Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tss Hoya polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tss Hoya polarisatiefilter

    Wat is het verschil tss de twee?
    Enerzijds Hoya PL-CIR SLIM 77mm Polarisatiefilter en deze Hoya PL-CIR Pro1 Digital 77mm.
    De tweede is bijna dubbel zo duur?
    Flickr

  • #2
    Re: Verschil tss Hoya polarisatiefilter

    Het gaat ud om het woordje SLIM

    SLIM is geprefereerd op "UWA" objectieven. Voor crop - 1.5 - bodies betekent dit vaak voor objectieven met brandpuntsafstanden onder de 35mm, met een niet slim loop je het risico het filter in beeld te krijgen. Met FF heb ik geen ervaring, dus daar laat ik me niet over uit.

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tss Hoya polarisatiefilter

      De SLIM-versie kost de helft van de NIET-SLIM?
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tss Hoya polarisatiefilter

        Ja en? Prijs verschil zal komen door glaswerk en coating

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tss Hoya polarisatiefilter

          De PRO versies hebben inderdaad betere Multi-coating. Hoya heeft ook nog hogere versies (HD reeks/Nano).
          Ik gebruik zelf een gewone Hoya PL-CIR, en ik vind die prima. Geen SLIM versie, maar ik heb geen last van vignetting op een Nikon 16-35/F4 en een 24-120/F4.
          Die slim versies zijn ook maar net ietsje dunner.

          Op een UWA en een standaardzoom (FF vanaf 24mm) wil je meestal toch ietsje inzoomen om problemen te vermijden (donkere hoeken).
          Op een UWA kan dat snel vrij problematisch worden. Het hangt nogal van je onderwerp en de lucht af. Soms kan je wat wijder gaan zonder problemen, soms is het echt erg storend.
          Een duurder filter zal daar weinig aan veranderen lijkt me. Het is gewoon een effect van de polaristatie icm de brede wijde hoek van invallend licht.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tss Hoya polarisatiefilter

            Op een Sigma 10-20 had ik gewoon een Hoya pola zonder vignetering, met B+W moest het een slimme zijn.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X