                            Voor meer info stel de vragen.
                            Alvast bedankt voor helpen meedenken.

                            Mvg

                            PS : woonachtig in regio Peer - Limburg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen Viessmann Vitodens w222 condensatieketel

                              Ik vermoed dat je de (foutieve) buitentemperatuur op de thermostaat afleest ?
                              Kan je daar de instellingen niet veranderen, dwz dat hij enkel met de binnentemperatuur rekening houdt ?
                              Als je googelt op het type vind je wel de handleiding.
                              Idem voor je ketel.

                              PS: de firma Heating Center is niet lang na vorige post failliet gegaan .
                              Wat je zelf doet doe je (dikwijls) beter.

                              Comment

                              Working...
                              X