Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een Macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar een Macrolens

    Ik zoek een goede Macro lens. Ik heb juist die thread gelezen van de Sigma 70-300 APO Macro Super II, maar die is niet echt lichtsterk, en ik haat het om altijd hogere ISO waardes op te zoeken om toch maar zonder flits te kunnen werken.

    Ik ben niet noodzakelijk op zoek naar een zoomlens want ik heb zooms genoeg om van 17 tot 500 mm te gaan, ik ben wel op zoek naar een lichtsterke, scherpe lens, macro, desnoods met vast brandpunt ergens tussen 80 en 135 mm.

    Ervaringen gevraagd?
    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

  • #2
    Re: Op zoek naar een Macrolens

    Ikzelf ben zeeeeeeeeeeeer tevreden over de Tamron SP AF 90mm 1/1 Macro F2.8. Al verscheidene prenten mee getrokken en steeds haarscherp. Let wel dit is een lens met een vast brandpunt van 90mm = 135mm op D70 bvb.
    Ook ideaal als portretlens.

    Kijk eens op via google naar de revieuws over deze lens.

    Succes !
    My site : http://www.photografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar een Macrolens

      Ik heb een macrolens van TAMRON SP AF 90 mm f 2.8 DI macro 1:1
      Voor meer info zie:

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar een Macrolens

        De Canon EF 100mm macro f2.8 USM is ook een schitterende macrolens. Het is een heel scherpe lens die intern focust d.m.v. een geruisloze en snelle USM-motor. De grote scherpstelring laat vlot toe om manueel te focussen (je kan trouwens manueel focussen als de AF opstaat).

        Jeroen
        http://www.jvermeulen.be

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar een Macrolens

          De keuze zal zijn tussen de Tamron 90 en de Canon 100
          Zelf heb ik de Tamron 90 macro en dat is een geweldig scherpe lens. Naar wat ik gezien heb, is er geen verschil in scherpte tussen de Canon en de Tamron. Maar de Tamron scoort zeker lager op de focus snelheid, die is zeker niet snel. En denk dat daar mede het prijsverschil in zit.

          Het verschil in brandpunt is niet iets wat van belang is voor je keuze( denk ik ) en ook de scherpte niet, maar de foucs snelheid tegenover de prijs zal je keuze bepalen.

          Ik kan prima leven met de snelheid, omdat het haast altijd om stille objecten gaat, maar een wegvliegende wesp kan hij moeilijk volgen.

          Gr Peter

          Foto's van de Tamron: http://www.pbase.com/steldat/macro
          Canonvijfdeemarkdrie

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar een Macrolens



            Een voorbeeldje met de Tamron...
            My site : http://www.photografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar een Macrolens

              Vergeet het maar om met een lichtsterke macro veel goeie foto's te maken zonder flits, bij fel zonlicht zal het wel lukken, maar aan f2,8 een vlinder beeldvullend fotograferen, dat is een illusie. Bij f2,8 spreken we van een DOF van enkele millimeters, en de gehele vlinder er scherp opkrijgen lukt niet.
              Ik werk met mijn Canon 100mm nooit met een lagere f waarde dan 11, maar meestal zelfs nog hoger. Lager is gewoonweg niet werkbaar.
              Mark (300D)

              Comment


              • #8
                Re: Op zoek naar een Macrolens

                Inderdaad maar zoals bij elke nieuwe lens is het de kunst steeds de beste instellingen te vinden die geschikt zijn voor het gebeuren. Daarom oefenen en nog eens oefenen . . .
                My site : http://www.photografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Op zoek naar een Macrolens

                  Den Door : mooie foto

                  een macro lens is bijna per definitie goed en scherp. De meesten die zo'n lens kopen zijn al iets kritischer dan de 'gewone' gebruiker.
                  Dus qua scherpte zal er geen probleem zijn , welke lens je ook kiest.

                  De range rond de 100mm is interessant van prijs (vooral tamron).
                  Ik heb zelf de oude canon die ook heeeeeel traag is (AF), maar voor macro gebruik ik dit nooit. Scherpstellen echt vlakbij gaat zowieso beter met de hand vind ik.
                  Groetjes,
                  Arvid


                  Reis- en fotowebsite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op zoek naar een Macrolens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
                    Ik zoek een goede Macro lens. Ik heb juist die thread gelezen van de Sigma 70-300 APO Macro Super II, maar die is niet echt lichtsterk, en ik haat het om altijd hogere ISO waardes op te zoeken om toch maar zonder flits te kunnen werken.

                    Ik ben niet noodzakelijk op zoek naar een zoomlens want ik heb zooms genoeg om van 17 tot 500 mm te gaan, ik ben wel op zoek naar een lichtsterke, scherpe lens, macro, desnoods met vast brandpunt ergens tussen 80 en 135 mm.

                    Ervaringen gevraagd?
                    Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ø 58mm , niet twijfelen gewoon kopen , gaat er veel plezier van hebben .



                    bijna alle foto's hier zijn met deze lens genomen .
                    http://www.dullaert.net

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op zoek naar een Macrolens

                      Allemaal zeer mooie foto's, dus ik ben aan het twijfelen. Ik had gehoopt mijn aankoop van een macro lens te combineren met een lichtsterke lens (1,8~2,0), maar dat is een utopie zie ik. Ik denk dat ik beter naast een macro, een standaard 50mm 1,8 erbij neem (tot voor 5 jaar geleden, nooit met zoomlenzen gewerkt, dus ik had altijd licht genoeg (chinon met 50mm 1,0) en dat mis ik een beetje .

                      Dus ik moet kiezen tussen de Canon en de Tamron (Ingo gaat weer blij zijn). Als ik de foto's bekijk, dan heb ik de indruk dat de Canon iets softer is dan de Tamron. De Tamron lijkt me scherper, of komt dat door het gebruik van de tussenringen op de Canon?

                      Misschien wachten tot Photokina, en ze daar beide eens testen?
                      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Op zoek naar een Macrolens

                        Wel, ik heb de Tamron, ben dus supporter van de Tamron-club

                        Autofocus heb je niet echt zo veel aan als je echte macro's trekt, meestal focus ik manueel, ofwel met de lens, ofwel met het toestel als ik geen statief gebruik (maar dan wel met flits).

                        Deze vlinder is met de flits getrokken (420EX), deze mot vandaag op statief.

                        Ik denk dat zowel tamron als Canon wel goed zijn, enkel Tamron iets goedkoper, maar het verschil is ook niet zooo groot.
                        Canon EOS 5D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Op zoek naar een Macrolens

                          Als ik de keuze moet maken, zal het de Canon 100 worden. Niet omdat het Canon is, maar omdat de lens niet groter wordt bij het focussen. En dat is redelijk van belang bij deze lens waar de minimum focusafstand klein is (om die vergroting te halen). Als de lens groter wordt bij het focussen, dan betekent het ook dat die NOG dichter bij het onderwerp komt te zitten en de meeste beestjes vinden dat niet zo leuk...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Op zoek naar een Macrolens

                            Ik kan me enkel maar bij Cooma aansluiten, andere punten die mij mee in de richting van Canon duwden waren :
                            - relatief laag prijsverschil tussen Tamron en Canon
                            - hogere restwaarde Canon bij eventuele doorverkoop
                            - betere compatibiliteit van de Canon op toekomstige bodies, de Tamron moet misschien binnen enkele generaties een nieuwe chip krijgen, wat ook weer geld en moeite kost.

                            Wat ik eerder vermeldde over beperkte DOF geldt enkel bij macro's, bij gebruik als bvb. portretlens gedraagt ze zich identiek aan een andere 100mm f2,8 dus daar moet je je geen zorgen over maken, het is zeker niet zo dat je de lens enkel als dedicated macrolens kan gebruiken.
                            Mark (300D)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Op zoek naar een Macrolens

                              Een vergelijkende test vind je op http://www.orchideen-kartierung.de/Macro100E.html.

                              Nu blijkt sigma wel met een nieuwe 150mm f2.8 uit te komen, afwachten wat het prijskaartje en de kwaliteit zullen zijn ...
                              Canon EOS 5D

                              Comment

                              Working...
                              X