Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele convertor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tele convertor

    Binnenkort gaan we een paar weken rondtrekken door Namibie.
    Hoofd doel is landschappen fotograferen, maar als we "beestjes" tegenkomen
    gaan we natuurlijk niet weglopen.

    Ik neem waarschijnlijk m'n 70-200 2.8 Sigma lens mee.
    Nu had ik gedacht een tele convertor bij te kopen voor de occasionele diertjes.

    (Blijkbaar voor de Sony a-mount enkel nog maar via Amazon te vinden)


    Nu kan ik niet goed kiezen tussen de 1.4x en 2x convertor.

    Enige tips?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Tele convertor

    De Sigma 70-200 is mij niet vreemd, maar dan in Canon en Nikon mount. Op basis van die ervaring zou ik zeggen dat een 2x TC te vermijden is: teveel kwaliteitsverlies (detail/contrast) en minder precieze AF. Anderzijds zijn de huidige 70-200 versies van Nikon en Canon zowat de enige zooms die een 2x TC (van eigen merk) redelijk goed verdragen. Misschien zijn die van Sony dan toch ook zo goed, maar ik spreek er mij niet over uit en er is weinig over te lezen...

    Een 1.4x teleconverter zou met dergelijke lenzen een redelijk veilige keuze moeten zijn, maar ik weet niet of je met 280mm zoveel winst maakt bij het fotograferen van dieren in het wild.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Tele convertor

      Dus dan misschien beter m'n oude Sony 75-300 nog extra meenemen.
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Tele convertor

        Steef welke 70-200 heb je? De OS versie of voor OS versie. De met versie zal misschien nog wel voldoende kwaliteit geven met de 2x extender op F8. Maar je zou altijd je laptop, lens, body naar de fotozaak meenemen en dan de 1,4x en 2x van Sigma testen in combinatie op je body/lens. Dan weet je gelijk wat je ervan van kan verwachten.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Tele convertor

          Heb de oude non OS versie. En zoals ik al zei, blijkbaar nergens meer te verkrijgen.
          Enkel nog online gevonden via Amazon, dus niet te testen eigenlijk.

          Ook op de Sigma site worden de A-mount convertors niet meer vermeld.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Tele convertor

            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
            Ook op de Sigma site worden de A-mount convertors niet meer vermeld.
            Bij cameranu zie ik toch alleen de A mount converters bij de Sony mount. Zowel de Sigma als Sony' s eigen variant.
            Sigma 209 + 249 euro (1,4 + 2,0) versus de 599 euro voor beide versies van Sony zelf.
            Bij fotokonijnen berg zie ik toch nog een 1,4x van Sony en de 2x van Kenko/Tamron. Dus ze zijn nog wel in de handel bij fotozaken in de Benelux.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Tele convertor

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Bij cameranu zie ik toch alleen de A mount converters bij de Sony mount. Zowel de Sigma als Sony' s eigen variant.
              Sigma 209 + 249 euro (1,4 + 2,0) versus de 599 euro voor beide versies van Sony zelf.
              Bij fotokonijnen berg zie ik toch nog een 1,4x van Sony en de 2x van Kenko/Tamron. Dus ze zijn nog wel in de handel bij fotozaken in de Benelux.
              Cameranu kende ik eigenlijk nog niet. Bedankt voor de tip! (is wel een eindje rijden).

              Bij de mij bekende (Fotokonijn, Kamera Express, A&C, Grobet) had ik enkel naar de Sigma extenders gezocht.


              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              ...voldoende kwaliteit geven met de 2x extender op F8...
              De 2x extender pakt 2 stops, dus F2.8 -> F5.6.
              De 1x is 1 stop, F2.8 -> F4
              Last edited by SteefD; 20 december 2016, 08:01. Reden: typo
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: Tele convertor

                Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                De 2x extender pakt 2 stops, dus F2.8 -> F5.6.
                De 1x is 1 stop, F2.8 -> F4
                Mee eens, maar de vraag is of je een zoomlens met extender wel volledige open moet gebruiken. Daarom had ik het ook over F8
                Ik heb btw geen ervaring met een 2x extender op een zoomlens. Wil wel binnenkort de 500mm F4 IS I testen met en zonder extender op een 6D/5D Mark II. Deze hebben we op het werk
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Tele convertor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Mee eens, maar de vraag is of je een zoomlens met extender wel volledige open moet gebruiken.
                  Good point!
                  Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                  Website - 500px - Instagram

                  Comment

                  Working...
                  X