Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

    Ik bezit momenteel een Canon 700D. (en ben een beginner).

    Ben zeer tevreden van mijn EFS18-135f3.5-5.6, maar bij onvoldoende licht komen de foto's niet tot hun recht (bv op een receptie of een feestje), en zoek daarom een lichtsterkere lens.
    Mijn EF50f1.4 vangt dat probleem een beetje op, maar dan word ik te ver naar achter geduwd...

    Ik overweeg daarom een extra lens te kopen om beide ongemakken op te lossen (meer lichtsterk, meer breedhoek) en twijfel nu in de aankoop van één van volgende USM lenzen:
    EF16-35f2.8L(zonder IS) of f4L(met IS), of vaste lenzen met IS EF24f1.4L(of f2.8), of EF35f1.4L(of f2).

    Anderzijds zou misschien de aankoop van een externe flitser speedlite 430ex de oplossing zijn.

    Graag jullie advies, waar zal ik meest plezier aan beleven in de eindejaarsperiode?

  • #2
    Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

    In welk opzicht vind je dat de foto's niet tot hun recht komen? Mis je scherpte, heb je last van bewegingsonscherpte (onderwerp of fotograaf), mis je scherptediepte (of heb je er teveel), te traag in scherpstellen?

    Een 16-35/4 gaat niet helpen om bij dezelfde sluitertijd je diafragma te vergroten tov de 3.5 die je nu hebt maar is mischien kwalitatief beter. Een 2.8 is tov een 3.5 nu niet echt zoveel verschillend.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

      Inderdaad onvoldoende scherpte met de 18-135 IS als de autoflits niet aangaat, en een slechte belichting als de flitsafstand niet ideaal is.
      Is beter met de 50, maar dan moet ik te ver naar achter zoomen.
      Ik denk dus dat de EF16-35f2.8L(zonder IS) of f4L(met IS) lichtsterker is, ofwel moet ik externe flitser leren gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

        Met de Sigma 30mm 1.4 ART (ongv 400€) haal de een lichtsterke prime in huis die echt ragscherp is (veel beter dan je canon prime om dat gebied). Tis ook een leuke walk around lens.
        Die is normaal ook compact genoeg dat je nog steeds de pop-up flash kan gebruiken, maar die flash is eigenlijk bijna nooit ideaal om een mooi resultaat te krijgen.
        De grote max aperture helpt ook bij het focussen bij minder licht.

        Deze lens + externe flash is nog steeds een pak goedkoper dan de alternatieven die je zelf aanbrengt. (die ook meer gemaakt zijn voor een FF camera en daarom een ander doel hebben)
        De L lenzen zijn leuk als je weathersealing nodig hebt en eens lens niodig hebt die tegen een stootje kan, maar eigenlijk zijn er alternatieven die even scherp of zelfs scherper zijn en daarbij een pak goedkoper (en je body is toch niet weathersealed).
        Last edited by RobC83; 20 december 2016, 09:54.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

          De enige echt lichtsterke breedhoekzoomlens voor crop camera's is de Sigma 18-35 f1,8 DC HSM ART. https://www.dpreview.com/products/si...igma_18-35_1p8
          Als de lichtsterkte het voornaamste punt is, dan zou ik eerder voor die Sigma kiezen dan voor een Canon 16-35 f2,8 (de nieuwste versie daarvan is wel héél duur geworden ).

          Door de f1,8 kan je de iso lager zetten in minder geode omstandigheden, de beeldkwaliteit (ruis, details) zullen daardoor een stuk beter zijn dan met een f2,8 of zelfs f4 lens in dezelfde omstandigheden.
          Maar hou er dan ook rekening mee dat de scherptediepte op f1,8 eerder beperkt is.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

            Op jouw crop camera zou ik de Sigma 18-35 F1.8 adviseren.
            De 16-35 F2.8 en dan vooral versie 3 is goed. Maar de versie 2 zou minder goed zijn dan de F4 IS. Verder denk ik dat de lens veel te zwaar is tov van de body.
            De 24mm en 35mm 1.4 zijn ook mooie lenzen, maar echt heel erg duur en ook weer relatief zwaar tov van je camera. Met de Canon heb ik weleens foto' s gemaakt, maar vond de Sigma 24mm 1.4 Art gelijkwaardige. Dus voor een amateur is de Canon prijs niet gerechtvaardigd.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

              Enige nadeel van die Sigma 18-35 1.8 (ivm de 30mm 1.4 ART bijvoorbeeld) is dat die groot en zwaar is en je de pop-up flash niet meer kan gebruiken.
              Je kan niet steeds op F1.8 werken als je grotere DoF nodig hebt... Je hebt wel de flexibiliteit van de zoom zonder echt in te boeten op de IQ can een prime natuurlijk..

              Tja keuzes maken hé


              De Sigma 24mm en 35mm zijn trouwens FF lenzen, groter, zwaarder, duurder en misschien niet helemaal hun meerkost waard op ze op een crop sensor te gebruiken.

              Comment


              • #8
                Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                Enige nadeel van die Sigma 18-35 1.8 (ivm de 30mm 1.4 ART bijvoorbeeld) is dat die groot en zwaar is en je de pop-up flash niet meer kan gebruiken.
                Je kan niet steeds op F1.8 werken als je grotere DoF nodig hebt... Je hebt wel de flexibiliteit van de zoom zonder echt in te boeten op de IQ can een prime natuurlijk..

                Tja keuzes maken hé


                De Sigma 24mm en 35mm zijn trouwens FF lenzen, groter, zwaarder, duurder en misschien niet helemaal hun meerkost waard op ze op een crop sensor te gebruiken.
                Goedkoop, licht, klein en dan nog beter doen dan wat Black B@ndit en Rogier voorstellen ga je echt nergens vinden tenzij je een Samyung lens koopt, ........ en dan nog.
                Goedkoop en goed, dat bestaat gewoonweg niet.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                  FWIW ... Ik heb mij een Samyang 12 mm gekocht voor APS-C en ik ben daar bijzonder mee opgezet ! Wel geen AF maar dat stoort mij absoluut niet, ik heb leren fotograferen toen AF nog niet eens in de verste verte voorzien was

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    FWIW ... Ik heb mij een Samyang 12 mm gekocht voor APS-C en ik ben daar bijzonder mee opgezet ! Wel geen AF maar dat stoort mij absoluut niet, ik heb leren fotograferen toen AF nog niet eens in de verste verte voorzien was
                    Ik heb ook nog gewerkt met een Canon AE-1 met een 50mm 1.8. Terwijl toen ik begon met fotograferen allang AF lenzen bestonden.
                    Maar ik heb persoonlijk gemerkt dat het standaard matglas van een Canon crop camera onvoldoende geschikt is om goed manueel te kunnen focussen met een 24/35/50mm F1.4. 12mm F2.8 is gewoon door zijn groothoek en minder lichtsterkte makkelijker Manueel te gebruiken.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Ik heb ook nog gewerkt met een Canon AE-1 met een 50mm 1.8. Terwijl toen ik begon met fotograferen allang AF lenzen bestonden.
                      Maar ik heb persoonlijk gemerkt dat het standaard matglas van een Canon crop camera onvoldoende geschikt is om goed manueel te kunnen focussen met een 24/35/50mm F1.4. 12mm F2.8 is gewoon door zijn groothoek en minder lichtsterkte makkelijker Manueel te gebruiken.
                      Heb geen ervaring met Canon maar .... De erg korte focuslengte zorgt er voor dat met de lens ingesteld net voor het "oneindig" punt de lens vrijwel volledig het hyperfocale veld bestrijkt van enkel een "paar" meter voor de lens tot oneindig en dit vanaf ergens f4 & up ... op Sony, met focus peaking, altijd een fluitje van < 1 cent, hoedanook ... (De Samyang is een F2.0 lens)
                      Nu ja ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Wel geen AF maar dat stoort mij absoluut niet, ik heb leren fotograferen toen AF nog niet eens in de verste verte voorzien was
                        Maar toen waren de zoekers er ook voor gemaakt om te MFen en dat is met de huidige zoekers niet het geval, crop veel kleiner, FF kleiner en geen goed matglas met scherpstel hulpmiddelen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Maar toen waren de zoekers er ook voor gemaakt om te MFen en dat is met de huidige zoekers niet het geval, crop veel kleiner, FF kleiner en geen goed matglas met scherpstel hulpmiddelen.
                          OT ...
                          Goh ! YMMV .. heb je ooit met een Fresnel systeem in de zoeker, zoals in m'n oude Canon FT-QL SLR, moeten scherpstellen ? Dit was allesbehalve rechttoe, rechtaan ! Heb nu recentelijk moeten vaststellen dat dit schijnbaar niet eens werkt met Canon FD lenzen, zeker al niet met FDn. (De originele lens is een FL ... geen idee of dit wat uitmaakt maar schijnbaar wel dus ..)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                            Ik gebruik ook een Samyang op mijn X-T1 en op mijn X-E2s en is door hun systeem simpel in het scherpstellen.
                            Al mijn Yashica's hebben oftewel een paralax in het geval van een rangfinder en een fresnel in het geval van SLR.
                            Als je niet scherp hebt gesteld wemelt het beeld in de zoeker, bij een Canon DSLR beweegt er niks en is het bijna puur giswerk.
                            In dat geval is een ander matglas de beste oplossing.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lichtsterke groothoek lens kiezen voor binnen ..

                              Toch enkele bedenkingen bij de voorstellen. Een 24 of 35 zijn leuke lenzen maar op een crop is een 50eq zeker geen groothoek en 35eq voelt mij niet breed genoeg voor binnen. De 18-35 is een optie als die 28eq voor jou genoeg is. Maar ik vrees dat je die toch tot f4 gaat dichtknijpen als je enkele personen tegelijk wil fotograferen. En dan ga je de IS missen.

                              Manuele lenzen zijn een optie maar zoals al gezegd zijn de matglazen geen hulp meer en ze vervangen is nog zelden een optie.

                              Comment

                              Working...
                              X