Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lampen springen kapot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lampen springen kapot

    vorig jaar heb ik mij een set elinchrom D-lite rx 200 aangeschaft.
    Dit weekend 2 fotoreportages gehad waarbij bij de ene flitser zowel de zekering, de flitsbuis als de lamp was gesprongen.
    Maandag heb ik alles vervangen en na de tweede flitstest sprong mijn lamp terug.
    na telefonisch contact mocht ik deze terug sturen. daar ik niet zonder kan voor mijn pasfoto's heb ik nog een extra besteld die gisteren geleverd is.
    deze morgen wilde ik pasfoto's nemen en sprong de lamp van mijn andere flitser.
    iemand die dit ook al heeft meegemaakt?

  • #2
    Re: lampen springen kapot

    Zijn deze flitsen via een reguliere verkoper gekocht? (Bij grijze import kunnen het 120V versies zijn.)

    Zijn de instellampen van het juiste type, 196 Volt en 100 Watt?

    Comment


    • #3
      Re: lampen springen kapot

      Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
      Zijn deze flitsen via een reguliere verkoper gekocht? (Bij grijze import kunnen het 120V versies zijn.)

      Zijn de instellampen van het juiste type, 196 Volt en 100 Watt?
      Ja hoor, 100w, 196v en E27. Geen grijze import. Besteld bij een firma die elinchrom verkoopt.
      trouwens , de lamp die deze morgen is gesprongen was nog de originele die erin zat.

      Comment


      • #4
        Re: lampen springen kapot

        Raar probleem.

        Zou er iets mis kunnen zijn met de netspanning?

        Ik heb verschillende flitsen, waaronder 4 Elinchrom D-lite's en tot hiertoe is geen enkele instellamp gesneuveld. Laat staan een flitsbuis.
        Nu worden die instellampen wel zelden gebruikt, maar sommige flitsen hebben toch ruim meer dan 100K flitsen gedaan.

        Comment


        • #5
          Re: lampen springen kapot

          Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
          Raar probleem.

          Zou er iets mis kunnen zijn met de netspanning?

          Ik heb verschillende flitsen, waaronder 4 Elinchrom D-lite's en tot hiertoe is geen enkele instellamp gesneuveld. Laat staan een flitsbuis.
          Nu worden die instellampen wel zelden gebruikt, maar sommige flitsen hebben toch ruim meer dan 100K flitsen gedaan.
          Ik denk ook dat er iets mis is met de netspanning deze is normaal 220/230 maar kan in een aantal gevallen 230/240 zijn...
          Het feit dat een zekering springt wijst alvast op een overspanning...
          Canon 6D en 7D en een kleine glascontainer

          Comment


          • #6
            Re: lampen springen kapot

            Bij een iets te hoge spanning (240V in plaats van 220V bijvoorbeeld) zal de levensduur van een lamp korter worden, maar de lamp zal nooit meteen doorbranden bij zo'n klein spanningsverschil.

            Als er in die flitsers lampen van 195V gebruikt worden, dan zullen die zo al wel een overspanning krijgen als de lichtsterkte van die lamp op 100% staat (tenzij er in de dimmer voorzien is dat de spanning van de lamp nooit boven de 195V kan geraken).
            Soms worden gloeilampen wel bewust op een hogere spanning gebruikt om meer licht te krijgen of om de kleurtemperatuur te verhogen (dat gaat wel altijd ten koste van de levensduur).
            De gloeidraad zal dan wel minder lang heel blijven, maar zolang de spanning niet boven de 150% van de normale waarde komt is het onwaarschijnlijk dat de gloeidraad meteen doorbrandt.

            Als de zekering, flitsbuis en lamp tegelijk stuk zijn gegaan, dan vermoed ik dat er eerder een fout in de elektronica zit.
            Tenzij je thuis op een of andere manier een extreme spanningspiek hebt gehad, maar in dat geval zou het eigenaardig zijn dat alleen de flitser daardoor defect is geraakt (er zullen nog wel andere elektronische toestellen in het stopcontact hebben gezeten bij jou thuis, en die kunnen daar meestal ook niet tegen).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lampen springen kapot

              Heb ooit ook nog elinchrom gehad. Nadat ze verschillende keren op korte tijd kapot waren heb ik die aan de kant gezet en een nooit meer gebruikt. Brol als je het mij vraagt... maar daarmee ben jij niet verder geholpen.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment

              Working...
              X