Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel over vervangende lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel over vervangende lens

    Ik heb 3 jaar geleden een set gekocht met een Nikon D3100 + AF-S DX NIKKOR 18-55 mm VR kitlens. Een tijd terug is de set op statief omgevallen en kwam 'ie terecht op de voorkant van de lens. Gevolg: autofocus werkt op bepaalde mm's slecht en daar wil ik nu van af.

    Ik weet dat dit een mooi moment is om een betere te kopen maar dat gaat qua centjes nog even niet. Maar deze lens is echt op.

    Nu wil ik deze ter vervanging kopen: AF-S DX NIKKOR 18-105MM F/3.5-5.6G ED VR


    Kan ik ongeveer hetzelfde verwachten maar dan met een hopelijk iets snellere focus (ook sneller dan voor de val en dezelfde prestaties? Mij lijkt van wel.

  • #2
    Re: Twijfel over vervangende lens

    Jij gaat er vanuit dat de body door de val geen schade heeft opgelopen.....

    het kan dus goed uitvallen door een nieuw objectief erop te zette, maar tegen gesteld kan ook ......

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel over vervangende lens

      Body is prima. Met andere lenzen gaat alles goed. Zelfs met deze lens gaat alles goed op de autofocus op sommige mm's na.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel over vervangende lens

        Die 18-105 is ok maar verwacht er geen wereldwonderen van. Het is ook maar een kitlens.
        Langs de andere kant is hij niet zo duur en heeft een mooi universeel bereik.
        Je zal echter merken dat je binnen in donkere omstandigheden wel sneller hoog in iso zal moeten gaan en dan heb je ruis.

        wil je een meer lichtsterke lens (wat ik sterk aanbeveel) dan kan je ook eens kijken in de tweedehandsmarkt waar met regelmaat slimme koopjes staan.

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel over vervangende lens

          Hoi,
          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Die 18-105 is ok maar verwacht er geen wereldwonderen van. Het is ook maar een kitlens.
          Langs de andere kant is hij niet zo duur en heeft een mooi universeel bereik.
          Je zal echter merken dat je binnen in donkere omstandigheden wel sneller hoog in iso zal moeten gaan en dan heb je ruis.

          wil je een meer lichtsterke lens (wat ik sterk aanbeveel) dan kan je ook eens kijken in de tweedehandsmarkt waar met regelmaat slimme koopjes staan.
          In vergelijk met de 18-55 kitlens is de 18-105 een goede uitbreiding.
          Natuurlijk zijn er betere en veel betere lenzen...
          Maar die kosten dan ook meer en veel meer.

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel over vervangende lens

            Als je een echte upgrade wil kwa lichtsterkte, scherpte, snellere focus en ook een beetje bouwkwaliteit dan kan je best ook eens naar de Sigma 17-50 F2.8 kijken
            Daar heb je waarschijnlijk meer aan dan die extra mm's. Van 50-100mm is maar een (ruime) stap naar voor zetten, als je echt tele wil kan je beter naar een aanvullende lens kijken die toto 200 of 300mm gaat.

            De Sigma is dus een erg goed alternatief, zo goed als iedereen (inclusief mezelf) heeft er meestal heel veel plezier van en dat voor relatief weinig geld. Tijdens black friday nog te vinden voor 260€, nu terug iets duurder maar nog steeds een erg goede koop!

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel over vervangende lens

              Bedankt allemaal. Ik ga nog even twijfelen.
              Ben toch huiverig voor andere merken. De Tamron van m'n vriendin vind ik niet echt geweldig en erg duur.

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel over vervangende lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Pim89 Bekijk bericht
                Bedankt allemaal. Ik ga nog even twijfelen.
                Ben toch huiverig voor andere merken. De Tamron van m'n vriendin vind ik niet echt geweldig en erg duur.
                "De" Tamron... tja de ene lens is de andere niet hé... je kan niet alle lenzen van een merk over dezelfde kam scheren.
                3rd party merken maken ondertussen echt pareltjes van lenzen voor een pak minder geld.
                Er is ook een enorm kwaliteitsverschil tussen Nikon lenzen onderling hoor...

                Beter dan die 17-50 2.8 vind je echt niet voor dat geld.
                Last edited by RobC83; 20 december 2016, 09:53.

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel over vervangende lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                  "De" Tamron... tja de ene lens is de andere niet hé... je kan niet alle lenzen van een merk over dezelfde kam scheren.
                  3rd party merken maken ondertussen echt pareltjes van lenzen voor een pak minder geld.
                  Er is ook een enorm kwaliteitsverschil tussen Nikon lenzen onderling hoor...

                  Beter dan die 17-50 2.8 vind je echt niet voor dat geld.
                  Dat is ook weer zo. Ik ga hem serieus meenemen in m'n overweging.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel over vervangende lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door RobC83 Bekijk bericht
                    3rd party merken maken ondertussen echt pareltjes van lenzen voor een pak minder geld.
                    Op bepaalde optische kwaliteit aspecten is de Sigma 12-24 F4 beter als de Canon's eigen 11-24 F4. Om maar aan te geven hoe goed ze lenzen kunnen maken.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment

                    Working...
                    X