Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis en beweging in schemerweer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis en beweging in schemerweer

    Beste 'medefotografen',

    Ik fotografeer vaak paardensport. Tegenwoordig is het weer vaak bewolkt en een beetje mistig, alsof het de hele dag schemert.
    Nu heb ik mij een DSRL ( nikon D300s) gekocht omdat mijn systeemcamera (Fuijifilm x-pro 1) moeite had met scherpstellen van die bewegende paarden. Ik gebruik een nikkor lens 20mm-300mm f/3.5 5.6 .

    Met dit weer heb ik moeitje met kiezen van de instellingen. het diafragma zet ik zo groot mogelijk. Nu heb ik een 'gevecht' tussen mijn ISO en sluitertijd kiezen. Mijn camera heeft al snel last van ruis, dus mijn ISO hou ik graag laag (ong 800) maar omdat ik geen bewegend beeld wil moet die sluitertijd omhoog... Waardoor het beeld dan onderbelicht zou zijn. Waardoor ik die dan toch een beetje lager zet (ong125) en er dan onscherpte is door beweging...

    Heeft iemand tips?

    Met Vriendelijke Groetjes,

    JVAH

  • #2
    Re: Ruis en beweging in schemerweer

    Lage Iso,hoge sluitersnelheid,matig lichtsterke lens en...weinig licht.
    Het zal een gevecht blijven.
    Aan je lens kun je niets doen,aan het weinige licht ook niet,dus wil je sluitersnelheid naar boven,dan moet je Iso naar boven.
    Als de onscherpte zou liggen aan beweging van je camera:monopod of statief.(zie daar 300mm staan,en 1/125 sec ??,wel langzaam voor een 300 mm)
    Eventueel je ruisreductie uitschakelen,als die erop staat,bij je camera.Ook eens proberen je VR uit te schakelen bij panning.
    Kan allemaal wat helpen.
    Werk je in RAW,dan kun je met PS of Lightroom toch een stop of twee nog redden.Maar dat is natuurlijk niet het ideaal.
    Fotografie komt eigenlijk van het Grieks; vrij vertaald:schrijven met licht.Maar als er geen licht is,valt er weinig te schrijven.

    Je kunt natuurlijk ook vragen dat die paarden wat trager lopen.!!!!!!!!!
    Last edited by demuro; 19 december 2016, 09:51. Reden: aanvulling

    Comment


    • #3
      Re: Ruis en beweging in schemerweer

      RAW fotograferen en goede software gebruiken om de files te bewerken. Indien nodig ging ik tot 6400 iso, maar hield het graag beperkt tot 2500 iso. Beter wat ruis dan bewogen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Ruis en beweging in schemerweer

        Als er niet voldoende licht is, en je wil bewegingsonscherpte vermijden, dan kan een lichtsterke lens ook nog helpen.
        Maar uiteindelijk zal de iso toch omhoog moeten als er dan nog minder licht is, er bestaat geen andere oplossing, de belichting is afhankelijk van de sluitertijd, diafragma opening en iso, daar valt niets aan te veranderen.
        Ik denk toch dat elke digitale reflexcamera tegenwoordig heel behoorlijke beelden aflevert op iso 1600 of zelfs iso 3200, zolang je maar niet de foto's op 100% gaat bestuderen.
        Een verkleinde afbeelding ziet er gewoonlijk al een stuk beter uit, en als de afdruk niet overdreven groot is, dan zal een fotobestand dat op iso 3200 gemaakt is ook nog best meevallen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Ruis en beweging in schemerweer

          Je hebt een 12Mp camera, hoe dichtbij kun je komen?
          hoe ver zoom je meestal in?
          Als je meestal tegen de 300mm zit, en het paard staat er (bijna) beeldvullend op, dan kun je een stuk uitzoomen.
          Je gaat dan afhankelijk van je zoom van f5,6 naar f4 of zelfs als je dichtbij staat naar f3.5.
          Daarna kun je de foto bijsnijden om het paard groter op de foto te krijgen.
          Alle beetjes kunnen helpen ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Ruis en beweging in schemerweer

            Oorspronkelijk geplaatst door Johannavah Bekijk bericht
            Nu heb ik een 'gevecht' tussen mijn ISO en sluitertijd kiezen. Mijn camera heeft al snel last van ruis, dus mijn ISO hou ik graag laag (ong 800)
            Bij deze gevechten wint vaak de sluitertijd, maar je kunt beter de ISO laten winnen, dus: ISO eens zo hoog en de sluitertijd de helft. Ook zeer goed belichten helpt, ieder beetje onderbelichting geeft ruis.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ruis en beweging in schemerweer

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Bij deze gevechten wint vaak de sluitertijd, maar je kunt beter de ISO laten winnen, dus: ISO eens zo hoog en de sluitertijd de helft. Ook zeer goed belichten helpt, ieder beetje onderbelichting geeft ruis.
              Ik ga met de d90 met de zelfde sensor denken ik tot Iso2000 om dan in Photoshop ruis weg te werken uit de RAW en dar leverde regelmatig mooie beelden op

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

              Comment

              Working...
              X